rozlišuje příčiny a důsledky lidských konfliktů a spolupráce v dějinách
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
Žák: Na několika příkladech konfliktů z minulosti a současnosti doložím trvání a změnu příčin a důsledků konfliktů. Vysvětlím, jak je chování dobových aktérů ovlivněno řadou různých příčin a že k jejich jednání nelze přistupovat anachronicky, tedy hodnotit je bez ohledu na kontext doby, ve které žili. Uvádím však také příklady spolupráce a solidarity. Pomocí příkladů ilustruji formy připomínání konfliktů v tehdejších a současných médiích a obdobně pracuji s příklady technologických invencí.
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Postupné/dílčí kroky dosahování
- určí, které příčiny konfliktu lze považovat za dlouhodobé, tj. častěji se opakující, a které příčiny lze naopak považovat za typické jen pro vybrané období
- rozlišuje role různých skupin v konfliktu, popíše příčiny pronásledování různých způsobů chování v době konfliktu
- na vybraném příkladu doloží, co bylo příčinou jednání různých sociálních skupin a aktérů; doloží příklady anachronismu posuzovaní aktérů na vybraných konfliktech a zohledňuje dobově podmíněné souvislosti chování aktérů
Textový popis
Úloha si jako příklad konfliktu vybírá protesty Afroameričanů v 60. letech 20. století. Žák se seznamuje s rasovými konflikty ve Spojených státech v 60. letech 20. století, s jejich historickým kontextem a s politickými a sociálními problémy Afroameričanů. Při hledání odpovědi na hlavní otázku „Proč Afroameričané protestovali?“ se žák učí určovat dlouhodobé a krátkodobé příčiny konfliktu. To mu pomáhá rozumět různým aktérům událostí a kultivovat vlastní soud na základě dobou podmíněného hodnocení, nikoliv anachronicky. Úloha má zároveň výrazný přesah do přítomnosti, když kromě seznámení se s hnutím za práva Afroameričanů zároveň nabízí kontext pro porozumění současným problémům Spojených států.
Úloha byla vypracována pro projekt Dějepis+. Žák vyplňuje pracovní list zde a vyučující postupují podle metodiky zde.