hodnotí dopady jím zrealizovaného zásahu podporujícího rozmanitost přírody ve svém okolí

CJS-CJS-004-ZV5-019
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

pro postupné kroky:

  • vybere si organismus nebo skupinu organismů a na základě pozorování a práce s informačními zdroji zjistí, jaké má životní potřeby
  • pozoruje prostředí v okolí a vyhodnocuje, zda splňuje podmínky pro život (vývojový cyklus) vybraného organismu
  • na základě práce s informační zdroji vyhledá příklady prvků/opatření, kterými by bylo možné výskyt daného organismu podpořit (v zahradě, v blízkém okolí školy)
  • navrhne a provede opatření, kterým vytvoří vhodné prostředí pro výskyt daného organismu

Důkazy o učení:

  1. Zapíše do pracovního listu, jak vybraný organismus pozná, kde ho může pozorovat a jaké má životní potřeby (na základě informačních zdrojů)
  2. Pozoruje prostředí v okolí a vyhodnocuje, zda splňuje podmínky pro život (vývojový cyklus) vybraného organismu - např. úkryt, potrava, vývoj (přítomnost kukel na keřích, ponrav v kompostu), míst pro rozmnožování a kladení vajíček (vážka).
  3. Vyhledá příklady prvků (hmyzí domek, plovoucí ostrůvky s vegetací pro vážky) a opatření (výsev semen lučních druhů, péče o kvetoucí rostliny a keře) pro podporu organismů.
  4. Navrhne provedení, vybere pomůcky, vytvoří prvek nebo provede opatření pro podporu: hmyzí domek - pro samotářské včely, plovoucí ostrůvky s vegetací pro vážky, výsev semen lučních druhů, péče o kvetoucí rostliny a keře - pro - včely, čmeláky a motýly.

Ilustrace očekávaného výkonu

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci pracovali s připravenými informačními zdroji o skupinách bezobratlých (vážky a šídla, pestřenky, motýli, můry, brouci, samotářské včely a čmeláci, kobylky a sarančata). Samostatně vyplňovali pracovní listy. Ve skupinách pozorovali prostředí a vyhodnocovali výskyt a vhodnost podmínek podle informací, které si ke své skupině do pracovního listu zaznamenali (přítomnost rostlin na březích nádrže – vážky, kvetoucí rostliny na školní zahradě – pestřenky, čmeláci, přítomnost suchých stonků pro úkryty samotářských včel atd.). Prováděli jednoduchá opatření – výsev lučních kvetoucích rostlin do trávníku, výroba hmyzího domku pro samotářské včely, plovoucích ostrůvků s vegetací pro vážky. Aktivita trvala 4 vyučovací hodiny (2 dvouhodinovky ve dvou týdnech). 

Na aktivity by mělo navazovat pozorování dopadu realizovaného zásahu, což je v některých případech možné ihned (výsadba mokřadních rostlin pro vážky, výsadba kvetoucích rostlin pro opylující hmyz, ponechání nesečené plochy při mozaikové seči pro kobylky), typicky však až v následující sezóně (osídlení hmyzího domku samotářskými včelami, výsev lučních rostlin apod.).