Posoudí pozitivní a negativní vliv technologického vývoje a zejména industrializace na život různých společenských vrstev v minulosti.

CAS-DEJ-001-ZV9-007
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Od vyučujícího zjistí informace o vybraném objevu, vynálezu či vědeckém přístupu.  
  • Popíše aktivity osob, které iniciovaly, využívaly nebo odmítly daný objev, vynález či vědecký přístup.
  • Popíše, jak lidstvo žilo před objevem či používáním konkrétního vynálezu a jak po něm.
  • Vysvětlí pojem industrializace.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Jak změnili svět? Průmyslová revoluce v českých zemích

Žáci v aktivitě pracují s webovou aplikací Akademie věd ČR (odkaz viz příloha na úložišti), v níž poznávají vynálezy a vynálezce z českých zemí, kteří jsou spojeni s několika fázemi průmyslové revoluce od 19. do 20. století. Výsledky své práce sdílejí žáci ve vybraném online prostoru.

 

Postup:

Žáci jsou seznámeni s tím, že cílem hodiny je zjistit, jak vynálezy a objevy průmyslové revoluce změnily svět a lidskou společnost. 

Mohou pracovat ve skupinách či individuálně na mobilech, školních tabletech či počítačích, přičemž je možné žákům přidělit různé vynálezy a objevy nebo ponechat volbu na nich, zjistit však mají vždy jméno vynálezce/objevitele a čím vynález/objev změnil život lidí. 

Výsledky své práce mohou sdílet do společného Padletu (nebo jiné virtuální nástěnky) či zpracovávat v papírové podobě, záleží na možnostech dané školy a třídy. 

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Porovná způsob života vybrané skupiny obyvatel před a po vynálezu s využitím dvou vhodných zdrojů (texty, obrazy, statistické tabulky a grafy apod.); uvede příklady, jak zkoumané změny ovlivnily společenské nerovnosti a konflikty.
  • Uvede příklady, jak různě na změny reagovali lidé i celé skupiny obyvatel.
  • Vysvětlí důsledky industrializace a její projevy v regionu školy.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Jak průmyslová revoluce změnila Vrchlabí?

Žáci s pomocí historických pramenů ve sdílené prezentaci a dalších zdrojů analyzují a popisují, jak průmyslová revoluce proměnila podobu města Vrchlabí. Metodicky je aktivita aplikovatelná na většinu měst v českém prostředí, případně lze jinde s Vrchlabím pracovat jako s modelovým příkladem.

 

Postup 

V úvodu vyučující promítne žákům futuristickou pohlednici Vrchlabí (viz příloha na úložišti) z doby průmyslové revoluce a vysvětlí, že šlo o tehdejší představu vývoje a zároveň zachycení tehdejších inovací. Žáci popisují, co na pohlednici vidí. 

Ve skupinách pak žáci vypracovávají úkoly v badatelském listu (viz příloha na úložišti), přičemž prameny a zdroje najdou ve sdílené prezentaci, kam se dostanou přes QR kód načtený mobilem nebo školním tabletem. Zdroje je také samozřejmě možné vytisknout a rozmístit ve třídě.  

Úkol č. 2 zpracovávají s pomocí dvou textů a obrazových materiálů, úkol č. 4 s pomocí tabulky. 

V závěrečné odpovědi jsou vybrané faktory spojené s důsledky průmyslové revoluce pro podobu města, žáci vybírají tři, které jsou dle nich nejdůležitější a při společné reflexi svůj výběr zdůvodňují.  

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Porovná způsob života několika různých skupin obyvatel před a po vynálezu s využitím různých vhodných zdrojů.
  • Posoudí, zda v dané době byl dopad vynálezu či objevu stejný na různé společenské vrstvy a regiony, nebo zda se lišil.
  • Porovná různé technologické inovace a posoudí míru pozitivního a negativního vlivu na život různých skupin obyvatel.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Lekce Průmyslová revoluce

Postupné/dílčí kroky dosahování:  

  • První část lekce je věnovaná objevům a vynálezům spojeným s průmyslovou revolucí.
  • Žáci nejprve přemýšlejí při brainstormingu, zda znají nějaké objevy a vynálezy, které by zařadili do 19. století.
  • Následně si v novinách Průmyslový deník vyberou texty (dva pro každého žáka), které přečtou, přičemž v textu podtrhávají informace, které by chtěli předat spolužákům.
  • Po přečtení následuje korzování, při kterém si každý žák vyslechne od dvou spolužáků informace z jiných článků.
  • Následuje společný „snos“ na tabuli, kde si žáci třídí informace a získávají je.
  • Poté se všichni společně vrací k počátečnímu uvažování o vynálezech, potvrzují domněnky, mažou nepravdy a doplňují získané poznatky.
  • Ve druhé části se žáci věnují sociálním aspektům průmyslové revoluce.
  • Nejprve postupně pozorují obrázky chudých a bohatých a přemýšlejí, kdo by to mohl být a proč takto vypadá.
  • Poté žáci odhadují nejprve sami a pak ve dvojicích odpovědi na otázky v pracovním listě.
  • Po zveřejnění odhadů si žáci ve dvojicích čtou dva odlišné texty (chudí a bohatí).
  • Po přečtení si doplňují správné informace a zapisují do pracovního listu.
  • Na závěr lekce následuje reflexe, která může probíhat odlišnou formou – viz příprava.

Textový popis:   

Žáci se na základě práce s texty nejprve seznamují s technologickými aspekty průmyslové revoluce. Tato práce může být doplněna různými ukázkami z edukačních webů. V této části je podstatné nejen získávání znalostí, ale také procvičování schopnosti získávat a třídit informace z textu, předávat je a v neposlední řadě naslouchat si. Druhá část lekce se pak věnuje sociálním aspektům a způsobu a podmínkám života dvou krajních vrstev – chudých dělníků a bohatých členů vrstvy buržoazie.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Popíše kladné i záporné důsledky používání moderních technologií v minulosti.