Odhadne a změří vhodnými měřidly vzdálenost, čas, hmotnost, objem a teplotu, výsledek měření uvede se správnými jednotkami a zjištěné informace využije v praktických situacích.

CJS-CJS-004-ZV5-019

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Rozliší části dne, popíše a uspořádá události v čase.

Ilustrace

Datum: 30. 5. 2025 18:46:13
Autor: Iva Frýzová
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

Na základě fotografie dítěte v různých situacích během dne – např. snídání doma, obědvání ve školní jídelně, večeření doma s rodinou, učení se ve škole, hra doma s hračkami, spaní v posteli; karty s názvy částí dne – ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, noc, žák používá jednotky (času) ve vhodných situacích. 

Soubory:
Popis realizace casti-dne.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Orientuje se v kalendáři a s jeho pomocí řeší reálné problémy s časovými údaji.
  • Odhadne a změří hmotnost, objem a délku předmětu nebo vzdálenost mezi dvěma předměty vhodnými typy měřidel.
  • Měří teplotu v několika následujících dnech nebo hodinách během jednoho dne, zjištěné hodnoty zaznamenává.

Ilustrace

Datum: 30. 5. 2025 18:53:16
Autor: Iva Frýzová
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

Žák zaznamená odhad hmotnosti konkrétních předmětů a porovná svá měření se svým odhadem.

Soubory:
Popis realizace merime-hmotnost.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 27. 10. 2025 14:18:20
Autor: Justina Danišová
Krátký textový popis:

Kde jinde se napojit na rytmus a pravidelnost roku a cyklů přírody než venku? Postavme s žáky opravdu velký model jednoho roku, do kterého se vejdou zásadní svátky, změny a opakující se děje roku. Jaké přírodniny a tvary ho nejlépe vystihnou? Jak se proměňují použité přírodniny a tvary v jednotlivých měsících? Když budeme mít hotový náš model roku, rozpohybujeme ho. Budeme běhat/chodit kolem velkého kruhu a zastavíme se tam, kde je daný čas roku. Žáci společně řeší jednoduchý výzkumný problém – proměny ve znázornění roku, vytvářejí model skutečné situace. Ilustrace směřuje k rozvíjení klíčových kompetencí k učení, k řešení problémů a k základní gramotnosti logicko-matematické.

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky CJS-CJS-004-ZV5-019-Cyklus-roku.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Používá k měření vhodné typy měřidel, včetně digitálních.
  • Zaznamená a porovná svá měření se svým odhadem.

Ilustrace

Datum: 25. 2. 2024 17:01:50
Autor: Učíme se venku
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

Očekávaný výkon ilustrujeme na uvolněné úloze 1 metr z webu Učíme se venku (v příloze). 

Žáci nejprve venku diskutují, porovnávají představy, odhadují. Následně na přírodninách měří 1 m ve svém okolí.

  1. Provést odhad 1 m na svém těle. 
  2. Provést odhad 1 m v okolí.
  3. Změřit, kde na svém těle mám výšku 1 m.
  4. Měřit ve svém okolí na různých přírodninách 1 m.
  5. Pomocí provázku změřit obvod stromu.
  6. Reflektovat, v jakých situacích měření na metry využíváme a kdy se nehodí.
Soubory:
Metodický materiál 2.1-METR.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 27. 10. 2025 14:27:34
Autor: Justina Danišová
Krátký textový popis:

Žáci ve skupinách odhadují, kolik váží různé přírodniny. Následně kontrolují své odhady pomocí různých vah (včetně digitálních) a v závěru odhadují co nejpřesněji jeden kilogram. Díky provádění vážení venku v přírodě budou dostupné různorodé přírodniny, světlo, vzduch, učení v praxi a také mnoho pohybu či zapojení smyslů. Žáci budou objevovat zákonitosti v přirozených matematických situacích. Týmová práce a spolupráce zde bude obohacena o nové situace, které u žáků podpoří vrstevnické učení i kolektivní zodpovědnost. Vhodně zvolené vzdělávací strategie podporují rozvoj logicko-matematické gramotnosti a klíčových kompetencí k podnikavosti a pracovní a k řešení problémů.

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky CJS-CJS-004-ZV5-019-Vazime-venku.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Používá vhodná měřidla k měření vzdálenosti, času, hmotnosti a teploty, vyjmenuje základní jednotky vzdálenosti, času, hmotnosti a teploty, změří je a využívá v praktických situacích.