Rozhoduje v modelových situacích o řešení životních potřeb s ohledem na rodinný a osobní rozpočet.
![divider](/images/background.webp)
Úroveň: Na začátku
Popis:
- zpracuje informace o příjmech a výdajích jednotlivce do strukturovaného osobního rozpočtu
- mezi několika různými jednoduchými rozpočty jednotlivce vybere ukázku rozpočtu vyrovnaného, schodkového a přebytkového
- analyzuje finanční možnosti, které má k dispozici
- vyhodnotí finanční náklady na realizaci různých přání
- na základě finančních možností vyhodnotí, zda může realizovat svoje konkrétní přání
Ilustrace
Krátký textový popis:
JAKÉ MOHOU BÝT ROZPOČTY?
Žáci vytváří fiktivní měsíční rozpočet, poté analyzují rozpočty ostatních a určují, zda se jedná o rozpočty vyrovnané, schodkové nebo přebytkové.
Zadání pro žáka
- Vytvoř měsíční rozpočet fiktivní osoby (její příjmy a výdaje).
- Stručně popiš osobu, které rozpočet patří (její věk, bydliště, čemu se věnuje, ...).
- Vše vypracuj na samostatný list papíru a odevzdej učiteli.
2. Utvoř dvojici se spolužákem a pracujte se dvěma náhodně přidělenými rozpočty.
- Seznamte se s rozpočty a osobami, pro které jsou vytvořeny.
- Určete, zda jsou navržené rozpočty vyrovnané, schodkové nebo přebytkové.
3. Představte si společně ve třídě výsledky práce, povídejte si o obsahu.
- Podařilo se správně určit druhy rozpočtu?
- Jaké položky tvořily rozpočet, který jste analyzovali? Chyběly vám některé?
- Co pro vás bylo na práci nejtěžší?
Popis ověřování
Ověřování se zaměřuje na schopnost žáka vytvořit rozpočet fiktivní osoby s přihlédnutím k určitému kontextu (její bydliště, věk, profese, ...) a následně u takového rozpočtu určit, zda se jedná o rozpočet vyrovnaný, schodkový nebo přebytkový.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- zmapuje své osobní příjmy a výdaje, rozlišuje pravidelné a nepravidelné příjmy a výdaje
- rozlišuje hrubý a čistý příjem, pravidelné a nepravidelné příjmy a výdaje
- vytvoří fiktivní osobní rozpočet postavený na současných reálných cenách a reálných výdajích a příjmech
- na modelových případech rozpočtů zhodnotí finanční situaci a navrhne, jak naložit s volnými prostředky a/nebo jak řešit jednorázový nebo trvalý schodek rozpočtu domácnosti
- rozlišuje hlavní typy placení, finančních produktů a služeb jako jsou půjčka, spoření, investice, pojištění, popisuje jejich smysl a využití z pohledu poskytovatele a klienta
- vysvětlí podstatu úrokových sazeb
- na příkladech vysvětlí příčiny a důsledky nesplácení dluhu
Ilustrace
Krátký textový popis:
MŮJ ROZPOČET POD DROBNOHLEDEM
Žáci jsou během dílčích kroků aktivity vedeni k práci se svým osobním rozpočtem. Nejprve zaznamenávají příjmy a výdaje, ty poté třídí a následně zasazují do kontextu měsíčního rozpočtu. Aktivita graduje žákovským hodnocením osobního hospodaření s financemi.
Zadání pro žáka
- Buď týden svým aktivním osobním finančním správcem a věnuj svým financím výjimečnou pozornost. Vytvoř si tabulku a týden zapisuj veškeré své příjmy a výdaje.
- Je na tobě, zda si ji nakreslíš na papír, nebo využiješ nějaký digitální nástroj.
- Zapisuj opravdu vše, i když se bude jednat například o mimořádný příjem nebo výdaj.
2. Po týdenním zápisu svá data zpracuj:
- Sečti všechny příjmy a výdaje.
- Rozděl jednotlivé položky dle pravidelnosti (pravidelné, mimořádné, ...).
- Seskup jednotlivé položky celého rozpočtu do kategorií, ty také můžeš sečíst.
- Formuluj závěry, které se dají z tvé tabulky vyčíst.
3. Odhadni, jak by vypadal tvůj měsíční rozpočet.
- Rozšiř výsledky týdenního zápisu o položky nebo i částky, které předpokládáš, že by se do konce měsíce objevily v tvých příjmech nebo výdajích.
- Promysli, zda by se další výdaje řadily spíše mezi pravidelné, nebo mimořádné.
4. Zhodnoť na základě svých poznámek a odhadů svou měsíční situaci.
- Jak jsi spokojený s tím, co jsi zjistil?
- Byly by tvé výsledky jiné, kdybys úkol vypracovával v jiném měsíci?
- Označil bys svůj rozpočet za vyrovnaný, schodkový nebo přebytkový?
- Za co by ses ve svém hospodaření pochválil?
- Zkus vymyslet konkrétní doporučení pro zlepšení své finanční situace.
Popis ověřování
Dosažení této fáze prokáže žák tím, že je schopen pracovat s vlastním rozpočtem, který vychází z jeho reálných příjmů a výdajů. Práce s osobním rozpočtem je komplexnějšího charakteru, obsahuje složku záznamovou, popisnou a hodnoticí.
Metodický komentář
Týdenní pozorování je stanoveno na základě odhadu vytrvalosti žáků poctivě si položky zapisovat. Pokud učitel uváží, že je pro žáky reálné zapisovat položky jeden měsíc, odpadá samozřejmě fáze odhadování dalších příjmů a výdajů do konce probíhajícího měsíce.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Analyzuje modelové rodinné a osobní rozpočty a navrhuje kroky k optimalizaci konkrétního rozpočtu.
- Navrhne v modelové situaci vhodný finanční produkt/službu a svůj výběr zdůvodní.
- Zhodnotí modelové nabídky konkrétního produktu od různých poskytovatelů a s využitím vhodných kritérií vybere nejvhodnější pro danou situaci.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
ANALÝZA RODINNÉHO ROZPOČTU
Zadání pro žáka
A. Prostuduj si domácí rozpočet Kožíškových (viz příloha v části ODKAZ) a odpověz na níže uvedené otázky.
- Jaké jsou příjmy a výdaje domácnosti?
- Má domácnost přebytek, nebo nedostatek finančních prostředků?
- Navrhni alespoň 3 možnosti, jak by mohla domácnost zlepšit svoji finanční situaci.
B. Vypracuj svůj fiktivní osobní rozpočet pro situaci, kdy se osamostatníš od rodičů, najdeš si práci a vlastní bydlení. Tvůj rozpočet by měl být realistický a vyrovnaný/přebytkový. Měsíční rozpočet musí obsahovat:
- Konkrétní nabídku práce a kolik si zde vyděláš „čistého“ za měsíc. (Dej pozor na to, že zatím nemáš vystudovanou žádnou vysokou školu a podle toho vybírej pracovní pozice.)
- Konkrétní nabídku pronájmu a jeho cenu. (Dej pozor na to, zda cena za nájem zahrnuje i elektřinu, vodu a teplo, nebo to musíš do rozpočtu přidat.)
- Další plánované výdaje (na jídlo, internet, MHD/dopravu do práce, zábavu, oblečení, drogerii atd.).
Rozpočet bude vycházet ze současných reálných cen a nabídek. Využij k práci internet.
Popis ověřování
A. Tato ilustrativní úloha ověřuje schopnost analyzovat základním způsobem rodinný rozpočet a navrhovat vhodná doporučení týkající se finanční stability. Úkol lze dále rozšířit o výběr vhodných finančních produktů z nabídky atp.
B. Druhá úloha směřuje k praktickému využití znalostí ke zpracování fiktivního osobního rozpočtu. Žáci zpracovávají svůj návrh pro věk 18 let (případně i starší věk, max. do 30 let) tak, jak si představují svoji budoucnost, pracovní uplatnění, bydlení atp. V případě školy v obci, ve které není střední škola, může učitel zadání upravit tak, že žáci zjistí, jaké výdaje budou mít již na střední škole (doprava, internát atp.).
Ve svém návrhu žáci vycházejí z aktuálních cen a nabídek. Žáci mohou pracovat podle volnějšího zadání bez předem určených položek nebo doplňují tabulku s pojmenovanými položkami. Zdroje informací dokládají odkazy na konkrétní webové stránky s nabídkami (práce, pronájmu, cen telefonních operátorů apod.).
Je vhodné, aby spolu se zadáním byli žáci seznámeni s kritérii hodnocení. Kritéria může nastavit učitel, ale mohou se na jejich nastavení také podílet sami žáci. Hodnocení podle kritérií nemusí provádět jen učitel, ale může ho provádět i žák k rozpočtu, případně k rozpočtu spolužáka. Návrh kritérií hodnocení – žák:
- je uveden tvůj věk, ke kterému se prezentace vztahuje
- rozpočet obsahuje tabulku všech plánovaných (pevných a kontrolovatelných) výdajů a příjmů
- jsou vloženy odkazy na konkrétní vybrané bydlení a zdroje informací o výši jednotlivých výdajů
- je uvedena konkrétní pracovní nabídka a požadavky na danou pracovní pozici
- je uveden výpočet plánované čisté mzdy z hrubé mzdy (může být printscreen z online mzdové kalkulačky)
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Rozhodne v modelových situacích o svých možnostech v rámci konkrétně zadaného rozpočtu a proč není možné realizovat všechny chtěné výdaje.