Zhodnotí vliv podmínek prostředí na životní funkce a projevy vybraných organismů na základě vlastního pokusu.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Popisuje podmínky nezbytné pro živé organismy žijící v různém prostředí na základě zkušenosti.
Ilustrace
Žáci vytvářejí kartu svého domácího mazlíčka. Vytvořené karty učitel třídí podle klíče, který žákům nesdělí. Žáci mají za úkol tento klíč odhalit.
| Popis realizace | DOMACI-MAZLICEK.doc | Stáhnout |
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Pozoruje a zaznamenává i za využití digitálních technologií fenomény spojené se životními projevy živých organismů (transport vody rostlinami, rozdíly v osrstění, tvary zubů…).
Ilustrace
Žáci prostřednictvím pokusu pozorují proudění vody v rostlinách. Uvědomují si, že všechny rostliny potřebují pro svůj život vodu. Tu získávají pomocí kořenů z půdy a dále ji rozvádí po svém těle.
| Popis realizace | proudeni-vody-v-rostlinach.docx | Stáhnout |
Jak se mění jedno místo v přírodě během jednoho měsíce?
Tato lekce vede žáky k dlouhodobému pozorování a měření, která dávají příležitost objevit rychlé či pomalé změny v přírodě. Ideální čas je na jaře či na podzim, když jsou v přírodě změny největší, ale lze je provádět kdykoliv. Třída se rozdělí do skupin a každá skupina si vybere jedno místo v okolí školy (v domluveném území), které budou měsíc pozorovat. Na jednom vybraném místě budou žáci každý 3. den měřit co nejvíc záznamů. Ideálně – teplotu, vítr, světlo, vlhkost, známky života (změny a výskyt rostlin a živočichů). Vše zaznamenají do pracovního listu, nakreslí či vyfotí a pak společně shrnou po měsíčním ohlédnutí. Co se na místě změnilo? Potvrdily se naše odhady? Co nás překvapilo? Tato lekce zaměřená na dlouhodobé pozorování rozvíjí u žáků individuální i kolektivní zodpovědnost, přináší do výuky další rozměr spolupráce a sdílení poznatků žáky. Měření
Úroveň: Splněno
Popis:
- Identifikuje fenomény spojené se životními projevy vybrané skupiny organismů.
- Zkoumá experimentálně a zaznamená vliv dané podmínky na zvolený fenomén.
- Popíše svá zjištění, formuluje závěry svého experimentování.
- Porovná své závěry s informacemi z externích zdrojů.
- Zhodnotí možné pozitivní i negativní dopady změny podmínek na život organismů.
Ilustrace
Ilustrace vychází z badatelské lekce „Posviťme si na rostliny“ (podrobný popis v příloze).
- V bezpečném prostředí diskutuje a tvoří otázky s pomocí čteného textu, ve kterém dojde k rozporuplné situaci.
- Na základě zkušeností a s pomocí informačních zdrojů zformuluje na problematiku svůj názor neboli hypotézu.
- S podporou učitele naplánuje a bezpečně provede pokus, kterým hypotézu ověří (ze dvojice rostlin umístí jednu na světlo a druhou například zavře do tmy ve skříni).
- Pečlivě zaznamená (lze i fotografovat) pozorované změny na rostlinách pěstovaných v různých podmínkách.
- V bezpečném prostředí potvrdí nebo vyvrátí platnost hypotézy, propojí své vědomosti s praktickým životem.
- Prezentuje svá zjištění ostatním.
| Posviťme si na rostliny | Posvitme-si-na-rostliny-lekce.pdf | Stáhnout |
Ponořme se do role vědců a odhalme záhady zdánlivě všedních věcí, co a jak moc ovlivňuje rychlost růstu pupenů či klíčků. Vytvoříme skupiny a každá z nich provede odhad, pozorování, pokus, měření i vyhodnocení pokusu. Žáci budou ve skupinách pracovat s větvičkami dřevin (na jaře, v zimě či na podzim, kdy nejsou v olistěném stavu) nebo celoročně můžeme použít hlízy brambor, u kterých pozorujeme klíčky. Vzorky žáci umístí na tři různá stanoviště a budou je 14 dní či déle sledovat. Během pozorování sledují teplotu i množství světla, měří velikosti pupenů cca každé 3 dny. Na závěr vše zpracují a vyhodnotí. Společně při sdílení výsledků hledají odpovědi na to, co je zásadní vliv pro pučení pupenů a rašení klíčků brambor. Dlouhodobé řešení jednoduchého výzkumného problému podporuje rozvoj spolupráce a týmové práce žáků.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Pozoruje živé organismy ve svém okolí a jejich přizpůsobení, životní funkce a projevy.