Zmapuje chemické (a jiné) provozy v místě svého bydliště, zjistí informace o jejich produkci a zhodnotí její vliv na kvalitu životního prostředí a vlastní život.

Úroveň: Na začátku
Popis:
- Vyhledá chemické provozy ve svém okolí a vysvětlí jejich význam.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Které chemické provozy máme v okolí?
Úvod (10 min) – „Co si představíme pod pojmem chemický provoz?“
- Učitel žáky instruuje, aby vyhledali obrázky zařízení, které mají spojené s chemickými provozy.
- Žáci sdílejí, co vyhledali a vysvětlují proč (např. čističky odpadních vod, farmaceutické továrny, výroba hnojiv, rafinerie, potravinářský průmysl).
- Učitel promítne mapu města/regionu, ve kterém se škola nachází, a žáci odhadují, kde by mohly být chemické provozy.
Hlavní část (25 min) – „Zkoumáme chemii kolem nás“
- Skupinová práce:
- Žáci vyhledávají chemické provozy v okolí (na internetu nebo podle připravených materiálů).
- Vyplňují pracovní list, kde uvedou:
- Název podniku
- Co vyrábí nebo zpracovává
- Proč je tento provoz důležitý pro společnost
- Sdílení informací: Každá skupina krátce představí jeden provoz s využitím obrázků i jiných mediálních zdrojů.
Závěr (10 min) – „Jak chemie pomáhá?“
- Diskuze: Jaké produkty chemických provozů běžně používáme? Které z nich se vyrábějí v našem regionu?
- Reflexe: Byl některý z provozů překvapivý? Co by se stalo, kdyby přestal fungovat?
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Zhodnotí dopady činnosti chemických provozů na životní prostředí a popíše, jakým způsobem tyto provozy předcházejí negativním dopadům na životní prostředí.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Jak chemické provozy ovlivňují životní prostředí?
Úvod (10 min) – „Přínosy a rizika chemie“
- Učitel ukáže dvě fotografie:
- Pozitivní dopad: Čistá voda z úpravny, moderní výrobky díky chemii.
- Negativní dopad: Znečištěné ovzduší z továren, kontaminace půdy.
- Žáci navrhují, jak chemické provozy ovlivňují životní prostředí i jaký dopad by mohlo mít zrušení chemických provozů.
Hlavní část (25 min) – „Jak se chrání příroda?“
- Skupinová práce: Každá skupina si vybere konkrétní chemický provoz z minulé hodiny a zjistí:
- Jaké možné ekologické problémy může způsobit?
- Jaká opatření podnik využívá ke snížení negativních dopadů?
- Jaké ekologické normy musí dodržovat a případně jak se nutnost dodržovat normy projevuje v ekonomice provozu.
- Skupiny své závěry zpracují do krátké prezentace nebo plakátu.
Závěr (10 min) – „Řešení existují!“
- Prezentace výsledků: Každá skupina s využitím grafiky shrne, jak chemické provozy minimalizují své dopady.
- Učitel ukáže příklady moderních ekologických opatření, jako jsou filtrační technologie nebo využití obnovitelných zdrojů.
- Reflexe: Jak můžeme my sami přispět k ochraně přírody v běžném životě a jaký to má dopad ve srovnání s dopadem chemických provozů?
Úroveň: Splněno
Popis:
- Vyhledává, třídí a kriticky hodnotí informace o průmyslových a zemědělských závodech v okolí svého bydliště / ve svém regionu.
- Vyhledává informace o tom, jaké povinnosti mají domácnosti a firmy v kontextu ochrany přírody před znečišťováním a bezpečné likvidace odpadu.
- Zjišťuje informace o možnostech třídění odpadu ve své obci/městě – informace zjišťuje skrze internetové stránky obce nebo přímo kontaktováním zástupce samosprávy, zjišťuje polohu nejbližšího sběrného místa.
- Změří množství odpadu, který vyprodukuje jeho domácnost za týden, vyhodnotí zastoupení recyklovatelné a nerecyklovatelné složky a navrhne možnosti snížení objemu produkovaného odpadu.
- Popíše postup recyklace papíru, plastů a skla, seznámí se s jednotlivými kroky recyklace a s možnostmi využití recyklovaných materiálů.
- Zmapuje, jak je ve škole (ve třídě) nakládáno s odpadem, a hledá řešení pro zlepšení stávající situace.
- Mapuje a následně diskutuje, kde v místě jeho bydliště dochází ke znečišťování vody, vzduchu a půdy, a navrhuje možnosti nápravy.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Aktivita 1
Indikátor: Zmapuje, jak je ve škole (ve třídě) nakládáno s odpadem a hledá řešení pro zlepšení stávající situace (např. skrze žákovský parlament, podnět k vedení školy); zjistí množství odpadu produkovaného školní jídelnou
Žáci si mezi sebou ve třídě rozdělí role (manažer, reportér, tiskový mluvčí, členové pracovní skupiny apod.). Zpracují postup prací vedoucích ke zmapování zacházení z odpadem ve škole. Zhodnotí jeho množství a posoudí vhodnost s nakládáním s různým odpadem. Celou práci dokumentují fotografiemi nebo videem.
Následně zpracují zprávu určenou vedení školy, ve které zdokumentují stávající stav a navrhnou možnosti zlepšení ve smyslu zodpovědného hospodaření s odpadem.
Aktivita 2
Žáci pracují s vybranými oficiálními informacemi o stavu životní prostředí v ČR a jednotlivých krajích, které vydává MŽP např. životní prostředí nebo zprávy o stavu ŽP.
Práce s těmito přehledovými zprávami z profesních měření umožňuje žákům se snadno seznámit se stavem životního prostředí v regionu, ve kterém žijí. Interpretací těchto výstupů pak dochází k rozvoji dovednosti analýzy a interpretace dat, jakožto i formování postojů a hodnot spjatých s ochranou přírody a udržitelným rozvojem.
Toto téma má potenciál podporovat rozvoj aktivního občanství u žáků a převzít tak iniciativu při řešení problémů místní komunity:
- Nahlášení černých skládek, zdrojů znečišťování vody, vzduchu a půdy
- Podpora udržitelného rozvoje a nakládání s materiály a surovinami v místě žákova bydliště
- Řešení otázky odpadového hospodářství v místě bydliště. – Žák se seznamuje s konkrétními pravidly nakládání s odpadem ve svém bydlišti, porovnává je s pravidly jiných obcí a měst.
- Zadržování vody v krajině – obecní/regionální vs. individuální úroveň.
Podpora rozvoje afektivních cílů během návštěv průmyslových a zemědělských závodů, případně zařízení na zpracování a recyklaci odpadů. – možnost využití i virtuálních prohlídek. Afektivní cíle mohou být podpořeny i zvědomením si aktuálního stavu vlastního nakládání s odpady, jejich kvantifikace a navrhováním možností, jak tento stav postupnými kroky do budoucna změnit. Přínosné pro žákovo učení může být i zasazení vlastního stavu do kontextu dat, která sbírá Český statistický úřad.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Uvede a vysvětlí příklady dopadu činnosti člověka na životní prostředí.