určí, v čem se mění a v čem zůstávají stejné role mužů a žen v dějinách; využívá k tomu také příklady lidí, kteří se odlišovali od dobových společenských norem
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
Žák: analyzuji konkrétní příklady života mužů a žen v různých historických situacích. Popisuji na základě stanovených ukazatelů, co se v dějinách z hlediska sociálních rolí mění a co zůstává stejné. Uvádím příklady diskriminace nebo pronásledování lidí, kteří se odlišovali od společenských norem.
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Zadání pro žáka
Pracuj v aplikaci HistoryLab.cz se cvičením Čím mohly být ženy ve středověku? Cvičení využívá zobrazení významných žen ve středověku, které dává do kontrastu s Knihou o městě dam Kristiny Pisánské. Budeme zjišťovat, čím vším se mohly stát středověké ženy na jedné straně, na druhé straně určíme, s jakými předsudky se mohly potkávat.
Popis ověřování
Cvičení otevírá otázky ohledně postavení ženy ve středověké společnosti. Vyučující ověřuje schopnost žáků analyzovat dobové iluminace ze 12.-15. století a vydedukovat význam jednotlivých zobrazení. Následně je ověřována schopnost číst s porozuměním dobový text, odlišit v něm dobové předsudky a identifikovat místa, kde je s předsudky polemizováno. Závěrečné dvě otázky vyžadují od žáků schopnost syntézy. Podrobný metodický komentář je v Doporučeném postupu.
Pozn. Cvičení je v testovacím režimu, jeho zveřejnění v aplikaci HistoryLab.cz je naplánováno do konce školního roku 2023/24 poté, co bude optimalizováno učiteli.