na příkladech různých životních situací rozpozná porušování práv, zákonů a smluv a navrhne, jak situace řešit

CAS-VKO-002-ZV9-008
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • v reálných nebo modelových situacích rozpozná různé protiprávní jednání  
  • na vybraných příkladech rozlišuje přestupek a trestný čin  
  • posoudí důsledky nedodržování pravidel, zákonů a smluv podle různých kritérií  
  • zpracuje návod (několik kroků), co dělat, když jsou porušena jeho nebo cizí práva nebo svobody 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka  

Na základě svých znalostí porušování práv a zákonů vymysli pro spolužáky příběh se dvěma různými konci. Příběh napiš na samostatný papír ve třech krocích: 

  1. Seznam se základními informacemi (kdo, kde, co). 
  2. Doplň pokračování, ve kterém dojde k porušení práva. 
  3. Doplň příběh o jiné pokračování, ve kterém k žádném porušení práva nedojde. 

Pro příběh si vyber jedno z následujících témat: 

  • S kamarády v parku 
  • TikTok 
  • Nákupní centrum 

Až budeš mít hotovo, svůj text u učitele vyměň za příběh některého ze spolužáků. Přečti si ho a do sešitu zapiš, které ze dvou pokračování podle tebe obsahuje porušení práva. Pojmenuj, o jaké porušení se jedná (obecně: přestupek, trestný čin, nebo konkrétně: trestný čin proti majetku, proti lidské důstojnosti, …). 

Popis ověřování

Ilustrace je založena na práci s modelovou situací, kterou žák sám vymýšlí. Kritériem pro splnění zadání je srozumitelný popis situace, která obsahuje tři požadované části.  

Ve druhé části aktivity učitel řídí výměnu modelových situací mezi žáky (jednou i opakovaně). Samostatnou práci lze v této fázi nahradit společnou prací, kdy žák své modelovou situaci představí ostatním a ti rovnou přemýšlí o porušení práva. 

Při obou variantách zůstává důležitou částí aktivity učitelovo ověření správnosti žákovských řešení a žákovská reflexe práce.