zhodnotí na příkladech ze života občanů přednosti, úskalí a dopady demokratické a autokratické formy vlády

CAS-VKO-002-ZV9-005
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • na příkladech vybraných států kriticky zhodnotí výhody a nevýhody jednotlivých státních zřízení  
  • na konkrétních případech vysvětlí, co je to demokratická a autokratická forma vlády a jak se projevuje
  • porovná vliv demokratické a autokratické vlády na život občana

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka

Na základě svých znalostí o principech demokratického řízení státu vytvoř svůj reálný nebo fiktivní deníkový záznam, z něhož by bylo jasně patrné, že žiješ v demokratické zemi a že se s prvky demokracie setkáváš v běžném životě. Deníkový záznam může obsahovat zápis k více dnům. Text bude zpracován v rozsahu 1 až 2 stránky A4, bude srozumitelný, smysluplný a objeví se v něm min. 5 příkladů prvků demokracie z běžného života. Ve svém textu označ jednotlivé příklady demokracie (barevně, podtrhnutím, rámečkem). Poté vytvoř druhý deníkový záznam, jak by vypadaly některé Tvé dny, pokud bys žil/a v autokratickém státě. Můžeš upravit původní deníkový záznam, nebo můžeš vytvořit zcela nový záznam. Uveď v něm minimálně 3 projevy autokratické vlády a v textu je vyznač.

Popis ověřování

Vhodné je, aby spolu se zadáním byli žáci seznámeni s kritérii hodnocení. Kritéria může nastavit učitel, ale mohou se na jejich nastavení také podílet sami žáci. Hodnocení podle kritérií nemusí provádět jen učitel, ale může jej provádět i žák k vlastnímu textu, případně k textu spolužáka. Návrh kritérií hodnocení – žák: 

  • dodržel zadaný formát deníkového zápisu a zadaný rozsah (1 až 2 A4) 
  • uvedl v textu 5 různorodých příkladů demokracie z běžného života a v textu je vyznačil 
  • zpracoval text srozumitelně a smysluplně (uvedené příklady odpovídají reálným situacím) 
  • zpracoval fiktivní deníkový záznam ze života v autokratickém státě 
  • ve fiktivním deníkovém záznamu uvedl minimálně 3 příklady projevů autokracie