vysvětlí rozdíl mezi zobrazováním minulosti v dějepisectví, ve filmu, v literatuře a v nových médiích včetně umělé inteligence
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
Žák: posoudím různé popisy historických událostí, dokáži najít shody a rozdíly, dokáži navrhnout, kde bych mohl najít, který popis je pravdivý. Na konci základní školní docházky pak dokáži pracovat s primárním či sekundárním pramenem tak, že rozdílná zobrazení porovnám a najdu historicky správnou verzi.
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Zadání pro žáka
Vypracuj úkoly v kapitole Jak film zobrazuje historické události z badatelské učebnice Soudobé dějiny nakl. Fraus (učebnice s. 68-69, pracovní list s. 68-60). Prohlédneme si tři ukázky z českých filmů ilustrující proces tzv. kolektivizace – vyvlastnění bohatých zemědělců (sedláků) a zakládání tzv. JZD (Jednotných zemědělských družstev). Filmové úryvky zachycují stejnou situaci – dobytek rolníků je odváděn do společných stájí, což bylo vnímáno jako důležitý krok ke kolektivnímu hospodaření, přesto se tyto obrazy liší.
Následně pracuj v aplikaci HistoryLab.cz se cvičením Lidice ve filmu. Tvým úkolem bude porovnat dva filmové klipy, ve kterých je zobrazeno zničení obce Lidice za 2. světové války. První klip je z filmu Otakara Vávry Sokolovo (1974), druhý z filmu Lidice režiséra Petra Nikolaeva (2011). Při práci nás bude zajímat otázka, jaké skutečnosti mohou mít vliv na různá filmová zobrazení stejné historické události.
Nakonec si vyber jednu ze zmíněných scén filmu Lidice a využij některý z dostupných generátorů obrázků za pomoci AI (např. https://www.vaibe.ai/generator-obrazku). Popiš jednu z filmových scén, kterou jsme zkoumali v aplikaci, a vygeneruj její AI verzi. Vytvoř jednoduchou tabulku, ve které porovnáš filmovou scénu a AI obrázek scény na třech příkladech (např. Jak je zobrazeno místo popravy lidických mužů). V pěti větách odpověz na otázku, jak umělá inteligence zpracovala historickou událost zničení Lidic odlišně od filmů.
Popis ověřování
Tato úloha pomáhá žákům seznámit se se specifikem filmu jakožto média zobrazení historických událostí. Využita je k tomu kapitola pro práci s prameny badatelské učenice, která schopnost žáka pracovat s filmem rozvíjí krok za krokem. Vyučující ověřuje zejména schopnost žáků porozumět tomu, že žádný film nezobrazuje minulost „takovou, jaká byla“, vždy se do něj dle autorů učebnice “promítá něco z doby, ve které vznikl, a z postojů a hodnot autorů (scénáristy, režiséra), kteří jej vytvořili. Filmy nám mohou pomoci „proniknout“ k historické události, ale musíme je pečlivě zkoumat a porovnávat, mezi sebou i s dalšími zdroji.” Detailní metodický postup pro práci s klipy kolektivizace nabízí Příručka učitele k učebnici Soudobé dějiny (s. 96-99) a Doporučený postup ke cvičení Lidice ve filmu.
Závěrečný úkol předpokládá, že žáci jsou ve výuce učeni zacházet s generátory obrazu pomocí AI. Učitel může žákům pomoci stanovit si, co konkrétně budou porovnávat.