porovná jednotlivé organismy z hlediska jejich podobných a odlišných znaků a vzájemné příbuznosti

CJS-CJS-004-ZV5-017
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

Pro postupné kroky

  • pozoruje a popisuje rozdíly (ve vzhledu) mezi různými jedinci stejného druhu (např. domácí zvířata s různým zbarvením srsti, očí; páskovky s různě barevnými ulitami)
  • dává do souvislosti vlastnosti volně žijících druhů a jejich prostředím (přirozený výběr)
  1. Žák popisuje na předloženém vyobrazení, ulitách nebo živých exemplářích rozdíly mezi různými druhy plžů v jejich velikosti, zbarvení ulity a nohy.

2. Seznámí se s tím, jak určit páskovku do druhu (podle barvy obústí ulity).

3. Žák pozoruje a popisuje rozdíly ve zbarvení ulity mezi různými jedinci stejného druhu (např. páskovka keřová, nebo páskovka hajní).

4. Zaznamenává počty různě zbarvených živých páskovek nebo jejich ulit, které našel na jednom stanovišti (např. křovinatá stráň, park, zahrada atd.).

5. Popisuje dané prostředí z hlediska toho, jaká barva a kresba (počet pruhů) je podle něj pro páskovky nejvýhodnější.

6 Porovnává kresbu a nalezených ulit se svým předpokladem. 

7. Klade otázky k tomu, před jakým živočichem se páskovky snaží zůstat díky svému zbarvení skryty. 

 

Ilustrace očekávaného výkonu

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žák popisuje na předloženém vyobrazení, ulitách nebo živých exemplářích rozdíly mezi různými druhy plžů (páskovka, hlemýžď, plamatka), v jejich velikosti, zbarvení ulity a nohy.

Seznámí se s tím, jak určit páskovku do druhu (podle barvy obústí ulity).Žák pozoruje a popisuje rozdíly ve zbarvení ulity mezi různými jedinci stejného druhu (např. páskovka keřová, nebo páskovka hajní).

Zaznamenává počty různě zbarvených živých páskovek nebo jejich ulit, které našel na jednom stanovišti (např. křovinatá stráň, park, zahrada atd.).

Popisuje dané prostředí z hlediska toho, jaká barva a kresba (počet pruhů) je podle něj pro páskovky nejvýhodnější (pod stromy a keři – tmavá barva, suchá stráň s obnaženou půdou– žlutá barva, travnatá stráň se stébly trávy – ulita s několika pruhy).

Porovnává kresbu a nalezených ulit se svým předpokladem. Klade otázky k tomu, před jakým živočichem se páskovky snaží zůstat díky svému zbarvení skryty. Vyhledá v zjednodušeném obrazovém atlase ptáků druh, který se páskovkami živí (drozd zpěvný). Venku vyhledá zbytky rozbitých ulit v okolí kamenů. S pomocí otázek učitele shrne, které zbarvení funguje jako krycí pro páskovky na daném stanovišti. Diskutuje o tom, zda se tento znak přenáší na další generaci potomků.