Porovná jednotlivé organismy z hlediska jejich podobných a odlišných znaků a vzájemné příbuznosti.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Pozoruje a popisuje rozdíly vzhledu mezi různě starými jedinci daného druhu.
Ilustrace
Porovná shody a rozdíly v rozmanitosti mezi jedinci jednoho druhu v závislosti na pohlaví a vnitrodruhové variabilitě.
| Popis realizace | kur-domaci.docx | Stáhnout |
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Vyhledá fakta o délce a dalších aspektech života daného organismu.
- Vytvoří schéma a popíše životní cyklus sledovaného druhu.
- Porovná životní cykly druhů s různou mírou příbuznosti.
- Pozoruje a popisuje rozdíly ve vzhledu mezi jedinci různých pohlaví daného druhu organismů.
Ilustrace
Pozoruje a popisuje rozdíly ve vzhledu mezi různě starými jedinci daného druhu.
| Popis realizace | vyvoj-obojzivelnika.docx | Stáhnout |
Výuková lekce vede žáky k objevování životního cyklu pampelišky prostřednictvím přímého pozorování, kritického myšlení a práce s informacemi. Žáci formou příběhu zkoumají věrohodnost tvrzení, učí se ověřovat fakta a hodnotit informace. V přírodním prostředí zkoumají jednotlivé fáze života rostliny, zaznamenávají svá pozorování a reflektují emoce, které v nich objevování přírody vyvolává. Lekce rozvíjí badatelské dovednosti (pozorování, kladení otázek, formulace závěrů), podporuje citlivý vztah k přírodě.
| Popis realizace a pracovní list pro žáky | CJS-CJS-004-ZV5-017-Pribeh-pampelisky.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Pozoruje a popisuje rozdíly ve vzhledu mezi různě starými jedinci daného druhu.
- Porovná shody a rozdíly v rozmanitosti mezi jedinci jednoho druhu v závislosti na pohlaví a vnitrodruhové variabilitě.
Ilustrace
- Žák roztřídí různé plody různých odrůd rajčat a popíše jejich vizuálně rozpoznatelné vlastnosti (velikost, tvar, barvu).
- Žák na základě práce s informacemi na barevném sáčku osiva vyhledá vlastnosti pozorované odrůdy rajčete.
- Žák prezentuje zjištěné informace spolužákům, doplní je o ochutnávku prezentovaného druhu rajčete.
- Žák na základě práce s informacemi a získaných zkušeností vyvodí pojem odrůda, vysvětlí rozdíl mezi pojmy druh a odrůda. Zdůvodní, proč pěstujeme různé odrůdy téhož druhu zeleniny.
| Není rajče jako rajče | NENI-RAJCE-JAKO-RAJCE-ANEB-PROC-SLECHTIME-RUZNE-ODRUDY-ZELENINY.docx | Stáhnout |
Žáci badatelským způsobem zkoumají rozmanitost v rámci jednoho druhu – psa domácího. Pracují ve skupinách s obrázky různých plemen, porovnávají jejich znaky a hledají společné druhové rysy. Učí se formulovat hypotézy, ověřovat je na základě pozorování i za pomoci digitálních technologií. Lekce podporuje rozvoj kritického a vědeckého myšlení a propojuje biologické poznávání se zkušenostmi dětí z běžného života.
| Popis realizace a pracovní list pro žáky | CJS-CJS-004-ZV5-017-Plemena-psu.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Rozpozná a pojmenuje vybrané základní organismy žijící na určitém místě a pozoruje jejich vzájemné vztahy.