Odhadne a změří vhodnými měřidly vzdálenost, čas, hmotnost, objem a teplotu, výsledek měření uvede se správnými jednotkami a zjištěné informace využije v praktických situacích.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Rozliší části dne, popíše a uspořádá události v čase.
Ilustrace
Na základě fotografie dítěte v různých situacích během dne – např. snídání doma, obědvání ve školní jídelně, večeření doma s rodinou, učení se ve škole, hra doma s hračkami, spaní v posteli; karty s názvy částí dne – ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, noc, žák používá jednotky (času) ve vhodných situacích.
| Popis realizace | casti-dne.docx | Stáhnout |
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Orientuje se v kalendáři a s jeho pomocí řeší reálné problémy s časovými údaji.
- Odhadne a změří hmotnost, objem a délku předmětu nebo vzdálenost mezi dvěma předměty vhodnými typy měřidel.
- Měří teplotu v několika následujících dnech nebo hodinách během jednoho dne, zjištěné hodnoty zaznamenává.
Ilustrace
Žák zaznamená odhad hmotnosti konkrétních předmětů a porovná svá měření se svým odhadem.
| Popis realizace | merime-hmotnost.docx | Stáhnout |
Kde jinde se napojit na rytmus a pravidelnost roku a cyklů přírody než venku? Postavme s žáky opravdu velký model jednoho roku, do kterého se vejdou zásadní svátky, změny a opakující se děje roku. Jaké přírodniny a tvary ho nejlépe vystihnou? Jak se proměňují použité přírodniny a tvary v jednotlivých měsících? Když budeme mít hotový náš model roku, rozpohybujeme ho. Budeme běhat/chodit kolem velkého kruhu a zastavíme se tam, kde je daný čas roku. Žáci společně řeší jednoduchý výzkumný problém – proměny ve znázornění roku, vytvářejí model skutečné situace. Ilustrace směřuje k rozvíjení klíčových kompetencí k učení, k řešení problémů a k základní gramotnosti logicko-matematické.
| Popis realizace a zadání pro žáky | CJS-CJS-004-ZV5-019-Cyklus-roku.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Používá k měření vhodné typy měřidel, včetně digitálních.
- Zaznamená a porovná svá měření se svým odhadem.
Ilustrace
Očekávaný výkon ilustrujeme na uvolněné úloze 1 metr z webu Učíme se venku (v příloze).
Žáci nejprve venku diskutují, porovnávají představy, odhadují. Následně na přírodninách měří 1 m ve svém okolí.
- Provést odhad 1 m na svém těle.
- Provést odhad 1 m v okolí.
- Změřit, kde na svém těle mám výšku 1 m.
- Měřit ve svém okolí na různých přírodninách 1 m.
- Pomocí provázku změřit obvod stromu.
- Reflektovat, v jakých situacích měření na metry využíváme a kdy se nehodí.
| Metodický materiál | 2.1-METR.pdf | Stáhnout |
Žáci ve skupinách odhadují, kolik váží různé přírodniny. Následně kontrolují své odhady pomocí různých vah (včetně digitálních) a v závěru odhadují co nejpřesněji jeden kilogram. Díky provádění vážení venku v přírodě budou dostupné různorodé přírodniny, světlo, vzduch, učení v praxi a také mnoho pohybu či zapojení smyslů. Žáci budou objevovat zákonitosti v přirozených matematických situacích. Týmová práce a spolupráce zde bude obohacena o nové situace, které u žáků podpoří vrstevnické učení i kolektivní zodpovědnost. Vhodně zvolené vzdělávací strategie podporují rozvoj logicko-matematické gramotnosti a klíčových kompetencí k podnikavosti a pracovní a k řešení problémů.
| Popis realizace a zadání pro žáky | CJS-CJS-004-ZV5-019-Vazime-venku.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Používá vhodná měřidla k měření vzdálenosti, času, hmotnosti a teploty, vyjmenuje základní jednotky vzdálenosti, času, hmotnosti a teploty, změří je a využívá v praktických situacích.