Vysvětlí proměny fungování hospodářství od pravěku po současnost.

CAS-DEJ-001-ZV9-008
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Doloží příkladem, jak způsob hospodaření a obchodu proměňoval krajinu v jeho okolí.
  • Na časové ose ukáže dějinné epochy od pravěku a přiřadí k nim hlavní způsoby hospodaření. 
  • Vysvětlí pojmy směna, trh, banka, platidla, inflace.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Jak se využívala a měnila krajina Lipenska?

Žáci příkladem doloží, jak způsob hospodaření a obchodu proměňoval krajinu v jejich okolí. Konkrétně jde v lekci o krajinu Lipenska od 18. do 21. století. Žáci doloží, jak se proměnilo využívání krajiny od zemědělské k industrializované (např. Lipenská přehrada, regulace vodního toku, komunikace, doklady průmyslového zemědělství – scelené lány, výrobní areál). Dále si mohou povšimnout změn názvů obcí z německých na české atd.

Žáci pracují s mapami, jež jsou běžně dostupné na internetu, lekci lze tedy adaptovat pro kterékoliv místo v ČR. Žáci pracují ve skupinách.


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Popíše různé druhy hospodářství a směny (např. pravěké, antické, feudální, tržní, centrálně státem řízené).
  • Vysvětlí pojmy cech, kapitalismus, státní socialismus, sociální stát, (neo)liberální ekonomika.
  • Na konkrétních příkladech vysvětlí zvyšování nároků na obchod, a tím i na rozvoj platidel (např. mince z drahých kovů, papírové bankovky kryté zlatem, elektronické peníze).
  • Vysvětlí příčiny a důsledky rozvoje a krizí hospodářství v konkrétní dějinné epoše (např. dopad válek, neúrody či nadvýroby, stávky, hospodářská krize 30. let 20. století, rozvoj evropské integrace po 2. světové válce, nahrazení řemesel a profesí prací strojů a umělé inteligence).
  • Hodnotí etické souvislosti hospodaření a obchodu - např. bohatství a chudoba, těžba přírodních zdrojů, vylučování některých skupin obyvatel z ekonomických systémů v minulosti (např. Židé, Romové).

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Migrant mother

Cvičení z aplikace HistoryLab (přímý odkaz dostupný z přílohy na úložišti). 

Žáci se konkrétně zaměří na dopady velké hospodářské krize 30. let 20. století v USA. Pracují s fotografiemi chudé rodiny, označují na nich projevy chudoby. Srovnávají různé verze snímku rodiny a zamýšlejí se nad tím, proč se fotografie „Migrant Mother" stala symbolem krize.

Cvičení je vhodné i pro mobilní telefony a je na 30 minut.


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Používá vhodné ekonomické pojmy při popisu základních rysů proměny fungování hospodářství a obchodu v minulosti.  
  • Vysvětlí příčiny a důsledky významných hospodářských změn v různých dějinných epochách. 
  • Spojí změny v ekonomice se změnami politickými a sociálními.
  • Vysvětlí, jaké etické a ekologické souvislosti měly v minulosti hospodaření a obchod.
  • Uvede příklady toho, jak společnosti reagovaly na nové výzvy a jak se v minulosti měnily instituce a způsoby života spojené s výrobou a hospodařením.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Lekce Nakupování v 18. století

Na základě ukázky ze seriálu F. L. Věk se žáci seznámí s úrovní spotřeby a charakterem ekonomických vztahů ve druhé polovině 18. století a srovnají úroveň těchto vztahů se současností. Dalším cílem lekce je to, aby se žáci seznámili s právním postavením rolníků ve stejné době a vymezili jejich vztah k vrchnosti a k měšťanům. Zároveň žáci hodnotí politicko-sociální systém stavovské společnosti a srovnávají ho s aktuálním systémem.