diskutuje o povaze, příčinách vzniku a důsledcích nastolení diktatur a autoritativních režimů a o projevech moderního politického extremismu, včetně jejich dopadů na životy obyvatel českých zemí ve 20. století

CAS-DEJ-001-ZV9-013
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

Žák: diskutuji o tom, jak se ve veřejném prostoru projevuje politický extremismus a v čem koření. Zjišťuji informace o nejznámějších příkladech nastolení diktatury a autoritativních režimů v kontextu českých, evropských i světových dějin (fašismus, sovětský komunismus) a vztahuji tyto případy k politickému extremismu a jeho dopadům na život lidí v dané době. Posoudím význam a aktuálnost procesu nastolení autoritativního politického režimu či diktatury a vnímám její dopad na individuální a kolektivní svobodu v porovnání s životem v pluralitním systému. 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení: 

  • Žáci analyzují předložené zdroje. 
  • Žáci zjišťují informace o atentátu na Reinharda Heydricha a o životě obyčejných lidí v protektorátu Čechy a Morava, zvažují, jaký dopad na jejich život atentát mohl mít a měl. 
  • Diskutují o propagandistických metodách, motivaci ke kolaboraci, o tématu hrdinství, zohledňují různé perspektivy. 

 

Popis výstupu 

Úloha Měli udat cyklistu? pracuje s fotografií, na níž si mají žáci všímat detailů, s poslechem dobového rozhlasového projevu a s dalšími zdroji. Úloha se dotýká období druhé světové války v protektorátu Čechy a Morava, situace těsně po atentátu na Reinharda Heydricha. Žáci analyzují argumenty, kterými protektorátní vláda a nacistický bezpečnostní aparát přesvědčoval občany, aby pomohli k dopadení atentátníků. Žáci uvažují i nad důvody, které mohly vést některé obyvatele ke kolaboraci, snaží se vnímat dobovou atmosféru.