Zhodnotí vliv podmínek prostředí na životní funkce a projevy vybraných organismů na základě vlastního pokusu.

CJS-CJS-004-ZV5-016

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Popisuje podmínky nezbytné pro živé organismy žijící v různém prostředí na základě zkušenosti.

Ilustrace

Datum: 30. 5. 2025 14:54:52
Autor: Iva Frýzová
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

Žáci vytvářejí kartu svého domácího mazlíčka. Vytvořené karty učitel třídí podle klíče, který žákům nesdělí. Žáci mají za úkol tento klíč odhalit.

Soubory:
Popis realizace DOMACI-MAZLICEK.doc Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Pozoruje a zaznamenává i za využití digitálních technologií fenomény spojené se životními projevy živých organismů (transport vody rostlinami, rozdíly v osrstění, tvary zubů…).

Ilustrace

Datum: 30. 5. 2025 18:29:46
Autor: Iva Frýzová
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

Žáci prostřednictvím pokusu pozorují proudění vody v rostlinách. Uvědomují si, že všechny rostliny potřebují pro svůj život vodu. Tu získávají pomocí kořenů z půdy a dále ji rozvádí po svém těle. 

Soubory:
Popis realizace proudeni-vody-v-rostlinach.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 28. 7. 2025 16:06:44
Autor: Justina Danišová
Krátký textový popis:

Jak se mění jedno místo v přírodě během jednoho měsíce?

Tato lekce vede žáky k dlouhodobému pozorování a měření, která dávají příležitost objevit rychlé či pomalé změny v přírodě. Ideální čas je na jaře či na podzim, když jsou v přírodě změny největší, ale lze je provádět kdykoliv. Třída se rozdělí do skupin a každá skupina si vybere jedno místo v okolí školy (v domluveném území), které budou měsíc pozorovat. Na jednom vybraném místě budou žáci každý 3. den měřit co nejvíc záznamů. Ideálně – teplotu, vítr, světlo, vlhkost, známky života (změny a výskyt rostlin a živočichů). Vše zaznamenají do pracovního listu, nakreslí či vyfotí a pak společně shrnou po měsíčním ohlédnutí. Co se na místě změnilo? Potvrdily se naše odhady? Co nás překvapilo? Tato lekce zaměřená na dlouhodobé pozorování rozvíjí u žáků individuální i kolektivní zodpovědnost, přináší do výuky další rozměr spolupráce a sdílení poznatků žáky. Měření 

Soubory:
Popis realizace CJS-CJS-004-ZV5-016-Mesic-merim-misto.pdf Stáhnout
Srážkoměr 016-na-ceste-priloha-1-Srazkomer.pdf Stáhnout
Vlhkoměr 016-na-ceste-priloha-2-Vlhkomer.pdf Stáhnout
Záznamový list 016-na-ceste-priloha-3-Zaznamovy-list.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Identifikuje fenomény spojené se životními projevy vybrané skupiny organismů. 
  • Zkoumá experimentálně a zaznamená vliv dané podmínky na zvolený fenomén. 
  • Popíše svá zjištění, formuluje závěry svého experimentování.
  • Porovná své závěry s informacemi z externích zdrojů.
  • Zhodnotí možné pozitivní i negativní dopady změny podmínek na život organismů.

Ilustrace

Datum: 29. 5. 2025 16:30:41
Autor: Sdružení Tereza
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

Ilustrace vychází z badatelské lekce „Posviťme si na rostliny“ (podrobný popis v příloze).

  • V bezpečném prostředí diskutuje a tvoří otázky s pomocí čteného textu, ve kterém dojde k rozporuplné situaci.
  • Na základě zkušeností a s pomocí informačních zdrojů zformuluje na problematiku svůj názor neboli hypotézu.
  • S podporou učitele naplánuje a bezpečně provede pokus, kterým hypotézu ověří (ze dvojice rostlin umístí jednu na světlo a druhou například zavře do tmy ve skříni).
  • Pečlivě zaznamená (lze i fotografovat) pozorované změny na rostlinách pěstovaných v různých podmínkách.
  • V bezpečném prostředí potvrdí nebo vyvrátí platnost hypotézy, propojí své vědomosti s praktickým životem.
  • Prezentuje svá zjištění ostatním.
Soubory:
Posviťme si na rostliny Posvitme-si-na-rostliny-lekce.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 27. 10. 2025 14:09:57
Autor: Justina Danišová
Krátký textový popis:

Ponořme se do role vědců a odhalme záhady zdánlivě všedních věcí, co a jak moc ovlivňuje rychlost růstu pupenů či klíčků. Vytvoříme skupiny a každá z nich provede odhad, pozorování, pokus, měření i vyhodnocení pokusu. Žáci budou ve skupinách pracovat s větvičkami dřevin (na jaře, v zimě či na podzim, kdy nejsou v olistěném stavu) nebo celoročně můžeme použít hlízy brambor, u kterých pozorujeme klíčky. Vzorky žáci umístí na tři různá stanoviště a budou je 14 dní či déle sledovat. Během pozorování sledují teplotu i množství světla, měří velikosti pupenů cca každé 3 dny. Na závěr vše zpracují a vyhodnotí. Společně při sdílení výsledků hledají odpovědi na to, co je zásadní vliv pro pučení pupenů a rašení klíčků brambor. Dlouhodobé řešení jednoduchého výzkumného problému podporuje rozvoj spolupráce a týmové práce žáků.

Soubory:
Popis realizace CJS-CJS-004-ZV5-016-Pucim-rasim.pdf Stáhnout
Určovací karta pupenů 016-splneno-priloha-urcovaci-karta-pupenu.pdf Stáhnout
Pracovní list pro žáky 016-splneno-priloha-PL.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Pozoruje živé organismy ve svém okolí a jejich přizpůsobení, životní funkce a projevy.