Posoudí pozitivní a negativní vliv technologického vývoje a zejména industrializace na život různých společenských vrstev v minulosti.

Úroveň: Na začátku
Popis:
- Od vyučujícího zjistí informace o vybraném objevu, vynálezu či vědeckém přístupu.
- Popíše aktivity osob, které iniciovaly, využívaly nebo odmítly daný objev, vynález či vědecký přístup.
- Popíše, jak lidstvo žilo před objevem či používáním konkrétního vynálezu a jak po něm.
- Vysvětlí pojem industrializace.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Jak změnili svět? Průmyslová revoluce v českých zemích
Žáci v aktivitě pracují s webovou aplikací Akademie věd ČR (odkaz viz příloha na úložišti), v níž poznávají vynálezy a vynálezce z českých zemí, kteří jsou spojeni s několika fázemi průmyslové revoluce od 19. do 20. století. Výsledky své práce sdílejí žáci ve vybraném online prostoru.
Postup:
Žáci jsou seznámeni s tím, že cílem hodiny je zjistit, jak vynálezy a objevy průmyslové revoluce změnily svět a lidskou společnost.
Mohou pracovat ve skupinách či individuálně na mobilech, školních tabletech či počítačích, přičemž je možné žákům přidělit různé vynálezy a objevy nebo ponechat volbu na nich, zjistit však mají vždy jméno vynálezce/objevitele a čím vynález/objev změnil život lidí.
Výsledky své práce mohou sdílet do společného Padletu (nebo jiné virtuální nástěnky) či zpracovávat v papírové podobě, záleží na možnostech dané školy a třídy.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Porovná způsob života vybrané skupiny obyvatel před a po vynálezu s využitím dvou vhodných zdrojů (texty, obrazy, statistické tabulky a grafy apod.); uvede příklady, jak zkoumané změny ovlivnily společenské nerovnosti a konflikty.
- Uvede příklady, jak různě na změny reagovali lidé i celé skupiny obyvatel.
- Vysvětlí důsledky industrializace a její projevy v regionu školy.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Jak průmyslová revoluce změnila Vrchlabí?
Žáci s pomocí historických pramenů ve sdílené prezentaci a dalších zdrojů analyzují a popisují, jak průmyslová revoluce proměnila podobu města Vrchlabí. Metodicky je aktivita aplikovatelná na většinu měst v českém prostředí, případně lze jinde s Vrchlabím pracovat jako s modelovým příkladem.
Postup
V úvodu vyučující promítne žákům futuristickou pohlednici Vrchlabí (viz příloha na úložišti) z doby průmyslové revoluce a vysvětlí, že šlo o tehdejší představu vývoje a zároveň zachycení tehdejších inovací. Žáci popisují, co na pohlednici vidí.
Ve skupinách pak žáci vypracovávají úkoly v badatelském listu (viz příloha na úložišti), přičemž prameny a zdroje najdou ve sdílené prezentaci, kam se dostanou přes QR kód načtený mobilem nebo školním tabletem. Zdroje je také samozřejmě možné vytisknout a rozmístit ve třídě.
Úkol č. 2 zpracovávají s pomocí dvou textů a obrazových materiálů, úkol č. 4 s pomocí tabulky.
V závěrečné odpovědi jsou vybrané faktory spojené s důsledky průmyslové revoluce pro podobu města, žáci vybírají tři, které jsou dle nich nejdůležitější a při společné reflexi svůj výběr zdůvodňují.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Porovná způsob života několika různých skupin obyvatel před a po vynálezu s využitím různých vhodných zdrojů.
- Posoudí, zda v dané době byl dopad vynálezu či objevu stejný na různé společenské vrstvy a regiony, nebo zda se lišil.
- Porovná různé technologické inovace a posoudí míru pozitivního a negativního vlivu na život různých skupin obyvatel.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Lekce Průmyslová revoluce
Postupné/dílčí kroky dosahování:
- První část lekce je věnovaná objevům a vynálezům spojeným s průmyslovou revolucí.
- Žáci nejprve přemýšlejí při brainstormingu, zda znají nějaké objevy a vynálezy, které by zařadili do 19. století.
- Následně si v novinách Průmyslový deník vyberou texty (dva pro každého žáka), které přečtou, přičemž v textu podtrhávají informace, které by chtěli předat spolužákům.
- Po přečtení následuje korzování, při kterém si každý žák vyslechne od dvou spolužáků informace z jiných článků.
- Následuje společný „snos“ na tabuli, kde si žáci třídí informace a získávají je.
- Poté se všichni společně vrací k počátečnímu uvažování o vynálezech, potvrzují domněnky, mažou nepravdy a doplňují získané poznatky.
- Ve druhé části se žáci věnují sociálním aspektům průmyslové revoluce.
- Nejprve postupně pozorují obrázky chudých a bohatých a přemýšlejí, kdo by to mohl být a proč takto vypadá.
- Poté žáci odhadují nejprve sami a pak ve dvojicích odpovědi na otázky v pracovním listě.
- Po zveřejnění odhadů si žáci ve dvojicích čtou dva odlišné texty (chudí a bohatí).
- Po přečtení si doplňují správné informace a zapisují do pracovního listu.
- Na závěr lekce následuje reflexe, která může probíhat odlišnou formou – viz příprava.
Textový popis:
Žáci se na základě práce s texty nejprve seznamují s technologickými aspekty průmyslové revoluce. Tato práce může být doplněna různými ukázkami z edukačních webů. V této části je podstatné nejen získávání znalostí, ale také procvičování schopnosti získávat a třídit informace z textu, předávat je a v neposlední řadě naslouchat si. Druhá část lekce se pak věnuje sociálním aspektům a způsobu a podmínkám života dvou krajních vrstev – chudých dělníků a bohatých členů vrstvy buržoazie.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Popíše kladné i záporné důsledky používání moderních technologií v minulosti.