Vyjádří vlastní představu o funkci a významu historických objektů a motivů ve veřejném prostoru.

CAS-DEJ-002-ZV9-015
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Vysvětlí pojem historický motiv.
  • Vyhledá sám nebo s pomocí vyučujícího historický motiv nebo objekt v okolí školy, v obci či regionu.
  • Popíše jeho charakteristické prvky a vyjádří vlastní představu o celku i jednotlivých částech (co to je, z jakého období pochází, jakou má funkci apod.).

Ilustrace

Krátký textový popis:

Jaké památky jsou kolem nás?

Žáci mají za úkol připravit podklady pro novou mobilní aplikaci „Poznej svoje město!“. Jejich cílem je vytvořit ve skupinách soupisy nejdůležitějších památek v jejich městě, dohledat a dopracovat požadované informace, výsledky své práce společně sdílí do Padletu, který jim zůstane jako přehledná pomůcka.  

Postup 

Vyučující žákům představí cíl hodiny – vytvořit podklady pro mobilní aplikaci „Poznej svoje město!“, konkrétně pro trasu, která ukáže co nejvíce z historie města. Následně nechá žáky rozdělit do pracovních skupin, každá skupina by měla mít k dispozici zařízení připojené k internetu, ideálně více.  

Skupiny mají za úkol hledat v online katalogu památek (https://pamatkovykatalog.cz/uskp), kde vyberou alespoň 5 zajímavých památek ze svého města a vloží je do svého oddělení v Padletu. Odkaz na katalog i Padlet je vhodné poskytovat přes QR kód.  

K vybraným památkám mají za úkol vlastními slovy doplnit: fotografii památky; její krátký popis; zdůvodnění jejich výběru (tj čím je památka důležitá či zajímavá pro poznání historie města). Je dobré pohlídat, že žáci pouze nekopírují informace z internetu, ale opravdu popisují vše vlastními slovy nebo umí zkopírované texty vysvětlit.   

Pro reflexi je dobré ponechat alespoň 15 minut, při kterých lze žákům promítnout třídní Padlet a představit si navrhované památky pro aplikaci. Pro společnou diskusi můžete také využít tyto otázky: Je v našem městě hodně nebo málo historických památek? Bylo pro nás těžké vybrat, které památky jsou důležitější než ostatní? Podle čeho toto vybíráme? Co můžeme zjistit o historii města, pokud bychom prošli trasu složenou z vámi navrhovaných památek? 


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Prozkoumá funkci a význam historického motivu/ objektu z hlediska historické paměti (např. jakou měl funkci v minulosti a jakou roli případně plní dnes, jaký význam mají jeho jednotlivé prvky – např. atributy sochy světce, fiály a chrliče na katedrále, osoby na pomníku osvobození města v roce 1945, jména historických osobností na budově školy).
  • Stanoví domněnku, proč se v místě daný motiv nebo objekt nachází, z jaké je doby, co a koho připomíná, jaký měl význam dříve a jaký má nyní.
  • Vysvětlí, případně podloží vyhledanými informacemi, zda daný motiv mohl být v minulosti nebo může být v současnosti kontroverzní a proč.
  • Vyslovenou domněnku o významu historického motivu či objektu ověří pomocí dalších zdrojů připravených vyučujícím nebo získaných vlastním pátráním (noviny, publikace, internetové zdroje, digitalizované archivní fondy, vzpomínky pamětníků atd.); je vhodné navázat spolupráci s muzeem, archivem, knihovnou či jinou regionální institucí.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Budování památníku v Letech u Písku

Žáci budou postupně pracovat s jednotlivými ilustracemi místa současného Památníku holokaustu Romů a Sintů v Čechách (v Letech u Písku) v různých fázích historického vývoje. Aktivita vede k zamyšlení nad proměnou místa jako místa historické paměti, otevře otázky vnímání menšin, jejich aktivní role v prosazování připomínky a jejich historického místa ve veřejném prostoru.

Podrobné zadání aktivity (i s online odkazy) viz příloha na úložišti.


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Rozpozná ve svém okolí historický objekt nebo motiv.  
  • Vyjádří vlastní názor o jeho vzniku, funkci a významech jednotlivých prvků. 
  • Ověří domněnky s pomocí dalších zdrojů, vyhledá další fakta o minulé i současné funkci a významu tohoto objektu nebo motivu. 
  • Své závěry prodiskutuje a při úpravě předchozí domněnky zohlední nová fakta.
  • Výsledky svého bádání představí a obhájí před spolužáky a vyučujícím.
  • Zhodnotí proces své práce, co mu v ní pomohlo, co naopak činilo potíže nebo čeho by se příště vyvaroval.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Památník T. G. Masaryka v Mostě, jeho umístění a osudy

Cíle: 

  • Žák ví, kdo byl T. G. Masaryk. 
  • Žák si uvědomuje a popíše, co se změnilo od roku 1918. 
  • Žák umí spolupracovat ve skupině. 
  • Žák umí zdůvodnit svůj názor na základě získaných informací. 

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Hledá odpovědi, proč se veřejnému prostoru nachází konkrétní historický objekt nebo motiv.