Posoudí, jak se připomínání historických událostí a tradic podílí na utváření jeho osobní identity a identity lidí v jeho okolí.

CAS-DEJ-001-ZV9-005

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Objasní důvody, proč slavíme státní svátky.
  • Spojí historicky významné dny v kalendáři s dějinnými událostmi.
  • Využije různé zdroje a zjistí faktografické informace o státních i ostatních svátcích v České republice.

Ilustrace

Datum: 19. 1. 2025 01:21:32
Autor: Roman Ziegler
Věková skupina: 12—15 let
Krátký textový popis:

Cílem lekce je, aby se žáci seznámili se státní (i ostatními) svátky a významnými dny České republiky. Žáci využijí různé zdroje a zjistí faktografické informace o státních i ostatních svátcích v České republice, vytváří ve skupinách prezentaci ke konkrétnímu státnímu svátku. Letopočty, k nimž státní svátky odkazují, dokáží žáci přiřadit na časovou osu.

Soubory:
Metodika 01-Svatky-priprava.docx Stáhnout
přehled státních svátků a významných dnů 02-prehled-statnich-svatku-a-vyznamnych-dnu.docx Stáhnout
kartičky 03-karticky-svatky-a-letopocty.docx Stáhnout
časová osa 04-casova-osa.docx Stáhnout
reflektivní kartička 05-reflektivni-karticka.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Najde ve svém okolí názvy ulic a budov, které jsou pojmenovány po událostech a osobnostech spojených se státními svátky.
  • Využije různé zdroje a zjistí faktografické informace o významných dnech a výročích (včetně vybraných dnů ustanovených Evropským parlamentem, resp. důležitými mezinárodními organizacemi).
  • Doplňuje kalendář dalšími událostmi, které považuje za významné on sám nebo lidé v jeho okolí (např. vyučující, romští nebo ukrajinští spolužáci apod.).
  • Posoudí význam a aktuálnost vybraných svátků a dnů, vztahuje je k vlastní zkušenosti (např. Jak oslavy daného svátku nebo významného dne prožívá a jak se do nich může zapojit?).
  • Diskutuje o tom, jaký vliv na utváření identity (zvolené skupiny, národa, ale i občana) svátky a výročí mohou mít a mají, jaká je motivace těch, kteří je připomínají, nebo naopak připomínání některých událostí vytěsňují (např. Proč je někdo slaví a někdo ne? Proč se liší připomínání romského a židovského holocaustu? Proč se konec 2. světové války slavil před rokem 1989 až 9. května?).

Ilustrace

Datum: 19. 1. 2025 01:55:37
Autor: Roman Ziegler
Věková skupina: 12—15 let
Krátký textový popis:

Cílem lekce je, aby si žáci osvojili příběh o sv. Václavovi a uvědomili si jeho význam pro českou státnost. Žáci pracují s různými zdroji (text písně J. Nohavici Legenda o sv. Václavu; upravený text z Wikipedie; video ze seriálu Slavné dny naší historie) analyzují texty, k pojmům hledají informace či objasnění.

 

Soubory:
text písně 02-Svaty-Vaclav-text-pisne.docx Stáhnout
Metodika 01-Svaty-Vaclav-priprava.docx Stáhnout
zdroj (upravený text z Wikipedie) 03-Svaty-Vaclav-text.docx Stáhnout
alfabox 04-Svaty-Vaclav-alfabox-pismenka.docx Stáhnout
RAFT 05-Svaty-Vaclav-RAFT.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 16. 8. 2025 16:06:38
Autor: Mgr. Daniel Guńka
Věková skupina: 12—15 let
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Klíčová slova: Přemyslovci, svatý Václav, státní svátky, Den české státnosti
Krátký textový popis:

Lekce provede žáky zamyšlením, kdo se doopravdy zasloužil o vznik české státnosti, jestli můžeme spojovat přemyslovské knížectví s Českou republikou, a jakými různými způsoby se na roli tohoto státního svátku můžeme dívat. 

Soubory:
Metodika DEJ-Melo-by-se-28.zari-slavit-jako-Den-ceske-statnosti.docx Stáhnout
Metodika DEJ-Melo-by-se-28.zari-slavit-jako-Den-ceske-statnosti.pdf Stáhnout
Pracovní list DEJ-Melo-by-se-28.zari-slavit-jako-Den-ceske-statnosti-pracovni-list.docx Stáhnout
Pracovní list DEJ-Melo-by-se-28.zari-slavit-jako-Den-ceske-statnosti-pracovni-list.pdf Stáhnout
Prezentace DEJ-Melo-by-se-28.zari-slavit-jako-Den-ceske-statnosti-prezentace.pptx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Vlastními slovy popíše státní a ostatní svátky, významné dny a výročí v ČR (včetně vybraných dnů na nadnárodní úrovni), přiřadí je k datům v kalendáři.   
  • Vysvětlí důvody jejich slavení a připomínání, využívá k tomu historické události, tradice a obyčeje s nimi spojené.
  • Doplňuje kalendář událostmi, které sám považuje za významné nebo je jako významné vnímají lidé v jeho okolí.
  • Vysvětlí, jak svátky a výročí ovlivňují to, jak vnímá sebe sama, jak se vnímají lidé v jeho okolí nebo v celém státě.  
  • Uvede příklady politického zneužívání svátků v minulosti.

Ilustrace

Datum: 17. 8. 2025 16:08:42
Autor: Mgr. Petr Sedlák Ph.D., Mgr. Peter Sokol Ph.D., Mgr. Roman Anýž
Věková skupina: 12—15 let
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

Žák pracuje ve skupině se seznamem státních svátků a významných dnů České republiky a dále se dvěma úryvky z rozpravy z Parlamentu České republiky. Ze seznamu musí vybrat devět nejvýznamnějších, sestavit je do „diamantu“ a výběr zdůvodnit. Cílem je rozvoj historického myšlení, konkrétně principu vztah k minulosti (historický význam). Žák zjišťuje, že k minulosti se vztahujeme vždy z našeho současného pohledu a že v různých dobách a situacích jsou tak různé události a témata z minulosti považovány za různě významné. Co je důležité v dějinách, se proměňuje a k minulosti se nevztahujeme jen jako jednotlivci, ale také jako společnost.  

Soubory:
Metodika DEJ-Ktere-statni-svatky-a-vyznamne-dny-bychom-meli-slavit.docx Stáhnout
Metodika DEJ-Ktere-statni-svatky-a-vyznamne-dny-bychom-meli-slavit.pdf Stáhnout
Pracovní list DEJ-Ktere-statni-svatky-a-vyznamne-dny-bychom-meli-slavit-pracovni-list.docx Stáhnout
Pracovní list DEJ-Ktere-statni-svatky-a-vyznamne-dny-bychom-meli-slavit-pracovni-list.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 8. 9. 2025 11:49:59
Autor: Mgr. Daniel Guńka
Věková skupina: 12—15 let
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Klíčová slova: Vánoce, tradice ve středověku, Legenda o Ostojovi, křesťanství
Krátký textový popis:

Lekce uvede žáky do způsobu, jakým se Vánoce slavily ve středověku, a vede je ke konfrontaci s tím, jak a proč slavíme Vánoce dnes, a obecně k hlubšímu zamyšlení, k čemu jsou dobré tradice a slavení svátků.  

Soubory:
Metodika DEJ-Proc-slavili-ve-stredoveku-Vanoce.docx Stáhnout
Metodika DEJ-Proc-slavili-ve-stredoveku-Vanoce.pdf Stáhnout
Pracovní list DEJ-Proc-slavili-ve-stredoveku-Vanoce-pracovni-list.docx Stáhnout
Pracovní list DEJ-Proc-slavili-ve-stredoveku-Vanoce-pracovni-list.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Uvede příklady státních svátků a dalších významných dnů a popíše, co pro něj znamenají.