Přiřadí kulturní projevy k jednotlivým dějinným epochám.

CAS-DEJ-001-ZV9-001

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Seznámí se s vybranými významnými kulturními projevy zvoleného regionu Evropy v minulosti; využívá shrnující text a ilustrace.  
  • Rozliší dějinné epochy na základě periodizace historického vývoje.
  • Uvede základní periodizační mezníky.

 

Ilustrace

Datum: 8. 1. 2025 11:01:29
Autor: Irena Kapustová
Krátký textový popis:

Kultura raného středověku v Evropě

Žáci objasní základní charakteristiky raného středověku v Evropě, včetně kulturního života, architektury a každodenního života různých vrstev společnosti.

Soubory:
Metodika CAS-DEJ-001-ZV9-001-Priprava-faze1.docx Stáhnout
powerpoitová prezentace CAS-DEJ-001-ZV9-001-faze1-ppt.pptx Stáhnout
přílohy - texty, otázky CAS-DEJ-001-ZV9-001-faze1-texty-otazky.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Prozkoumá různorodé kulturní projevy vybraného regionu Evropy i světa v minulosti; kulturní projevy mají různou povahu uměleckých děl, fotografie budov, chrámů a náboženských předmětů, mapy a plány měst, audiovizuální pomůcky apod.  
  • Přiřadí k dějinným epochám různé kulturní projevy (např. pyramidy přiřadí k starověkému Egyptu; katedrály ke středověku; továrny k novověku apod.).
  • Identifikuje rozdíly mezi různými epochami na základě daných ukazatelů (např. vztah k životnímu prostředí, rozvrstvení společnosti a organizace politického života, životní styl, náboženství a hodnoty).
  • K odlišení změn a toho, co zůstává stejné v různých historických epochách, využívá pomůcky (např. sestaví srovnávací tabulku, T-graf, Vennovy diagramy apod.).

Ilustrace

Datum: 8. 1. 2025 11:11:25
Autor: Irena Kapustová
Krátký textový popis:

Způsob života a kulturní projevy lidí na našem území ve středověku

Žáci vysvětlí změny ve způsobu života v závěru pravěku a raném středověku. Popíší životní podmínky jednotlivých vrstev obyvatelstva ve středověku (šlechta, duchovenstvo, rolníci, řemeslníci). Učí se pracovat s obrazovými prameny a identifikovat sociální vrstvy na základě ikonografických znaků.

Soubory:
Metodika CAS-DEJ-001-ZV9-001-Priprava-faze-2.docx Stáhnout
powerpoitová prezentace CAS-DEJ-001-ZV9-001-faze2-ppt.pptx Stáhnout
materiály CAS-DEJ-001-ZV9-001-faze-2-metodika-a-materialy.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 14. 9. 2025 15:45:19
Autor: Mgr. Bc. Roman Ziegler
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Klíčová slova: archeologické nálezy, Ötzi, mumie
Krátký textový popis:

Žáci se v lekci učí formulovat otázky, které je vedou k historickému poznání, přičemž zdroje a informace v nich kriticky posuzují (text, video, internet). Informace navzájem sdílejí a porovnávají. 

Soubory:
Evokační prezentace DEJ-Co-vime-o-Oetzim-evokacni-prezentace.pptx Stáhnout
Pracovní list DEJ-Co-vime-o-Oetzim-pracovni-list.docx Stáhnout
Pracovní list DEJ-Co-vime-o-Oetzim-pracovni-list.pdf Stáhnout
Text DEJ-Co-vime-o-Oetzim-text.docx Stáhnout
Text DEJ-Co-vime-o-Oetzim-text.pdf Stáhnout
Metodika DEJ-Co-vime-o-Oetzim.docx Stáhnout
Metodika DEJ-Co-vime-o-Oetzim.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Popíše a přiřadí různé kulturní projevy v odlišné době a v odlišných regionech světa, k čemuž využívá zdroje různé povahy.
  • Rozliší různé dějinné epochy podle stanovených ukazatelů a k odlišení využívá periodizační mezníky, jejichž výběr dokáže zdůvodnit. 
  • Vyslovuje domněnky, jak a proč se lišil historický vývoj a každodenní život v různých částech světa; svůj názor odůvodní a podloží důkazy z textu či jiných zdrojů.

Ilustrace

Datum: 22. 9. 2024 23:32:35
Autor: Roman Ziegler
Krátký textový popis:

Cíle:

  1. Žák domýšlí a diskutuje se spolužáky a učitelem, zda změny v životě lidí probíhaly stejnou rychlostí v různých regionech nebo společenských vrstvách a jakou měly povahu.
  2. Žák popíše, proč je období Keltů přechodem mezi pravěkem a středověkem na našem území.
  3. Žák popíše, co nového přinesli Keltové pro další civilizace.
  4. Žáci efektivně spolupracují a komunikují ve skupinách, naslouchají si, předávají informace.

Pomůcky: obrázky k evokaci (prezentace), texty do expertních skupin, pracovní list s otázkami

 

Soubory:
příprava 01-Keltove-priprava.docx Stáhnout
prezentace 02-Keltove-evokace.pptx Stáhnout
texty 03-Keltove-texty.docx Stáhnout
pracovní list 04-Keltove-pracovni-list.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 17. 8. 2025 16:19:26
Autor: Mgr. Bc. Roman Ziegler
Cílová skupina: Učitel
Klíčová slova: umělecké směry, literatura, umění, básně
Krátký textový popis:

Žáci v lekci pracují s texty různého druhu, přičemž na základě porovnávání textu naučného a obrázku či básně daného uměleckého směru přiřazují obrázky k danému uměleckému směru. Zároveň průběžně vyplňují reflektivní „pracovní lístek“. Cíle lekce jsou, aby žák získal povědomí o uměleckých směrech na přelomu 19. a 20. století a uvědomil si, že došlo k rozrůznění/rozpadu uměleckých směrů, kdy nastala svoboda lidského tvoření.

Soubory:
Metodika DEJ-Umelecke-smery-prelomu-19.a-20.stol..docx Stáhnout
Metodika DEJ-Umelecke-smery-prelomu-19.a-20.stol..pdf Stáhnout
Lístky ke třídění DEJ-Umelecke-smery-prelomu-19.a-20.stol.listky-ke-trideni.docx Stáhnout
Lístky ke třídění DEJ-Umelecke-smery-prelomu-19.a-20.stol.listky-ke-trideni.pdf Stáhnout
Reflexe DEJ-Umelecke-smery-prelomu-19.a-20.stol.reflexe.docx Stáhnout
Texty DEJ-Umelecke-smery-prelomu-19.a-20.stol.text.docx Stáhnout
Texty DEJ-Umelecke-smery-prelomu-19.a-20.stol.text.pdf Stáhnout
Texty a obrázky k uvědomění DEJ-Umelecke-smery-prelomu-19.a-20.stol.texty-a-obrazky-k-uvedomeni.docx Stáhnout
Texty a obrázky k uvědomění DEJ-Umelecke-smery-prelomu-19.a-20.stol.texty-a-obrazky-k-uvedomeni.pdf Stáhnout
Umělecké směry DEJ-Umelecke-smery-prelomu-19.a-20.stol.umelecke-smery.pdf Stáhnout
Reflexe DEJ-Umelecke-smery-prelomu-19.a-20.stol.reflexe.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Přiřadí základní kulturní projevy k jednotlivým dějinným epochám.