Zmapuje chemické (a jiné) provozy v místě svého bydliště, zjistí informace o jejich produkci a zhodnotí její vliv na kvalitu životního prostředí a vlastní život.

CAP-CHE-003-ZV9-014

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Vyhledá chemické provozy ve svém okolí a vysvětlí jejich význam.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Úvod (10 min) – „Co si představíme pod pojmem chemický provoz?“

  • Učitel žáky instruuje, aby vyhledali obrázky zařízení, které mají spojené s chemickými provozy.
    • Žáci sdílejí, co vyhledali a vysvětlují proč (např. čističky odpadních vod, farmaceutické továrny, výroba hnojiv, rafinerie, potravinářský průmysl).
  • Učitel promítne mapu města/regionu, ve kterém se škola nachází, a žáci odhadují, kde by mohly být chemické provozy.

Hlavní část (25 min) – „Zkoumáme chemii kolem nás“

  • Skupinová práce:
    1. Žáci vyhledávají chemické provozy v okolí (na internetu nebo podle připravených materiálů).
    2. Vyplňují pracovní list, kde uvedou:
      • Název podniku
      • Co vyrábí nebo zpracovává
      • Proč je tento provoz důležitý pro společnost
  • Sdílení informací: Každá skupina krátce představí jeden provoz s využitím obrázků i jiných mediálních zdrojů.

Závěr (10 min) – „Jak chemie pomáhá?“

  • Diskuze: Jaké produkty chemických provozů běžně používáme? Které z nich se vyrábějí v našem regionu?
  • Reflexe: Byl některý z provozů překvapivý? Co by se stalo, kdyby přestal fungovat?

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Zhodnotí dopady činnosti chemických provozů na životní prostředí a popíše, jakým způsobem tyto provozy předcházejí negativním dopadům na životní prostředí.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Cílem úlohy je naučit žáky pracovat s veřejně dostupnými daty o emisích znečišťujících látek prostřednictvím portálu Integrovaného registru znečišťování (IRZ). Žáci se seznámí s konkrétními chemickými provozy ve svém okolí, analyzují jejich vliv na životní prostředí a navrhnou opatření ke snížení negativních dopadů. Žáci se naučí nejen analyzovat data z veřejně dostupných zdrojů o znečišťování životního prostředí, ale také navrhnout konkrétní kroky, kterými mohou sami aktivně přispět k ochraně svého okolí – jako jednotlivci i jako skupina. Úloha směřuje k rozvoji kompetence k občanství a udržitelnosti s důrazem na aktivní občanství, participaci a přesvědčení o vlastním vlivu (zmocňování).

viz: https://uloziste.rvp.cz/material/86e5cd

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Vyhledává, třídí a kriticky hodnotí informace o průmyslových a zemědělských závodech v okolí svého bydliště / ve svém regionu.
  • Vyhledává informace o tom, jaké povinnosti mají domácnosti a firmy v kontextu ochrany přírody před znečišťováním a bezpečné likvidace odpadu.
  • Zjišťuje informace o možnostech třídění odpadu ve své obci/městě – informace zjišťuje skrze internetové stránky obce nebo přímo kontaktováním zástupce samosprávy, zjišťuje polohu nejbližšího sběrného místa.
  • Změří množství odpadu, který vyprodukuje jeho domácnost za týden, vyhodnotí zastoupení recyklovatelné a nerecyklovatelné složky a navrhne možnosti snížení objemu produkovaného odpadu.
  • Popíše postup recyklace papíru, plastů a skla, seznámí se s jednotlivými kroky recyklace a s možnostmi využití recyklovaných materiálů.
  • Zmapuje, jak je ve škole (ve třídě) nakládáno s odpadem, a hledá řešení pro zlepšení stávající situace.
  • Mapuje a následně diskutuje, kde v místě jeho bydliště dochází ke znečišťování vody, vzduchu a půdy, a navrhuje možnosti nápravy.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Aktivita 1

Indikátor: Zmapuje, jak je ve škole (ve třídě) nakládáno s odpadem a hledá řešení pro zlepšení stávající situace (např. skrze žákovský parlament, podnět k vedení školy); zjistí množství odpadu produkovaného školní jídelnou 

Žáci si mezi sebou ve třídě rozdělí role (manažer, reportér, tiskový mluvčí, členové pracovní skupiny apod.). Zpracují postup prací vedoucích ke zmapování zacházení z odpadem ve škole. Zhodnotí jeho množství a posoudí vhodnost s nakládáním s různým odpadem. Celou práci dokumentují fotografiemi nebo videem.

Následně zpracují zprávu určenou vedení školy, ve které zdokumentují stávající stav a navrhnou možnosti zlepšení ve smyslu zodpovědného hospodaření s odpadem.

 

Aktivita 2

Žáci pracují s vybranými oficiálními informacemi o stavu životní prostředí v ČR a jednotlivých krajích, které vydává MŽP např. životní prostředí nebo zprávy o stavu ŽP.

Práce s těmito přehledovými zprávami z profesních měření umožňuje žákům se snadno seznámit se stavem životního prostředí v regionu, ve kterém žijí. Interpretací těchto výstupů pak dochází k rozvoji dovednosti analýzy a interpretace dat, jakožto i formování postojů a hodnot spjatých s ochranou přírody a udržitelným rozvojem.  

Toto téma má potenciál podporovat rozvoj aktivního občanství u žáků a převzít tak iniciativu při řešení problémů místní komunity: 

  • Nahlášení černých skládek, zdrojů znečišťování vody, vzduchu a půdy 
  • Podpora udržitelného rozvoje a nakládání s materiály a surovinami v místě žákova bydliště 
  • Řešení otázky odpadového hospodářství v místě bydliště. – Žák se seznamuje s konkrétními pravidly nakládání s odpadem ve svém bydlišti, porovnává je s pravidly jiných obcí a měst.  
  • Zadržování vody v krajině – obecní/regionální vs. individuální úroveň.  

Podpora rozvoje afektivních cílů během návštěv průmyslových a zemědělských závodů, případně zařízení na zpracování a recyklaci odpadů. – možnost využití i virtuálních prohlídek. Afektivní cíle mohou být podpořeny i zvědomením si aktuálního stavu vlastního nakládání s odpady, jejich kvantifikace a navrhováním možností, jak tento stav postupnými kroky do budoucna změnit. Přínosné pro žákovo učení může být i zasazení vlastního stavu do kontextu dat, která sbírá Český statistický úřad.

Krátký textový popis:

Cílem této úlohy je přivést žáky k uvědomění, že chemické provozy nejsou jen strašáci a znečišťovatelé životního prostředí a abstraktní továrny z obrázků, televize a učebnic, ale jsou důležitou složkou pro život člověka z hlediska jeho bezpečnosti i kvality života (produkce klíčových výrobků denní potřeby). Žáci identifikují chemický provoz nebo průmyslový podnik ve svém regionu, zhodnotí jeho vlivy a popíšou, jaká opatření podniká pro omezení negativních dopadů. Důraz je kladen na reálné uvažování, pochopení místních souvislostí a schopnost formulovat závěry vlastními slovy. Hlavním cílem úlohy zhodnotit vliv chemických provozů na životní prostředí, ale také aktivně navrhnout konkrétní zlepšení nebo informační podporu, která bude mít pozitivní dopad na okolí. Žáci budou mít příležitost účelně uplatnit svůj vliv na místní komunitu při respektování různých pohledů a zájmů.

viz: https://uloziste.rvp.cz/material/6b5b12

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Uvede a vysvětlí příklady dopadu činnosti člověka na životní prostředí.