Podílí se na utváření historického významu regionálních kulturních památek, popřípadě památek s celostátní či mezinárodní hodnotou.

CAS-DEJ-002-ZV9-016
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Pracuje individuálně či ve skupině a společně s vyučujícím vybere objekt.
  • Objekt popíše a stanoví, proč je považovaný za hodnotný; zaměřuje se nejdříve na objekty, které už mají obecně přijímanou hodnotu kulturního dědictví (např. státem prohlášená památka v obci nebo regionu).
  • Své závěry sdílí se spolužáky nebo vyučujícím.
  • Vysvětlí pojmy kulturní památka a kulturní dědictví.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Krátký textový popis

Turistický průvodce starověkem 

Žák vytváří stránku do turistického průvodce starověkými památkami. Vybraný objekt popíše a stanoví, proč je považovaný za hodnotný. Osvojuje si porozumění pojmu kulturní památka a kulturní dědictví. Své závěry sdílí se spolužáky a společně tvoří celotřídního turistického průvodce, kterého mohou prezentovat rodičům nebo spolužákům z jiných tříd.

 

Zadání pro žáka

Zadání včetně modelového zpracování památky je v pracovním listu dostupném na uložišti.

  1. Vyberte si ve dvojicích/samostatně jednu starověkou památku. Lze zpracovat dochované i již zaniklé památky.
  2. Zjistěte oblast, dataci vzniku (a za jakých okolností), význam a funkci v době vzniku, zajímavosti, zachytit proměnu místa („ve starověku to vypadalo tak … a dneska z toho zbylo tohle…“).
  3. Vymyslete, na co nalákat turistu. Jak napsat text k památce, aby zaujal potenciálního turistu?
  4. Vytvořte stránku do průvodce o památce, kterou jste si vybrali. Nezapomeňte nakreslit obrázek.
  5. Každý bude prezentovat a ostatní hodnotí.

 

Popis ověřování

Cílem OVU je vytvářet u žáků vztah ke kulturnímu dědictví v podobě památek, jež jsou důležitou a nenahraditelnou součástí kulturního života a vypovídají o minulých i současných hodnotách společnosti. Ve fázi Na cestě se úloha zaměřuje nejdříve na objekty, které už mají obecně přijímanou hodnotu kulturního dědictví – nachází se na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO, patří mezi tzv. sedm divů světa apod. Je vhodné s žáky stanovit kritéria hodnocení, soustředit se i na formální stránku prezentování. Historický význam totiž utváří žáci právě tím, jaké informace z minulosti o památce vyberou, co zdůrazní, jak své bádání představí ostatním.


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Sám nebo s pomocí zjistí, jaké hodnotné objekty se nacházejí v obci či regionu; v ideálním případě se seznámí s fyzickým stavem a historickým významem vybraného hodnotného objektu přímo na místě (např. určí architektonický styl, zjistí stupeň památkové ochrany apod.).
  • Prohloubí své porozumění pojmu kulturní památka a kulturní dědictví - zaměří se na prohlášené (národní) kulturní památky nebo památky ze seznamu světového kulturního dědictví, ale také na objekty, které dosud chráněné nejsou; v případě, že objekt není v blízkosti školy, využije ke zkoumání vyučujícím připravené nahrávky, 3D rekonstrukce, aplikaci Google Maps; Visit More apod.
  • Prohloubí své porozumění pojmu kulturní památka a kulturní dědictví - popíše nejen, proč jsou objekty považovány za hodnotné, ale také jak se jejich historický význam v minulosti mohl měnit (například hospodářské stavení, které se stalo součástí skanzenu; dům, v němž se narodila významná osobnost a byla zde zřízena pamětní síň; polní kříž, který už vesměs neslouží k náboženským obřadům; tovární budova - dnes výstavní prostor).
  • Navrhne řešení, jak s vybraným objektem v budoucnosti nakládat; hodnotu vybraného objektu vyjádří vlastní aktivitou: prezentace či jiná podoba popularizace ve škole nebo na veřejnosti, průzkum veřejného mínění o objektu, úklid v okolí objektu, návrh na jeho prohlášení kulturní památkou apod.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Krátký textový popis

Technická památka

Žáci analyzují událost demolice opravárenských dílen v pražských Holešovicích v roce 2015 a ohlasů, které je provázely. Definují historický a kulturní význam památky a navrhují možnost jejich ochrany. Rozšiřují své porozumění tomu, co je památkou, aby mohli v navazující úrovni OVU např. vyhledávat a dokumentovat technické památky ve svém okolí. 

Zadání pro žáka 

Žák pracuje s pracovním listem, který je dostupný na uložišti.

  1. Žáci si přečtou zadání a vypracují úkoly. 
  2. Pro úkoly 2 žáci potřebují přístup k internetu a možnost si ukázku přehrát v případě potřeby ještě jednou
  3. Pro úkoly 2 a 3 žáci potřebují přístup k internetu, aby si mohli prohlédnout i obrazovou dokumentaci článků popisujících demolici. 

Popis ověřování 

Stěžejní pro ověřování výkonu žáka jsou odpovědi v úkolu 1 a 3. Citlivě bude nutné posouzení odpovědí žáků, kteří sice budou souhlasit s postupem developera („oprava by stála moc peněz“), ale budou schopní vydedukovat historickou hodnotu objektu ze zdrojů. Pokročilý žák bude schopný vyjádřit, že památková hodnota objektů je věcí interpretace a ochrana historického dědictví spočívá v naší schopnosti nalézt pro něj funkční využití v budoucnu bez ohledu na finanční oběti. V ideálním případě zmíní také roli komunity, resp. občanské společnosti či samospráv při interpretaci významu (historická paměť místa) a prosazování ochrany památek - i rodina žáka se může zapojit do občanské iniciativy na záchranu a opětovné využití památek, kterým hrozí demolice.

Metodický komentář

Kulturním (historickým) dědictvím je vše, co člověk v minulosti vytvořil a co má „památkovou hodnotu”. Památková hodnota je ale pojem, jehož obsahová definice je problematická. Na jedné straně jsou mezinárodními organizacemi, národní legislativou a státní správou (ministerstvo kultury, Národní památková ústav) definované a chráněné památky (UNESCO World Heritage, katalog kulturních památek apod.). Nejen názory odborníků z oblasti památkové péče, ale i názor občanské společnosti a samospráv může u kterékoliv budovy její památkovou hodnotu definovat. Z tohoto hlediska i drážní dílny v Holešovicích – Bubnech, ač ztratily památkovou ochranu, je nutné považovat za kulturní historické dědictví a příklad cenné technické památky (viz zdroje 2 a 3). V této případové studii však převážil finanční zájem developera (technický stav dílen by vyžadoval příliš velké investice, navíc omezuje projektování nové čtvrti i budoucí prodej pozemků). Dílny by přitom bylo možné zachránit, kdyby se v projektu myslelo na jejich rekonstrukci a revitalizaci areálu podle vzoru průmyslových čtvrtí v západní Evropě (Amsterdam, Benátky). K tomu však scházela vůle developera. Svůj podíl na demolici areálu mělo i rozhodování úřadů, svědčící o nízkém povědomí o důležitosti památkové péče.

 


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Uvede příklady kulturních památek a kulturního dědictví ze svého okolí či regionu, popřípadě ze seznamu světového kulturního dědictví.  
  • Dokáže vyjádřit, v čem spočívá historický význam a hodnota sledovaných památek, včetně těch, které nejsou památkově chráněny.
  • Zhodnotí přínos zachování sledovaných památek pro budoucnost.
  • O vybrané objekty projevuje aktivní zájem, například informuje druhé o jejich hodnotě nebo pomáhá o objekty pečovat vlastní aktivitou.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Na jeden den průvodcem po památkovém objektu

Žáci se na jeden den stanou průvodci po památkovém objektu, který se nachází v místě jejich školy nebo v nejbližším okolí. Po objektu provádějí své rodinné příslušníky, mladší spolužáky nebo běžné návštěvníky. Na svou roli se potřebují systematicky připravit a vycházet ze zkušeností historiků, historiků umění, zaměstnanců památkové péče nebo profesionálních průvodců. Příkladem může být Základní škola Komenského v Náměšti nad Oslavou, ve které tamější žáci provázeli veřejnost v místním zámku. Ve spolupráci s odborníky si upravili průvodcovské texty pro účely řetězového provázení, seznámili se s architektonickou a uměleckou hodnotou zámku, procvičili si své komunikační a rétorické schopnosti a vytvořili si osobní vztah k významné památce města.

Popis ověřování 

Popis programu včetně rozpracování všech aktivit a zkušeností je dostupný v publikaci Památky nás baví 2: Předáváme péči o kulturní dědictví žákům 2. stupně základních škol a středoškolákům (vybrané stránky z publikace dostupné na úložišti: zkušenosti z Náměšti nad Oslavou od s. 159 dále). Publikace nabízí řadu dalších podnětů, jak OVU realizovat. Od vyučujícího aktivita vyžaduje odbornou spolupráci s paměťovou institucí v regionu a vyčlenění dostatečné hodinové dotace, protože činnost žáků vyžaduje průběžný nácvik a pobyt mimo školu.


Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Podílí se na péči o regionální památky, a připomíná si tak jejich význam.