doloží klady a zápory setkávání tří kulturních okruhů monoteismu, procesů christianizace, islamizace a sekularizace na příkladech z dějin a z pohledu různých skupin a osob

CAS-DEJ-001-ZV9-005
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

Žák: uvádím základní fakta o Bibli (její vznik, účel, rozdělení na Starý a Nový zákon, význam pro křesťany) a jejím odrazu v kultuře, společnosti, ekonomické a vědeckém vývoji. Porovnám tři monoteistická náboženství, uvedu základní shody a rozdíly a klíčové okamžiky z jejich dějinného vývoje. Vysvětlím s využitím příkladů z dějin pojmy christianizace, islamizace a sekularizace. Na příkladech z různých dějinných epoch ilustruji, jaké negativní i pozitivní dopady může mít setkání těchto náboženství a dalších kultur. Na konflikty jsem schopný se dívat z pohledu obou stran a rozumím rozdílným zájmům a motivacím.

Ilustrace očekávaného výkonu

Odkaz:

Krátký textový popis:

Postupné/dílčí kroky dosahování:  

  • v úvodu žáci pracují s přemýšlením o obrázcích z „Magické krabičky“, ze které spolu s učitelem vyvodí téma a cíle lekce 
  • po zhlédnutí evokačního videa se žáci zamýšlejí nad otázkami a obrázky křižáků a Osmanů – vyvozují z obrázků výzbroj a výstroj 
  • následně žáci třídí nastříhané pojmy dle popisu – to mají před sebou při výkladu, v případě nových poznatků přesunují a upravují 
  • následuje výklad s prezentací a průběžnými otázkami  
  • poté pracují v T-Grafu – odpovědi dle „startérů“ 
  • v další části společně tvoří a ujasňují si kritéria kvalitního plakátu 
  • následně ve skupinách tvoří plakát 
  • v rámci reflexe mohou být plakáty vystaveny do „galerie“ a ohodnoceny dle kritérií individuálně či společně  

 

Textový popis:   

Žáci na základě práce s různými zdroji popisují a ujasňují si kulturní, válečné a náboženské rozdíly mezi křesťany a muslimy. Většinou spolupracují ve skupinách (2-4 členové dle možností konkrétní třídy či skupiny). Při práci používají jak metody kritického myšlení, tak formativního hodnocení. Snaží se situaci nahlížet z obou stran. Vnímají náboženské přesvědčení (víru) jako hlavní, ale nikoliv jediný determinátor střetávání obou kultur a náboženství.