Vysvětlí tvorbu cen v tržním hospodářství z pohledu kupujícího a prodávajícího.

CAS-VKO-003-ZV9-015
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • vysvětlí pojmy cena, nabídka, poptávka 
  • zjišťuje informace o finální ceně vybraných výrobků a nákladech na jejich výrobu, diskutuje o příčinách nerovnováhy mezi náklady a finální cenou výroku 
  • stanovuje cenu vlastního výrobku s ohledem na náklady spojené s výrobou 

Ilustrace

Krátký textový popis:

I VÝROBA NĚCO STOJÍ

Žák stanovuje cenu vlastního výrobku s ohledem na náklady spojené s výrobou. Aktivita ukazuje za pomoci učitele, který klade návodné otázky reflektovat to, proč je výsledná cena výrobku vyšší, než jsou vstupní náklady. Diskuse s učitelem také rozvíjí komunikační dovednosti. 

Zadání pro žáka 

  1. Na připravený lísteček napiš jeden výrobek, který bys dal svému kamarádovi třeba k narozeninám. Lísteček přelož a dej na společnou hromádku k ostatním lístečkům.  
  2. Učitel ti nyní předá instrukce, jak pracovat dál. Tvým úkolem bude zkusit spočítat, jak drahá je výroba daného výrobku a kolik peněz by měl podle tebe výrobek stát. Svou stanovenou cenu porovnej se svými spolužáky. Liší se? Diskutujte o tom, proč? Jaké náklady na výrobu tvoji žáci spočítali?...  

Popis ověřování

Aktivita vede za pomoci učitele, který klade návodné otázky, k reflexi žákova rozhodnutí a případně přehodnocení vlastního původní tvrzení. Diskuse s učitelem rozvíjí komunikační dovednosti a schopnost argumentace. K ověření využije učitel vypracovaného pracovního listu včetně aktivity žáka v diskusi. Ta se zaměřuje na to, aby žáci pomocí vhodně zvolených otázek rozvíjeli původní myšlenky z pracovního listu, tedy např. Co všechno může cenu výrobku ovlivňovat? Proč se liší ceny výrobků v návaznosti na různá období? Jakou roli hrají v ceně výrobku náklady, proč se liší? Atd.  Učitel také může uměle měnit podmínky, které ovlivní i celkovou cenu výrobku.

Metodický komentář

Pro naplnění aktivity je nutné, aby učitel zvolil vhodné produkty/služby, které budou žáci hodnotit a zamýšlet se nad nimi. Mělo by se jednat o žákům blízké produkty. Snáze si tak představí, jak a co může jeho cenu ovlivňovat.  

Učitel rozdá žákům lísteček, na který napíšou nějaký výrobek, který je napadne (např. který by dali svému kamarádovi k narozeninám, nebo který by si sami přáli dostat). Z lístečku vybere učitel výrobek, se kterým budou žáci pracovat. Žáci si zkouší sepsat, co vše je nutné započítat do celkové ceny výrobku s ohledem na jeho náklady na výrobu. Žáci mohou využívat také internet, aby se pokusili zjistit případnou cenu surovin a vstupních materiálů. Každý žák se dobere k nějaké výsledné částce, kterou učitel se žáky reflektuje a rozebírá, jak se k takové částce dopracoval. Důležitá je reflexe, ve které učitel bude klást správně položené otázky, aby došlo k uvědomění si podstaty celé aktivity. 

Aktivitu je možné modifikovat: Žáci hádají cenu vybraného výrobku z hromádky lístečků a diskutují společně o ceně, kterou by danému výrobku stanovili

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • na příkladu vysvětlí rozdíly mezi tím, čeho chtějí na trhu dosáhnout prodávající a kupující  
  • na konkrétních příkladech diskutuje o tom, jak poptávka, nabídka a konkurence ovlivňuje tvorbu ceny  
  • prozkoumá vývoj ceny u vybraných produktů/služeb (proměňující se v čase a v místě) 

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

CHARITATIVNÍ E-SHOPY

Projevovat respekt druhým a pomáhat jim je nejlepší konkrétními činy a skutky. Ilustrace přibližuje jednu z možností pomoci, která je reálná i pro žáky – nákup zboží z charitativních e-shopů. Ilustrace se tomuto typu obchodů věnuje z hlediska cen a prodejní strategie. Umožňuje si uvědomit socioekonomickou rozmanitost a fakt, že nakupování může souviset i se solidaritou a mít etický rozměr.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

CO MĚNÍ CENU

Žák prozkoumá vývoj ceny u vybraných produktů/služeb (proměňující se v čase a v místě).

Zadání pro žáka  

  1. Tvým úkolem je nejprve zamyslet se nad tím, co všechno cenu zadaného produktu/služby ovlivňuje, své poznatky si stručně zapiš do sešitu nebo na papír 
  2. Nyní obdržíš pracovní list. Do něj nejprve napiš, s jakým výrobkem/službou budeš v pracovním listě pracovat. Stejně tak si do něj napiš původní/aktuální cenu, kterou jsi výrobku/službě stanovil.  
  3. V pracovním listu najdeš nabídku nejrůznějších faktorů, které mohou cenu výrobku/služby ovlivňovat. Pokus se na základě vlastních znalostí rozdělit jednotlivé faktory podle toho, zda výslednou cenu produktu podle tebe zvýší nebo sníží.  
  4. U zvýrazněných faktorů napiš také důvod, proč ses tak rozhodl  
  5. Poté se zapoj do diskuse s učitelem, který ti bude klást nejrůznější otázky.  

Popis ověřování 

K ověření využije učitel vypracovaného pracovního listu včetně aktivity žáka v diskusi. Aktivita podporuje za pomoci učitele, který klade návodné otázky, reflektovat žákovo rozhodnutí a případně přehodnotit vlastní původní tvrzení. Diskuse s učitelem rozvíjí komunikační dovednosti a schopnost argumentace. 

Metodický komentář

Pro naplnění aktivity je nutné, aby učitel zvolil vhodné produkty/služby, (např. elektronika, oděv, sezónní potraviny,...) které budou žáci hodnotit a zamýšlet se nad nimi. Mělo by se jednat o žákům blízké produkty. Snáze si tak představí, jak a co může jeho cenu ovlivňovat.  

Možné otázky k reflexi a společné práci s učitelem (bod 5 aktivity): 

  • Jakou jsi zvolil výrobku cenu? Proč?  
  • Co všechno tvorbu ceny ovlivňovalo? 
  • Jak moc se shodovaly faktory, které jsi sám vymyslel s těmi, které byly uvedeny v pracovním listě? Jaké to byly?  
  • Jak jsi uspořádal faktory v pracovním listě? Které podle tebe cenu zvyšují a proč? (vzájemné srovnávání a diskuse)

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Na konkrétních příkladech vysvětlí, co vše tvoří cenu produktu/služby.
  • Na konkrétních příkladech vysvětlí, co vše ovlivňuje cenu produktu/služby.
  • Na příkladech vysvětlí, proč se liší ceny stejných produktů/služeb a co ovlivňuje změny cen v čase.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

CENA PRODUKTU

Zadání pro žáka

Prostuduj si vývoj ceny zimní bundy u dvou výrobců v minulém roce (viz příloha v části ODKAZ). 

  1. Uveď alespoň tři důvody, proč se mohla lišit cena stejného produktu (zimní bundy) u dvou různých výrobců. 
  2. Uveď alespoň jeden důvod, proč se měnila cena u obou výrobců v průběhu roku. 

Popis ověřování 

Úloha ověřuje na jednom konkrétním příkladu, proč se liší cena stejného produktu od různých výrobců a proč se mění v průběhu roku. Na práci žáků je vhodné navázat společnou reflexí, například otázkami:

  • Je dražší bunda kvalitnější a případně v čem?
  • Jakou roli hraje značka zboží?

Je vhodné upozornit na to, že levnější (a třeba i méně kvalitní) produkty jsou potřeba, protože si je mohou dovolit lidé s nižším příjmem, kteří nemají prostředky na jednorázový nákup dražšího produktu. 

Výběrem konkrétního produktu nebo služby lze upravovat a zvyšovat obtížnost úlohy. Týká se to produktů a služeb, na jejichž cenu má vliv velká řada faktorů.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

CENA, KTEROU NEVIDÍME

Žáci zkoumají cestu oblečení, které nosí, od výroby po prodej. Sledují, kdo všechno se podílí na jeho výrobě a jaké náklady jsou spojeny s jeho tvorbou. Na základě různých modelových situací zhodnotí nabídky stejného typu oblečení (např. trička) podle různých kritérií (cena, materiál, způsob výroby, férovost, dopad na životní prostředí). Zamýšlí se nad tím, co vlastně platí jako „cena“ a jak může jejich spotřebitelské rozhodování ovlivnit životy druhých lidí i životní prostředí.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Uplatňuje v modelových situacích práva spotřebitele ve vztahu ke koupi a reklamaci zboží a služeb.