hodnotí dopady jím zrealizovaného zásahu podporujícího rozmanitost přírody ve svém okolí
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
pro postupné kroky:
- vybere si organismus nebo skupinu organismů a na základě pozorování a práce s informačními zdroji zjistí, jaké má životní potřeby
- pozoruje prostředí v okolí a vyhodnocuje, zda splňuje podmínky pro život (vývojový cyklus) vybraného organismu
- na základě práce s informační zdroji vyhledá příklady prvků/opatření, kterými by bylo možné výskyt daného organismu podpořit (v zahradě, v blízkém okolí školy)
- navrhne a provede opatření, kterým vytvoří vhodné prostředí pro výskyt daného organismu
Důkazy o učení:
- Zapíše do pracovního listu, jak vybraný organismus pozná, kde ho může pozorovat a jaké má životní potřeby (na základě informačních zdrojů)
- Pozoruje prostředí v okolí a vyhodnocuje, zda splňuje podmínky pro život (vývojový cyklus) vybraného organismu - např. úkryt, potrava, vývoj (přítomnost kukel na keřích, ponrav v kompostu), míst pro rozmnožování a kladení vajíček (vážka).
- Vyhledá příklady prvků (hmyzí domek, plovoucí ostrůvky s vegetací pro vážky) a opatření (výsev semen lučních druhů, péče o kvetoucí rostliny a keře) pro podporu organismů.
- Navrhne provedení, vybere pomůcky, vytvoří prvek nebo provede opatření pro podporu: hmyzí domek - pro samotářské včely, plovoucí ostrůvky s vegetací pro vážky, výsev semen lučních druhů, péče o kvetoucí rostliny a keře - pro - včely, čmeláky a motýly.
Ilustrace očekávaného výkonu
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci pracovali s připravenými informačními zdroji o skupinách bezobratlých (vážky a šídla, pestřenky, motýli, můry, brouci, samotářské včely a čmeláci, kobylky a sarančata). Samostatně vyplňovali pracovní listy. Ve skupinách pozorovali prostředí a vyhodnocovali výskyt a vhodnost podmínek podle informací, které si ke své skupině do pracovního listu zaznamenali (přítomnost rostlin na březích nádrže – vážky, kvetoucí rostliny na školní zahradě – pestřenky, čmeláci, přítomnost suchých stonků pro úkryty samotářských včel atd.). Prováděli jednoduchá opatření – výsev lučních kvetoucích rostlin do trávníku, výroba hmyzího domku pro samotářské včely, plovoucích ostrůvků s vegetací pro vážky. Aktivita trvala 4 vyučovací hodiny (2 dvouhodinovky ve dvou týdnech).
Na aktivity by mělo navazovat pozorování dopadu realizovaného zásahu, což je v některých případech možné ihned (výsadba mokřadních rostlin pro vážky, výsadba kvetoucích rostlin pro opylující hmyz, ponechání nesečené plochy při mozaikové seči pro kobylky), typicky však až v následující sezóně (osídlení hmyzího domku samotářskými včelami, výsev lučních rostlin apod.).