Vyhledá odpovědi na otázky související s činností obecního úřadu v dané lokalitě.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Po návštěvě na obecním úřadu vyjmenuje alespoň dvě záležitosti, které může občan na tomto úřadu řešit.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Žáci zjišťují funkce obecního úřadu. Navštíví obecní úřad a na základě besedy s členem zastupitelstva zjišťují, jaké záležitosti obecní úřad řeší.
Zadání pro žáka
Napiš alespoň dvě záležitosti, které může občan na obecním úřadě řešit.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Identifikuje místa, kde obecní úřad zveřejňuje informace (vývěsky, internetové stránky, sociální sítě, místní zpravodaj).
Ilustrace
Krátký textový popis:
Žáci identifikují místa, kde se může občan dozvědět, co lze řešit na obecním úřadu a na koho se může v určité věci na úřadě obrátit. Porovná, jak se liší informace na různých místech (vývěsky, nástěnky, webové stránky, sociální sítě, místní zpravodaj, volební letáky, aj.) a jaký mají charakter (jak jsou obsáhlé, konkrétní, věrohodné, úplné).
Zadání pro žáka
Kde všude se můžeš dozvědět informace o obecním úřadu a o tom, co zde může občan řešit, a čím vším se úřad zabývá. Porovnej, jak se liší informace k témuž tématu na různých místech (vývěsky, nástěnky, webové stránky, sociální sítě, místní zpravodaj, volební letáky, aj.). Které zdroje informací jsou nejúplnější? Které jsou důvěryhodné a které méně a proč? Pro koho jsou určeny? Připadají ti dostatečné? Jak by šla informovanost zvýšit?
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci identifikují místa, kde mohou občané získat informace, jak řešit konkrétní situace v obci (ověření dokladu, nahlášení akce, stížnost). Zjišťují informace o tom, jak řešit konkrétní problémy, na nástěnkách a vývěskách obecního úřadu / úřadu městské části a na webových stránkách tohoto úřadu. Lekce přispívá k rozvoji digitální kompetence, žáci získávají informace, pracují se zdroji v různých formátech. Dále je naplňována kompetence k řešení problémů, žáci jsou vedeni k porovnávání informací z různých zdrojů a jejich ověřování.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Vyhledá informace týkající se řešení záležitostí občanů souvisejících s činností obecního úřadu (např. Kde obecní úřad sídlí? Kdy jsou úřední hodiny? Kde zařídit občanský průkaz nebo cestovní pas? Kde zaplatit poplatek za psa nebo odpady? Kde řešit uzavření manželství?).
- Navrhne podnět na zlepšení života v obci a představí ho představiteli obce.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci ve skupinách vyhledávají a zapisují informace o místním obecním úřadu. Je jim zadán problém, který mají fiktivně řešit na obecním úřadu. S využitím informačních zdrojů vyhledávají, na jaký odbor a kdy se mohou v dané věci obrátit. Ve dvojici pak simulují rozhovor občana a úředníka při kontaktování úřadu kvůli danému problému.
Ilustrace
Název ilustrace:
Zlepšení života v obci
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci vyhledávají informace o tom, co se v posledním roce podařilo v obci zlepšit, a kdo se o tyto pozitivní změny zasloužil. O vybraném pozitivním počinu připraví krátkou reportáž. Diskutují o tom, co je v obci, kde stojí škola, dobré, co by mohlo být lepší, vybírají jednu věc, která by mohla být lepší, a připraví dopis či prezentaci svého návrhu pro zastupitele obce, který je pověřen se návrhy občanů zabývat. Svůj návrh zastupiteli zašlou či představí. Lekce vede k rozvoji digitální kompetence. Žáci získávají informace na různá témata a problematiku obce, ve které žijí, využívají informace v různých formátech. Dále lekce přispívá k rozvoji kompetence k občanství a udržitelnosti. Žáci jsou vedeni k všímání si a hodnocení různých počinů v obci, k úctě k práci a iniciativě druhých, k hledání a kritickému vyhodnocování informací. Lekce je provázána se čtenářskou a pisatelskou gramotností. Žáci zpracovávají ve skupině či jednotlivě reportáže, ve kterých hodnotí pozitivní počiny jiných lidí s využitím informací, které zjistili.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Popíše práci starosty obecního úřadu.