Porovná základní vlastnosti látek jednotlivých skupenství na základě vlastních pokusů.

CJS-CJS-004-ZV5-020
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Popíše u běžných předmětů, z jakého jsou materiálu.
  • Třídí odpad podle materiálu.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žák na základě experimentu zjišťuje, že vlastnosti předmětu jsou vázány na látku, ze které jsou vyrobeny, nikoli na daný předmět.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Porovná vlastnosti vybraných zástupců pevných látek a kapalin.
  • Navrhne a provede pokus týkající se daného skupenství.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žák popíše typické charakteristiky jednotlivých skupenství a třídí látky do daných skupenství.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Tato badatelská lekce umožňuje žákům zkoumat proces vypařování vody v závislosti na vnějších podmínkách. Pomocí PET lahví naplněných vodou umístěných na různá místa (slunce/stín, otevřené/zavřené) sledují, jak teplota a možnost odpařování ovlivňují změnu skupenství vody. Žáci si formují předpoklady, provádějí pozorování a vyvozují závěry o koloběhu vody v přírodě. Předpoklady porovnávají se svými zjištěními. Zvolené vzdělávací strategie směřují k rozvoji klíčových kompetencí k učení, k řešení problémů, k občanství a udržitelnosti.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Ověří experimentálně vybrané vlastnosti látek.
  • Zdůvodní výběr látky (materiálu) pro výrobu konkrétních předmětů. 
  • Popíše skupenství vody při oběhu vody na Zemi.
  • Uvede příklady látek v různých skupenstvích.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Očekávaný výkon ilustrujeme na badatelské lekci Zmražené pokusy. 

Žáci v této lekci projdou základními kroky badatelského postupu, předvedou vlastní pokus:

  1. Na základě motivačních obrázků žáci budou klást otázky.
  2. Ve skupinách vyberou výzkumnou otázku, k níž vytvoří domněnku.
  3. Žáci samostatně naplánují pokus týkající se změny skupenství. Důraz je kladen na samostatné plánování prostřednictvím pomůcek, které učitel žákům nabídne.
  4. Žáci bezpečně provedou pokus.
  5. Skupiny pokus vyhodnotí, výsledky dávají do souvislostí s běžným životem.
  6. Prezentace výsledků probíhá podle předem stanovených kritérií.

Naplnění OVU:

  1. Vypracovaný pracovní list.
  2. Provedený pokus.
  3. Prezentace výsledků.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Tato pohybová hra umožňuje žákům zažít oběh vody na Zemi. Prostřednictvím cestování mezi různými stanovišti (oceán, mrak, řeka, půda, ledovec aj.) si uvědomí, jak voda v přírodě neustále mění skupenství a přemísťuje se. Žáci si svou cestu zaznamenají na pracovní list a následně reflektují svůj pohyb, čímž si upevní porozumění oběhu vody na Zemi. Poznatky vzešlé ze hry podporují schopnost monitorovat své učení (dodržování pravidel a času), uvědomění důležitosti vody pro život a vše živé. Rozvíjena ja klíčová kompetence k učení ve dvou složkách a klíčová kompetence k občanství a udržitelnosti.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Porovná základní vlastnosti látek na základě vlastních pokusů.