diskutuje o povaze, příčinách vzniku a důsledcích nastolení diktatur a autoritativních režimů a o projevech moderního politického extremismu, včetně jejich dopadů na životy obyvatel českých zemí ve 20. století
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
Žák: diskutuji o tom, jak se ve veřejném prostoru projevuje politický extremismus a v čem koření. Zjišťuji informace o nejznámějších příkladech nastolení diktatury a autoritativních režimů v kontextu českých, evropských i světových dějin (fašismus, sovětský komunismus) a vztahuji tyto případy k politickému extremismu a jeho dopadům na život lidí v dané době. Posoudím význam a aktuálnost procesu nastolení autoritativního politického režimu či diktatury a vnímám její dopad na individuální a kolektivní svobodu v porovnání s životem v pluralitním systému.
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- Žáci analyzují předložené zdroje.
- Žáci zjišťují informace o atentátu na Reinharda Heydricha a o životě obyčejných lidí v protektorátu Čechy a Morava, zvažují, jaký dopad na jejich život atentát mohl mít a měl.
- Diskutují o propagandistických metodách, motivaci ke kolaboraci, o tématu hrdinství, zohledňují různé perspektivy.
Popis výstupu
Úloha Měli udat cyklistu? pracuje s fotografií, na níž si mají žáci všímat detailů, s poslechem dobového rozhlasového projevu a s dalšími zdroji. Úloha se dotýká období druhé světové války v protektorátu Čechy a Morava, situace těsně po atentátu na Reinharda Heydricha. Žáci analyzují argumenty, kterými protektorátní vláda a nacistický bezpečnostní aparát přesvědčoval občany, aby pomohli k dopadení atentátníků. Žáci uvažují i nad důvody, které mohly vést některé obyvatele ke kolaboraci, snaží se vnímat dobovou atmosféru.