prokáže pochopení principu hlasování a jeho významu pro život v demokratické společnosti
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- sdílí své zkušenosti ze zapojení do praktikování nebo simulace voleb
- na příkladu vysvětlí, jak volby probíhají
- uvádí příklady dopadu voleb
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Žáci nejdříve společně ve skupině reflektují průběh (simulovaných) voleb ve třídě (např. volba zástupce třídy do třídní nebo školní žákovské samosprávy) a své zapojení v nich a poté vyplňují pracovní list, ve kterém sdílí své zkušenosti ze (simulovaných) voleb, vysvětlí, jak volby probíhají, a prokážou, že chápou jejich principy a smysl. Před touto ověřovací aktivitou je potřeba ve třídě zrealizovat (simulované) volby včetně předvolební kampaně, předvolebního shromáždění, vlastních voleb a zveřejnění jejich výsledků.
Zadání pro žáka
A. Vyjádři se se k proběhlým (simulovaným) volbám v diskusi:
- Jaké fáze měly tyto volby?
- Jak hodnotíš průběh volební kampaně, samotného hlasování a vyhlášení výsledků voleb?
- Jak hodnotíš své zapojení do voleb?
- Jak jsi spokojen/a s výsledky voleb? Co tě nejvíce překvapilo?
- Jaký smysl mají volby?
- Co ses o volbách naučil/a?
B. Očísluj, v jakém pořadí se odehrávaly tyto záležitosti:
Vyhlášení výsledků voleb - Předvolební shromáždění – Volba – Předvolební kampaň
C. Doplň věty:
Při předvolební kampani se kandidáti snažili …
Aby byly volby platné …
Ve volbách každý volič…
S výsledky voleb není každý spokojen, ale …
Popis ověřování (z pohledu učitele)
a) Veďte reflektivní diskusi po proběhlých (simulovaných) volbách ve třídě a sledujte, zda se do reflexe zapojují všichni žáci.
- Jaké fáze měly volby?
- Jak hodnotíte průběh volební kampaně, samotného hlasování a vyhlášení výsledků voleb?
- Jak hodnotíte své zapojení do voleb?
- Jak jste spokojeni s výsledky voleb? Co vás nejvíce překvapilo?
- Jaký smysl mají volby?
- Co jste se o volbách naučili?
b) Zadejte každému žákovi pracovní list (viz Zadání pro žáka).
Žák očekávaný výsledek učení zvládnul, pokud uspokojivě vyplnil pracovní list. Předpokládáme, že učitel ví o případných specifických některých potřebách žáků (např. problémy některých žáků písemně formulovat odpovědi na otázky vyšší kognitivní náročnosti) a může proto odpovědi těchto žáků v pracovním listu doplnit záznamy z jejich pozorování při reflektivní diskusi. V ní může záměrně k odpovědím tyto žáky vyzývat.