Zhodnotí vliv podmínek prostředí na životní funkce a projevy vybraných organismů na základě vlastního pokusu.

CJS-CJS-004-ZV5-016

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Popisuje podmínky nezbytné pro živé organismy žijící v různém prostředí na základě zkušenosti.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci vytvářejí kartu svého domácího mazlíčka. Vytvořené karty učitel třídí podle klíče, který žákům nesdělí. Žáci mají za úkol tento klíč odhalit.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Pozoruje a zaznamenává i za využití digitálních technologií fenomény spojené se životními projevy živých organismů (transport vody rostlinami, rozdíly v osrstění, tvary zubů…).

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci prostřednictvím pokusu pozorují proudění vody v rostlinách. Uvědomují si, že všechny rostliny potřebují pro svůj život vodu. Tu získávají pomocí kořenů z půdy a dále ji rozvádí po svém těle. 

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Jak se mění jedno místo v přírodě během jednoho měsíce?

Tato lekce vede žáky k dlouhodobému pozorování a měření, která dávají příležitost objevit rychlé či pomalé změny v přírodě. Ideální čas je na jaře či na podzim, když jsou v přírodě změny největší, ale lze je provádět kdykoliv. Třída se rozdělí do skupin a každá skupina si vybere jedno místo v okolí školy (v domluveném území), které budou měsíc pozorovat. Na jednom vybraném místě budou žáci každý 3. den měřit co nejvíc záznamů. Ideálně – teplotu, vítr, světlo, vlhkost, známky života (změny a výskyt rostlin a živočichů). Vše zaznamenají do pracovního listu, nakreslí či vyfotí a pak společně shrnou po měsíčním ohlédnutí. Co se na místě změnilo? Potvrdily se naše odhady? Co nás překvapilo? Tato lekce zaměřená na dlouhodobé pozorování rozvíjí u žáků individuální i kolektivní zodpovědnost, přináší do výuky další rozměr spolupráce a sdílení poznatků žáky. Měření 

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Identifikuje fenomény spojené se životními projevy vybrané skupiny organismů. 
  • Zkoumá experimentálně a zaznamená vliv dané podmínky na zvolený fenomén. 
  • Popíše svá zjištění, formuluje závěry svého experimentování.
  • Porovná své závěry s informacemi z externích zdrojů.
  • Zhodnotí možné pozitivní i negativní dopady změny podmínek na život organismů.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Ilustrace vychází z badatelské lekce „Posviťme si na rostliny“ (podrobný popis v příloze).

  • V bezpečném prostředí diskutuje a tvoří otázky s pomocí čteného textu, ve kterém dojde k rozporuplné situaci.
  • Na základě zkušeností a s pomocí informačních zdrojů zformuluje na problematiku svůj názor neboli hypotézu.
  • S podporou učitele naplánuje a bezpečně provede pokus, kterým hypotézu ověří (ze dvojice rostlin umístí jednu na světlo a druhou například zavře do tmy ve skříni).
  • Pečlivě zaznamená (lze i fotografovat) pozorované změny na rostlinách pěstovaných v různých podmínkách.
  • V bezpečném prostředí potvrdí nebo vyvrátí platnost hypotézy, propojí své vědomosti s praktickým životem.
  • Prezentuje svá zjištění ostatním.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Pozoruje živé organismy ve svém okolí a jejich přizpůsobení, životní funkce a projevy.