Posoudí, jak se připomínání historických událostí a tradic podílí na utváření jeho osobní identity a identity lidí v jeho okolí.

CAS-DEJ-001-ZV9-005
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Objasní důvody, proč slavíme státní svátky.
  • Spojí historicky významné dny v kalendáři s dějinnými událostmi.
  • Využije různé zdroje a zjistí faktografické informace o státních i ostatních svátcích v České republice.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Státní svátky

Cílem lekce je, aby se žáci seznámili se státní (i ostatními) svátky a významnými dny České republiky. Žáci využijí různé zdroje a zjistí faktografické informace o státních i ostatních svátcích v České republice, vytváří ve skupinách prezentaci ke konkrétnímu státnímu svátku. Letopočty, k nimž státní svátky odkazují, dokáží žáci přiřadit na časovou osu.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Najde ve svém okolí názvy ulic a budov, které jsou pojmenovány po událostech a osobnostech spojených se státními svátky.
  • Využije různé zdroje a zjistí faktografické informace o významných dnech a výročích (včetně vybraných dnů ustanovených Evropským parlamentem, resp. důležitými mezinárodními organizacemi).
  • Doplňuje kalendář dalšími událostmi, které považuje za významné on sám nebo lidé v jeho okolí (např. vyučující, romští nebo ukrajinští spolužáci apod.).
  • Posoudí význam a aktuálnost vybraných svátků a dnů, vztahuje je k vlastní zkušenosti (např. Jak oslavy daného svátku nebo významného dne prožívá a jak se do nich může zapojit?).
  • Diskutuje o tom, jaký vliv na utváření identity (zvolené skupiny, národa, ale i občana) svátky a výročí mohou mít a mají, jaká je motivace těch, kteří je připomínají, nebo naopak připomínání některých událostí vytěsňují (např. Proč je někdo slaví a někdo ne? Proč se liší připomínání romského a židovského holocaustu? Proč se konec 2. světové války slavil před rokem 1989 až 9. května?).

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Svatý Václav

Cílem lekce je, aby si žáci osvojili příběh o sv. Václavovi a uvědomili si jeho význam pro českou státnost. Žáci pracují s různými zdroji (text písně J. Nohavici Legenda o sv. Václavu; upravený text z Wikipedie; video ze seriálu Slavné dny naší historie) analyzují texty, k pojmům hledají informace či objasnění.

 

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Vlastními slovy popíše státní a ostatní svátky, významné dny a výročí v ČR (včetně vybraných dnů na nadnárodní úrovni), přiřadí je k datům v kalendáři.  
  • Vysvětlí důvody jejich slavení a připomínání, využívá k tomu historické události, tradice a obyčeje s nimi spojené.
  • Doplňuje kalendář událostmi, které sám považuje za významné nebo je jako významné vnímají lidé v jeho okolí.
  • Vysvětlí, jak svátky a výročí ovlivňují to, jak vnímá sebe sama, jak se vnímají lidé v jeho okolí nebo v celém státě. 
  • Uvede příklady politického zneužívání svátků v minulosti.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Lekce Které státní svátky a významné dny bychom měli slavit?

Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení: 

  • Zjišťuje informace o státních i ostatních svátcích v České republice, významných dnech a slavných výročích v kontextu evropských i světových dějin.  
  • Posoudí význam a aktuálnost vybraných státních svátků a významných dnů, vztahuje je k vlastní zkušenosti (např. s oslavami daného svátku nebo významného dne).
  • Diskutuje o tom, jaký vliv na utváření identity (zvolené skupiny, národa, ale i občana) státní svátky a výročí mohou mít a mají (nebo zjednodušeně: Proč se státní svátky a významné dny každoročně připomínají?).  

Popis 

Žák pracuje ve skupině se seznamem státních svátků a významných dnů České republiky a dále se dvěma úryvky z rozpravy z Parlamentu České republiky. Ze seznamu musí vybrat devět nejvýznamnějších, sestavit je do „diamantu“ a výběr zdůvodnit. Cílem je rozvoj historického myšlení, konkrétně principu vztah k minulosti (historický význam). Žák zjišťuje, že k minulosti se vztahujeme vždy z našeho současného pohledu a že v různých dobách a situacích jsou tak různé události a témata z minulosti považovány za různě významné. Co je důležité v dějinách, se proměňuje a k minulosti se nevztahujeme jen jako jednotlivci, ale také jako společnost.  

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Uvede příklady státních svátků a dalších významných dnů a popíše, co pro něj znamenají.