Zdůvodní svůj žebříček hodnot a způsoby jeho uplatňování v různých životních situacích.

CAS-VKO-001-ZV9-002
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • vysvětlí, co si představuje pod hodnotami z nabídky příkladů 
  • uvede příklad jednoduché situace (např. pomoc kamarádovi), kde by se jeho vybrané hodnoty mohly uplatnit 

Ilustrace

Krátký textový popis:

HLEDÁME HODNOTY V (NE)OBYČEJNÝCH SITUACÍCH!

Aktivita je zaměřena na rozvoj hodnotové orientace žáků prostřednictvím praktických situací a osobní reflexe. V první části žáci ve skupinách analyzují modelové situace, což podporuje rozvoj kritického myšlení a empatie, zatímco druhá část s individuální reflexí umožňuje propojení s vlastní zkušeností.

Zadání pro žáka 

  1. Rozdělte se do skupin, každá skupina dostane jednu situaci k zamyšlení. Společně diskutujte:  
  • Jaké hodnoty jsou v této situaci důležité? 
  • Jak byste se zachovali a proč? 
  • Co vás k tomu rozhodnutí vede? 

Situace k zamyšlení: 

  • Tvůj kamarád má problémy ve škole. Jak mu můžeš pomoct? 
  • O přestávce slyšíš, jak někdo pomlouvá tvého spolužáka. Co uděláš? 
  • Máš možnost přihlásit se do školní soutěže, ale bojíš se. Jak se rozhodneš? 
  • Ve tvém okolí je někdo smutný. Jak mu můžeš pomoct? 

 2. Zamysli se nad situací ze svého života, kde ses rozhodoval/a podle svých hodnot. Napiš si:  

  • Co se stalo? 
  • Jaká hodnota byla pro tebe důležitá? 
  • Jak jsi se zachoval/a? 

Například: 

  • Kdy jsi naposledy někomu pomohl/a? 
  • Kdy jsi se zachoval/a férově? 
  • Kdy jsi projevil/a pochopení pro druhého? 

Popis ověřování

Zaměřte se na schopnost žáků reflektovat vlastní zkušenosti a propojit je s hodnotami, které považují za důležité (např. pomoc, férovost, empatie). Pozorujte také, jak otevřeně a respektující formou diskutují ve skupinách a zda dokážou přenést poznatky z konkrétních situací na reálné problémy ze svého života. Reflexivní otázka pro žáky: Co jste se naučili o tom, jak vaše hodnoty ovlivňují vaše jednání a rozhodování? 


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • uvede příklad situace, kdy se dostal do konfliktu mezi dvěma svými hodnotami 
  • diskutuje na příkladu konkrétních lidí o vlivu sociálního a kulturního prostředí na utváření hodnot různých skupin lidí 
  • z nabídky sestavuje vlastní žebříček životních hodnot  
  • porovná své hodnoty s hodnotami spolužáka a najde alespoň jednu shodu a jeden rozdíl  
  • diskutuje o tom, jak se jeho žebříček hodnot může měnit v průběhu času a co může tyto změny způsobit 
  • popíše, jak se prakticky žebříček hodnot odráží v různých situacích jeho života 

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

MOJE DEKLARACE LIDSKÝCH PRÁV

Žák porovná své hodnoty s hodnotami spolužáků. 

Zadání pro žáka:  

  1. Ve skupině budeš se svými spolužáky vytvářet minideklaraci lidských práv. Dostaneš k tomu sadu tvrzení a schéma. (Viz příloha v části ODKAZ). 

Ve skupině si rozdělte tvrzení mezi sebe a z druhé strany si je označ. Svá tvrzení si pročti a v tichosti je umísti do schématu takto: 

  • Pokud má tvrzení podle tebe platit bez výjimky a pro každého, umísti je do pole „Platí ve všech případech“.  
  • Pokud váháš, zda nemá drobné výjimky, případně máš nějakou konkrétní výjimku na mysli, umísti lístek do pole „Platí ve většině případů“. 
  • Pokud by podle tebe mělo výjimek existovat více nebo že tento výrok by měl mít omezenou platnost, umísti ho do pole „Platí v některých případech“. 

2. Pročti si lístky, které umístili do schématu spolužáci. Pokud s umístěním některého z lístků nesouhlasíš, otoč ho a na rub lístku napiš své iniciály. Lístek nechej na místě, kde leží. Lístky, které zůstaly na místě neotočené, můžeš se spolužáky napevno nalepit. 

3. Diskutuj podle těchto pravidel: původní majitel lístku a ten, kdo lístek otočil, diskutují o svých důvodech, ostatní se zapojí posléze. Výsledkem je dohoda, kam všechny lístky ve schématu napevno umístit. V případě neshody hlasujte. Lístky napevno nalepte do schématu.  

4. V poli „Platí v každém případě“ vznikla mini-deklarace lidských práv vaší skupiny. S tou se vrať do společného kruhu k reflexi.  

5. Zamysli se se spolužáky nad tím, jaké momenty pro tebe byly zajímavé. O čem jste diskutovali? Kde jsi čerpal argumenty pro obhajování svého postoje? Podařilo se dosáhnout konsenzu? O čem bylo potřeba hlasovat? 

Popis ověřování

Žák prochází procesem zpochybnění – z práv, která považoval za univerzálně platná, vybírá na základě diskuse s ostatními taková, která nemusí platit v každém případě. Učí se argumentovat, naslouchat argumentům druhých a hledat konsensus. Důležité je, že se aktivně zapojuje do diskuse a snaží se vysvětlit svůj názor. Nahlíží, že hodnoty, které považoval za jasné, nemusí být pro všechny stejně důležitá. Taktéž se učí dívat na věci z více perspektiv.

Metodický komentář

Minideklarace lidských práv lze vyvěsit ve třídě. Můžete si se žáky přečíst Všeobecnou deklaraci lidských práv, dostupná např. zde: http://www.lidskaprava.cz/student/uvod-do-lidskych-prav/clanky/vseobecna-deklarace-lidskych-prav, nebo se podívat na videa na webu https://www.youthforhumanrights.org/videos/psas

Ilustrace byla připravena na základě aktivity Lidská práva, viz http://www.tvarivtvar.cz/?page_id=370. Semináře programu Facing History and Ourselves / Tváří v tvář historii, kde se s uvedenou aktivitou v kontextu pracuje, nabízí sdružení Antikomplex.


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Sestaví vlastní žebříček životních hodnot.
  • Zdůvodní svůj výběr životních hodnot.
  • V modelové situaci předvede, jak se vhodně vypořádat s odlišným hodnotovým žebříčkem jiné osoby.

Ilustrace

Krátký textový popis:

CO ODHALUJE MŮJ SVĚT?

Zadání pro žáka 

  1. Vytvoř koláž, která vizuálně reprezentuje tvůj osobní žebříček hodnot. Každá hodnota by měla být zobrazena jinak, podle své důležitosti v hierarchii tvých hodnot. 
  • Nejdůležitější hodnoty umísti na vrchol, méně důležité níže – může tak vzniknout žebříček, pyramida nebo diamant. 
  • Můžeš používat obrázky, slova, symboly nebo vlastní kresby, které vyjadřují jednotlivé hodnoty. 

2. V hierarchii hodnot se zamysli nad tím, jaký vztah mají tvé nejdůležitější hodnoty k ostatním (např.: Je pro tebe důležitější zdraví než úspěch?). 

3. Až budeš hotov, připrav si krátké představení své koláže, kde vysvětlíš, jaké hodnoty jsi zvolil a proč. 

4. Po dokončení individuální práce se rozdělte do skupin po třech až čtyřech žácích. Ve skupině prodiskutujte své koláže a zamyslete se společně nad tím, jak se naše různé hodnoty mohou projevovat v osobním životě, ve vztahu k ostatním lidem, k přírodě nebo třeba společnosti. Ve skupině také porovnejte, jak se vaše hierarchie hodnot liší a jaké důvody vás vedly k jejich uspořádání. 

Popis ověřování 

Je důležité sledovat schopnost jasně vyjádřit své hodnoty, schopnost naslouchat a reflektovat svou práci v rámci skupiny. Koláž by měla ukazovat rozdíl mezi jednotlivými hodnotami podle jejich důležitosti. Učitel také může sledovat, jak se každý žák zapojuje do diskuse a jakým způsobem přispívá k reflexi ve skupině. Důraz je kladen na schopnost spolupráce a otevřeného sdílení názorů. 

Metodický komentář

Aktivita rozvíjí schopnost žáků nejen definovat své hodnoty, ale také přemýšlet o jejich relativní důležitosti v hierarchickém uspořádání. Zároveň podporuje reflexi toho, jak se tyto hodnoty projevují v jejich životě a v jejich vztahu k ostatním lidem a světu. Tvorba koláže a hierarchie hodnot umožňuje žákům vizualizovat jejich hodnotový systém a přemýšlet o tom, jaký vliv mají jejich hodnoty na jejich každodenní rozhodování. Skupinová diskuse rozvíjí komunikační dovednosti a schopnost porovnávat různé perspektivy. Povzbuzujte žáky, aby byli při vytváření hierarchie co nejupřímnější a aby v diskusi s ostatními reflektovali, jaké faktory (rodina, kultura, zkušenosti) ovlivnily jejich výběr a uspořádání hodnot. Pomozte jim propojit individuální hodnoty se širším kontextem, jako je společnost nebo příroda. 


Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Vytvoří svůj žebříček hodnot a přiřadí tyto hodnoty ke konkrétním životním situacím.