Uvede příklady dokládající, že člověk, společnost a příroda se navzájem ovlivňují, že každý může svým chováním působit na životní prostředí.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Rozlišuje, co vytvořil člověk a co příroda.
- Popíše správné chování v přírodě a jednoduše zdůvodní důsledky nevhodného chování.
Ilustrace
Na obrázku či ve svém okolí vyhledá, co vytvořil člověk a co příroda. Popíše, co do přírody nepatří a jak se v ní chovat a nechovat a proč.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Uvede ze svého okolí příklady dobré i špatné praxe vztahu lidí k životnímu prostředí.
Ilustrace
Žáci fotografují místa v okolí své obce, na nichž mohou dokladovat pozitivní či negativní vliv člověka na krajinu. Následně fotografovaná místa lokalizují v mapě a ve skupinách řeší, jak daná krajina vypadá, jak ji ovlivnil člověk a co je třeba změnit či udělat pro to, aby se ráz krajiny zlepšil či zachoval.
Tato badatelsky a mediálně orientovaná lekce vede žáky k hlubšímu porozumění tomu, jak člověk ovlivňuje prostředí okolo sebe. Cílem je, aby si žáci sami všímali pozitivních i negativních zásahů člověka do životního prostředí v jejich obci, kriticky je posoudili, zjišťovali souvislosti a navrhovali možná řešení. Výstupem jejich práce je reportáž, kterou sami natočí – od scénáře přes natáčení po střih a prezentaci. Využívají při tom rozhovory, historické a současné fotografie, mapy, letecké snímky i kroniku obce. Žáci si rozdělí role v týmu (moderátor, kameraman, scenárista atd.) a učí se spolupracovat jako skutečný reportérský tým. Reportáž poté prezentují ostatním spolužákům, kteří navrhují konkrétní kroky, které mohou pomoci dané místo zlepšit nebo zachovat. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji občanské angažovanosti žáků a také k rozvoji klíčových kompetencí k občanství a udržitelnosti, digitální a čtenářské a pisatelské gramotnosti.
| Popis realizace a zadání pro žáky | CJS-CJS-001-ZV5-003-Jak-se-vede-nasi-obci.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Určí, jak v daném místě (v ČR i mimo ČR) člověk pozměnil krajinu.
- Vyhledá, co k tomu vedlo a jaké mohou být důsledky.
- Vytvoří vlastní seznam každodenních činností a opatření, jak on sám může přispět k udržitelnosti na Zemi.
Ilustrace
Na základě modelových území (např. Sokolovská pánev, Amazonský prales) popíše, jak do přirozené krajiny zasáhl člověk. Ve vhodných, předem připravených zdrojích/infografikách apod.) vyhledá důvody, proč ke změnám došlo tak je, a argumentuje důsledky, které to může mít.
V regionu obce nebo školy navrhuje s využitím historických fotografií, starých leteckých snímků a obrazů možnosti rekultivace.
Žáci se zaměřují na krajinu v jejich okolí. Sledují, jak a v návaznosti na jaké události a okolnosti se v čase proměnila. Dozvídají se tak o nedávném vývoji vlastní obce, o kontextu proměn krajiny a o způsobech, jak člověk krajinu využívá. Zároveň pracují s leteckými snímky (ortofotomapami), případně se je učí přímo generovat. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčové kompetence k občanství a udržitelnosti a čtenářské a pisatelské gramotnosti.
| Popis realizace | CJS-CJS-001-ZV5-003-Jak-se-meni-nase-obec.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Popíše na základě příkladů, proč je důležité dodržovat zásady udržitelného chování v přírodě.