Oceňuje rozmanitost přírody a způsobů jejího poznávání na základě reflexe společně prožité výukové zkušenosti.

CJS-CJS-004-ZV5-018

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Poznává přírodniny v prostředí školní třídy či školní zahrady prostřednictvím smyslů.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Aktivita probíhá na školní zahradě nebo ve venkovním prostředí s různorodými přírodními materiály, jako jsou stromy, kameny, tráva, květiny, šišky apod. Je důležité zajistit klidné prostředí, aby se žáci mohli soustředit a dbát na bezpečnost, aby nesahali do nebezpečných míst, například keřů s trny. To zajistíme tak, že si dopředu vytvoříme očíslovanou cestičku se stanovišti, po kterých budou žáci postupně chodit ve dvojicích. Pro aktivitu je také důležité hezké počasí bez deště (pokud by však pršelo můžeme aktivitu přenést i dovnitř s mírným omezením materiálů – předměty bychom si pak mohli umístit do malých sáčků nebo látkových pytlíků).

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Poznává rozmanitost přírody prostřednictvím návštěv přírodních lokalit.
  • Poznává exotickou přírodu například v prostředí zoologických a botanických zahrad.
  • Poznává přírodniny a přírodní jevy zprostředkované přírodovědnými vzdělávacími institucemi.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Při reflexi krátce po návštěvě zoologické zahrady, zooparku nebo podobného typu zařízení žák porovná rozdílné přístupy ve sdílení poznávání v rámci různých přírodovědných vzdělávacích institucí. 

 

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Výuková lekce je zaměřena na prožitkové poznávání rozmanitosti přírody prostřednictvím místně zakotveného učení. Žáci navštíví přírodní lokalitu, kde prostřednictvím pozorování, záznamů a simulační aktivity zkoumají propojenost živé a neživé přírody. Schematicky znázorní vazbu prvků v krajině. Diskutují o významu přírodního místa, reflektují své poznatky, rozvíjejí dovednosti v oblasti udržitelného myšlení, vnímání souvislostí a hodnotového rozhodování. Zvolené vzdělávací strategie vedou k rozvoji uvedených klíčových kompetencí a základní gramotnosti čtenářské a pisatelské.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Reflektuje své pocity z poznávání přírodnin prostřednictvím smyslů.
  • Porovná rozdílné přístupy ve sdílení poznávání v rámci různých přírodovědných vzdělávacích institucí.
  • Hodnotí svými slovy význam přírodovědných vzdělávacích institucí v kontextu sdílení poznávání pro sebe i pro společnost.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

V přiloženém materiálu je podrobně popsaná realizace výukového programu zaměřeného na vnímání přírody prostřednictvím smyslového vnímání.

Ilustrace

Název ilustrace:

Příroda a já

Odkaz:

Krátký textový popis:

Výuková lekce podporuje vztah žáků k přírodě prostřednictvím smyslového vnímání a vědomého prožívání. Žáci navštěvují známou přírodní lokalitu, kde zažívají řízené aktivity zaměřené na jednotlivé smysly (sluch, zrak, hmat, čich) a vnímají své tělesné i emoční reakce. Učí se reflektovat, co jim příroda přináší – klid, radost, bezpečí či překvapení –, a sdílet tyto prožitky s ostatními. Lekce rozvíjí schopnost vnímání emocí, vnitřního ztišení a vnímání hodnoty přírody pro duševní pohodu. Je součástí místně zakotveného učení a propojuje poznávání přírody s rozvojem osobnosti dítěte.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Popíše rozmanitost přírody na základě reflexe společně prožité výukové zkušenosti.