na základě absolvování kvalitního edukačního programu v paměťové instituci nebo ve veřejném prostoru vytváří vlastní výstup

CAS-DEJ-002-ZV9-015
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

Žák: Absolvuji připravený edukační program v paměťové instituci anebo ve veřejném prostoru. Moje činnost během programu je aktivní - pracuji s historickými prameny (texty, obrázky, předměty nebo konkrétními objekty ve veřejném prostoru), vyplňuji sám/sama nebo ve spolupráci ve skupině připravené didaktické pomůcky (dělám si poznámky, vyplňuji pracovní listy, vysvětluji funkci předmětů apod.). Vytvářím vlastní text, obraz nebo model minulosti. Navrhuji možnosti smysluplné a udržitelné proměny expozic anebo veřejného prostoru. 

Ilustrace očekávaného výkonu

Odkaz:

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka 

Pracujeme s výstavou Emil Holub v Náprstkově muzeu v Praze. Tvým cílem je vytvořit myšlenkovou mapu, ve které zachytíš, jak výstava změní Tvůj pohled na dva fenomény. Tím prvním je známý cestovatel Emil Holub. Druhým fenoménem je kolonialismus. Hledej ve výstavě odpověď na otázku, jak spolu kolonialismus a Emil Holub souvisí?  

 Nejdříve si ve skupinách vytvořte myšlenkovou mapu s pojmy Emil Holub a kolonialismus. Napište vše podstatné, co o těchto pojmech už víte.  

 Jakmile krátce odprezentuje ostatním, co jste napsali, vyrazte do expozice. Využívejte pomůcky, které získáte - pište si poznámky a vyfoťte si exponáty, které něco vypovídají o vztahu Emila Holuba ke kolonialismu.  

 Až expozici projdete, upravte svou myšlenkovou mapu. Doplňte nové informace. Vycházejte z konkrétních historických zdrojů a informací, které jste v expozici studovali. Používejte při doplňování jinou barvu propisky/fixy, abychom při následné prezentaci dobře odlišili, co nového jste doplnili.   

 

Popis ověřování 

Učitel vybral vhodný program na základě kritérií (program aktivizuje žáky metodami badatelství nebo objektového učení a naplňuje OVU, zaměřený na reflexi kolonialismu). Hodnotí schopnost žáka využít nové informace a dovednosti z programu při tvorbě vlastního výstupu. Dále hodnotí schopnost žáka shromáždit a uchovat potřebné podklady (vlastní poznámky a fotografie apod.), které ovlivňují kvalitu závěrečného výstupu. Kritéria výstupu vytváří učitel, přizpůsobil je formě programu (nejen rozsah požadovaného výstupu), stěžejní pro posouzení je obsahová, nikoliv formální stránka výstupu (posuzuje se v první řadě dovednost historicky myslet a vyjádřit myšlenky zvolenou formou). V přiložených příkladech je patrné, že žáci dokázali doplnit nové informace z výstavy a propojit Emila Holuba s problematickými aspekty kolonialismu. Dokážou tedy nahlédnout Emila Holuba nejen jako významného českého cestovatele, ale také jako člověka, který byl ovlivněn dobovými myšlenkami kolonialismu. Vhodně tak ilustruje českou zkušenost tzv. “kolonialismu bez kolonií”.