rozpozná předsudky a stereotypy v komunikaci a jednání a zaujímá k nim kritický přístup

CAS-VKO-001-ZV9-002
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • identifikuje předsudky a stereotypy v komunikaci, v médiích
  • zapojuje se do diskuzí a debat k tématu předsudků a stereotyp, kde předkládá argumenty podporující kritický přístup
  • reflektuje své vlastní postupy a chování v souvislosti s předsudky a stereotypy 
  • zpracuje doporučení, jak se chovat, aby nepodporoval myšlenkové stereotypy nebo předsudky

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Využít lze aktivitu Toto je můj soused. Ta obsahuje podrobný popis jednotlivých kroků, včetně profilů osob, s nimiž žáci pracují (ty jsou pro potřeby ilustrativní úlohy i níže). 

Zdroj: CVIK, Adam. Výuková aktivita Toto je můj soused. Metodický portál: Články [online]. 08. 01. 2020, [cit. 2024-02-22]. Dostupný z WWW https://clanky.rvp.cz/clanek/22251/VYUKOVA-AKTIVITA-TOTO-JE-MUJ-SOUSED.html.

Zadání pro žáka  

Pracujte ve skupině, vaším úkolem je sestavit z předložených popisů osob žebříček potenciálních sousedů. Pořadím vyjádřete, koho byste chtěli nejvíce za svého souseda až po toho, koho byste si přáli jako svého souseda nejméně. O osobách víte pouze to, co je uvedeno v popisu. Ve skupině tvoříte jeden společný žebříček. Výsledek poté představíte ostatním skupinám, a to včetně vysvětlení, proč je vaše pořadí právě takové.

Popis ověřování

Skupiny tvoří 4–6 žáků, kteří pracují s předem připravenými popisy. Ty by měly být pestré a zároveň pro žáky relevantní, aby je motivovaly k vyjadřování svých názorů a zkušeností. Představování žebříčků bývá provázeno bouřlivými reakcemi ostatních žáků, proto je důležité nastavit pravidla pro komunikaci a bezpečné prostředí. Toto by měl nejprve udělat učitel a postupem času vést žáky k formulování vlastních doporučení (jak hovořit s druhými o předsudcích a stereotypech a zároveň je tím nepodporovat). Nejdůležitější částí aktivity je reflexe směřující žáky k tomu, aby přemýšlení o předsudcích a stereotypech vztahovali ke svým projevům a chování k určitým lidem. Příklady otázek pro žáky: 

  • Podle čeho jsi se rozhodoval při tvorbě žebříčku? 
  • Máš osobní zkušenost s nějakým člověkem, který by odpovídal některému z popisů? 
  • Změnilo by se tvé pořadí, kdybys k nějakému popisu měl více informací? Například doplnění, jak jsou staré děti Kim VanPa nebo co přesně znamená “angažovat se v různých organizacích a projektech”
  • Co pro tebe osobně bylo při práci nejtěžší? A co bys řekl, že byla největší výzva pro vaši skupinu? 
  • Proč myslíš, že jsme tuto aktivitu dělali? 

Aktivitu je možné modifikovat – například nejprve nechat tvořit žáky žebříček samostatně či ve dvojici, pak jsou teprve rozděleni do skupin; obměna je možná i s ohledem na specifické klima daného kolektivu (upravení popisů osob na míru problémům ve třídě apod.). 

Osvojení výsledku učení nesouvisí s obsahem žákovských žebříčků (neexistuje správně sestavený žebříček), ty jsou podnětem k zamyšlení. Žák si tento výsledek učení osvojil, dokázal-li identifikovat příklady předsudečného jednání u sebe nebo spolužáků.  

Ukázka popisů osob, se kterými žáci pracují

Kim VanPa – žena, Asiatka, Vietnamka, prodavačka ve Večerce. Narozená v České republice. Žije s manželem a dvěma dětmi. 

Jožo Krop – muž, Rom, narozený v České republice. Pracuje jako stavební dělník. Je nezadaný. Sukničkář, ženy se u něj střídají každý den. 

Nat Uzkovičová – žena, narozená na Ukrajině. Servírka. Žije s přítelem a domácím mazlíčkem. Velmi temperamentní, angažuje se v různých organizacích a projektech. 

Irena Horká – žena, narozená v ČR. Pracuje jako úřednice na statistickém úřadě. Žije sama se svými dvěma psy. Velice energická a egoistická, do všeho strká svůj nos a všem stále radí. 

John May – muž, černoch, narozený v Jihoafrické republice. Pracuje jako lékař. Má homosexuálního partnera, se kterým žije. 

Osi Ogato – muž, narozený v Japonsku. Žije sám a pracuje ve směnárně. Ve volném čase vyučuje japonštinu. Nadevše miluje bojová umění.