Vyhledá odpovědi na otázky související s činností obecního úřadu v dané lokalitě.

CJS-CJS-001-ZV5-007

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Po návštěvě na obecním úřadu vyjmenuje alespoň dvě záležitosti, které může občan na tomto úřadu řešit.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žáci zjišťují funkce obecního úřadu. Navštíví obecní úřad a na základě besedy s členem zastupitelstva zjišťují, jaké záležitosti obecní úřad řeší. 

Zadání pro žáka

Napiš alespoň dvě záležitosti, které může občan na obecním úřadě řešit. 

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Identifikuje místa, kde obecní úřad zveřejňuje informace (vývěsky, internetové stránky, sociální sítě, místní zpravodaj).

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žáci identifikují místa, kde se může občan dozvědět, co lze řešit na obecním úřadu a na koho se může v určité věci na úřadě obrátit. Porovná, jak se liší informace na různých místech (vývěsky, nástěnky, webové stránky, sociální sítě, místní zpravodaj, volební letáky, aj.) a jaký mají charakter (jak jsou obsáhlé, konkrétní, věrohodné, úplné).  

Zadání pro žáka

Kde všude se můžeš dozvědět informace o obecním úřadu a o tom, co zde může občan řešit, a čím vším se úřad zabývá. Porovnej, jak se liší informace k témuž tématu na různých místech (vývěsky, nástěnky, webové stránky, sociální sítě, místní zpravodaj, volební letáky, aj.). Které zdroje informací jsou nejúplnější? Které jsou důvěryhodné a které méně a proč? Pro koho jsou určeny? Připadají ti dostatečné? Jak by šla informovanost zvýšit?   

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci identifikují místa, kde mohou občané získat informace, jak řešit konkrétní situace v obci (ověření dokladu, nahlášení akce, stížnost). Zjišťují informace o tom, jak řešit konkrétní problémy, na nástěnkách a vývěskách obecního úřadu / úřadu městské části a na webových stránkách tohoto úřadu. Lekce přispívá k rozvoji digitální kompetence, žáci získávají informace, pracují se zdroji v různých formátech. Dále je naplňována kompetence k řešení problémů, žáci jsou vedeni k porovnávání informací z různých zdrojů a jejich ověřování. 

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Vyhledá informace týkající se řešení záležitostí občanů souvisejících s činností obecního úřadu (např. Kde obecní úřad sídlí? Kdy jsou úřední hodiny? Kde zařídit občanský průkaz nebo cestovní pas? Kde zaplatit poplatek za psa nebo odpady? Kde řešit uzavření manželství?).
  • Navrhne podnět na zlepšení života v obci a představí ho představiteli obce.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci ve skupinách vyhledávají a zapisují informace o místním obecním úřadu. Je jim zadán problém, který mají fiktivně řešit na obecním úřadu. S využitím informačních zdrojů vyhledávají, na jaký odbor a kdy se mohou v dané věci obrátit. Ve dvojici pak simulují rozhovor občana a úředníka při kontaktování úřadu kvůli danému problému. 

 

Ilustrace

Název ilustrace:

Zlepšení života v obci

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci vyhledávají informace o tom, co se v posledním roce podařilo v obci zlepšit, a kdo se o tyto pozitivní změny zasloužil. O vybraném pozitivním počinu připraví krátkou reportáž. Diskutují o tom, co je v obci, kde stojí škola, dobré, co by mohlo být lepší, vybírají jednu věc, která by mohla být lepší, a připraví dopis či prezentaci svého návrhu pro zastupitele obce, který je pověřen se návrhy občanů zabývat. Svůj návrh zastupiteli zašlou či představí. Lekce vede k rozvoji digitální kompetence. Žáci získávají informace na různá témata a problematiku obce, ve které žijí, využívají informace v různých formátech. Dále lekce přispívá k rozvoji kompetence k občanství a udržitelnosti. Žáci jsou vedeni k všímání si a hodnocení různých počinů v obci, k úctě k práci a iniciativě druhých, k hledání a kritickému vyhodnocování informací. Lekce je provázána se čtenářskou a pisatelskou gramotností. Žáci zpracovávají ve skupině či jednotlivě reportáže, ve kterých hodnotí pozitivní počiny jiných lidí s využitím informací, které zjistili. 

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Popíše práci starosty obecního úřadu.