oceňuje rozmanitost přírody a způsobů jejího poznávání na základě reflexe společně prožité výukové zkušenosti

CJS-CJS-004-ZV5-018
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

Pro postupné kroky

  • poznává rozmanitost přírody prostřednictvím návštěv přírodovědně a kulturně cenných lokalit
  • poznává přírodniny a přírodní jevy prostřednictvím center environmentální výchovy, science center, přírodovědných expozic
  • reflektuje různé způsoby poznávání a vnímání přírody

1. Žák poznává přírodu v okolí školy, navštěvuje přírodě blízké lokality (stráně s kvetoucími rostlinami a motýly, potoky a tůně, staré stromy apod.).

2. Získává informace o rozmanitosti přírody ve svém okolí v minulosti a současnosti prostřednictvím sbírek a expozic muzea.

3. Klade otázky po příčinách změn rozmanitosti a způsobu, jak rozmanitost chránit nebo obnovit.

4. Pozoruje přírodní lokality popisované ve vzpomínkách pamětníků nebo díky sbírkám a porovnává stav v minulosti a nyní. 

5. Vyzkouší si způsoby zjišťování rozmanitosti.

6. Reflektuje poznávání prostřednictvím vlastního pozorování živých organismů a zprostředkované poznání přes nahrávky vzpomínek pamětníků, rozhovorů s dospělými, porovnávání fotografií a muzejních sbírek. 

Ilustrace očekávaného výkonu

Odkaz:

Krátký textový popis:

Díky dlouhodobé spolupráci s regionálním muzeem (celkem 16 hodin během 2 měsíců) se žáci 3. ročníku seznámili s podobou okolí školy v minulosti. Žáci prozkoumali okolí (staré vrby nad zatrubněným potokem, květnaté stráně, mozaiku křovin a ovocných stromů uprostřed města nad náspem trati, nově vybagrované tůně, nově založené remízky v polích). 

Díky výstavě a sbírkám motýlů a housenek a herbářů a prostřednictvím nahrávek vzpomínek pamětníků se seznámili s rozmanitostí přírody těchto míst v nedávné minulosti.

Vyzkoušeli si způsoby zjišťování rozmanitosti (např. smýkání hmyzu síťkou v porostu – vhodné pro housenky, brouky, kobylky apod., porovnávání tvaru listů rostlin, odlov vodních živočichů).

Popsali rozdíly, tedy spíše obrovskou ztrátu biodiverzity motýlů. Pojmenovali také nová možná budoucí stanoviště pro čolky, ptáky a motýly v okolí města. 

Získané poznatky reflektovali prostřednictvím komiksu (vzkaz od živočichů lidem) a formou dopisu dítěte budoucímu žákovi školy (za 50 let).

Ilustrace vychází ze zdrojů Regionální učebnice Říčansko (Muzeum Říčany, projekt propojování formálního a neformálního vzdělávání podpořený MŠMT): https://muzeumricany.cz/regionalni-ucebnice/programy-hands-on/cestou-ze-skoly/