Zdůvodní svůj žebříček hodnot a způsoby jeho uplatňování v různých životních situacích.

Úroveň: Na začátku
Popis:
- vysvětlí, co si představuje pod hodnotami z nabídky příkladů
- uvede příklad jednoduché situace (např. pomoc kamarádovi), kde by se jeho vybrané hodnoty mohly uplatnit
Ilustrace
Krátký textový popis:
HLEDÁME HODNOTY V (NE)OBYČEJNÝCH SITUACÍCH!
Aktivita je zaměřena na rozvoj hodnotové orientace žáků prostřednictvím praktických situací a osobní reflexe. V první části žáci ve skupinách analyzují modelové situace, což podporuje rozvoj kritického myšlení a empatie, zatímco druhá část s individuální reflexí umožňuje propojení s vlastní zkušeností.
Zadání pro žáka
- Rozdělte se do skupin, každá skupina dostane jednu situaci k zamyšlení. Společně diskutujte:
- Jaké hodnoty jsou v této situaci důležité?
- Jak byste se zachovali a proč?
- Co vás k tomu rozhodnutí vede?
Situace k zamyšlení:
- Tvůj kamarád má problémy ve škole. Jak mu můžeš pomoct?
- O přestávce slyšíš, jak někdo pomlouvá tvého spolužáka. Co uděláš?
- Máš možnost přihlásit se do školní soutěže, ale bojíš se. Jak se rozhodneš?
- Ve tvém okolí je někdo smutný. Jak mu můžeš pomoct?
2. Zamysli se nad situací ze svého života, kde ses rozhodoval/a podle svých hodnot. Napiš si:
- Co se stalo?
- Jaká hodnota byla pro tebe důležitá?
- Jak jsi se zachoval/a?
Například:
- Kdy jsi naposledy někomu pomohl/a?
- Kdy jsi se zachoval/a férově?
- Kdy jsi projevil/a pochopení pro druhého?
Popis ověřování
Zaměřte se na schopnost žáků reflektovat vlastní zkušenosti a propojit je s hodnotami, které považují za důležité (např. pomoc, férovost, empatie). Pozorujte také, jak otevřeně a respektující formou diskutují ve skupinách a zda dokážou přenést poznatky z konkrétních situací na reálné problémy ze svého života. Reflexivní otázka pro žáky: Co jste se naučili o tom, jak vaše hodnoty ovlivňují vaše jednání a rozhodování?
Úroveň: Na cestě
Popis:
- uvede příklad situace, kdy se dostal do konfliktu mezi dvěma svými hodnotami
- diskutuje na příkladu konkrétních lidí o vlivu sociálního a kulturního prostředí na utváření hodnot různých skupin lidí
- z nabídky sestavuje vlastní žebříček životních hodnot
- porovná své hodnoty s hodnotami spolužáka a najde alespoň jednu shodu a jeden rozdíl
- diskutuje o tom, jak se jeho žebříček hodnot může měnit v průběhu času a co může tyto změny způsobit
- popíše, jak se prakticky žebříček hodnot odráží v různých situacích jeho života
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
MOJE DEKLARACE LIDSKÝCH PRÁV
Žák porovná své hodnoty s hodnotami spolužáků.
Zadání pro žáka:
- Ve skupině budeš se svými spolužáky vytvářet minideklaraci lidských práv. Dostaneš k tomu sadu tvrzení a schéma. (Viz příloha v části ODKAZ).
Ve skupině si rozdělte tvrzení mezi sebe a z druhé strany si je označ. Svá tvrzení si pročti a v tichosti je umísti do schématu takto:
- Pokud má tvrzení podle tebe platit bez výjimky a pro každého, umísti je do pole „Platí ve všech případech“.
- Pokud váháš, zda nemá drobné výjimky, případně máš nějakou konkrétní výjimku na mysli, umísti lístek do pole „Platí ve většině případů“.
- Pokud by podle tebe mělo výjimek existovat více nebo že tento výrok by měl mít omezenou platnost, umísti ho do pole „Platí v některých případech“.
2. Pročti si lístky, které umístili do schématu spolužáci. Pokud s umístěním některého z lístků nesouhlasíš, otoč ho a na rub lístku napiš své iniciály. Lístek nechej na místě, kde leží. Lístky, které zůstaly na místě neotočené, můžeš se spolužáky napevno nalepit.
3. Diskutuj podle těchto pravidel: původní majitel lístku a ten, kdo lístek otočil, diskutují o svých důvodech, ostatní se zapojí posléze. Výsledkem je dohoda, kam všechny lístky ve schématu napevno umístit. V případě neshody hlasujte. Lístky napevno nalepte do schématu.
4. V poli „Platí v každém případě“ vznikla mini-deklarace lidských práv vaší skupiny. S tou se vrať do společného kruhu k reflexi.
5. Zamysli se se spolužáky nad tím, jaké momenty pro tebe byly zajímavé. O čem jste diskutovali? Kde jsi čerpal argumenty pro obhajování svého postoje? Podařilo se dosáhnout konsenzu? O čem bylo potřeba hlasovat?
Popis ověřování
Žák prochází procesem zpochybnění – z práv, která považoval za univerzálně platná, vybírá na základě diskuse s ostatními taková, která nemusí platit v každém případě. Učí se argumentovat, naslouchat argumentům druhých a hledat konsensus. Důležité je, že se aktivně zapojuje do diskuse a snaží se vysvětlit svůj názor. Nahlíží, že hodnoty, které považoval za jasné, nemusí být pro všechny stejně důležitá. Taktéž se učí dívat na věci z více perspektiv.
Metodický komentář
Minideklarace lidských práv lze vyvěsit ve třídě. Můžete si se žáky přečíst Všeobecnou deklaraci lidských práv, dostupná např. zde: http://www.lidskaprava.cz/student/uvod-do-lidskych-prav/clanky/vseobecna-deklarace-lidskych-prav, nebo se podívat na videa na webu https://www.youthforhumanrights.org/videos/psas.
Ilustrace byla připravena na základě aktivity Lidská práva, viz http://www.tvarivtvar.cz/?page_id=370. Semináře programu Facing History and Ourselves / Tváří v tvář historii, kde se s uvedenou aktivitou v kontextu pracuje, nabízí sdružení Antikomplex.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Sestaví vlastní žebříček životních hodnot.
- Zdůvodní svůj výběr životních hodnot.
- V modelové situaci předvede, jak se vhodně vypořádat s odlišným hodnotovým žebříčkem jiné osoby.
Ilustrace
Krátký textový popis:
CO ODHALUJE MŮJ SVĚT?
Zadání pro žáka
- Vytvoř koláž, která vizuálně reprezentuje tvůj osobní žebříček hodnot. Každá hodnota by měla být zobrazena jinak, podle své důležitosti v hierarchii tvých hodnot.
- Nejdůležitější hodnoty umísti na vrchol, méně důležité níže – může tak vzniknout žebříček, pyramida nebo diamant.
- Můžeš používat obrázky, slova, symboly nebo vlastní kresby, které vyjadřují jednotlivé hodnoty.
2. V hierarchii hodnot se zamysli nad tím, jaký vztah mají tvé nejdůležitější hodnoty k ostatním (např.: Je pro tebe důležitější zdraví než úspěch?).
3. Až budeš hotov, připrav si krátké představení své koláže, kde vysvětlíš, jaké hodnoty jsi zvolil a proč.
4. Po dokončení individuální práce se rozdělte do skupin po třech až čtyřech žácích. Ve skupině prodiskutujte své koláže a zamyslete se společně nad tím, jak se naše různé hodnoty mohou projevovat v osobním životě, ve vztahu k ostatním lidem, k přírodě nebo třeba společnosti. Ve skupině také porovnejte, jak se vaše hierarchie hodnot liší a jaké důvody vás vedly k jejich uspořádání.
Popis ověřování
Je důležité sledovat schopnost jasně vyjádřit své hodnoty, schopnost naslouchat a reflektovat svou práci v rámci skupiny. Koláž by měla ukazovat rozdíl mezi jednotlivými hodnotami podle jejich důležitosti. Učitel také může sledovat, jak se každý žák zapojuje do diskuse a jakým způsobem přispívá k reflexi ve skupině. Důraz je kladen na schopnost spolupráce a otevřeného sdílení názorů.
Metodický komentář
Aktivita rozvíjí schopnost žáků nejen definovat své hodnoty, ale také přemýšlet o jejich relativní důležitosti v hierarchickém uspořádání. Zároveň podporuje reflexi toho, jak se tyto hodnoty projevují v jejich životě a v jejich vztahu k ostatním lidem a světu. Tvorba koláže a hierarchie hodnot umožňuje žákům vizualizovat jejich hodnotový systém a přemýšlet o tom, jaký vliv mají jejich hodnoty na jejich každodenní rozhodování. Skupinová diskuse rozvíjí komunikační dovednosti a schopnost porovnávat různé perspektivy. Povzbuzujte žáky, aby byli při vytváření hierarchie co nejupřímnější a aby v diskusi s ostatními reflektovali, jaké faktory (rodina, kultura, zkušenosti) ovlivnily jejich výběr a uspořádání hodnot. Pomozte jim propojit individuální hodnoty se širším kontextem, jako je společnost nebo příroda.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Vytvoří svůj žebříček hodnot a přiřadí tyto hodnoty ke konkrétním životním situacím.