Porovná základní vlastnosti látek jednotlivých skupenství na základě vlastních pokusů.

Úroveň: Na začátku
Popis:
- Popíše u běžných předmětů, z jakého jsou materiálu.
- Třídí odpad podle materiálu.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žák na základě experimentu zjišťuje, že vlastnosti předmětu jsou vázány na látku, ze které jsou vyrobeny, nikoli na daný předmět.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Porovná vlastnosti vybraných zástupců pevných látek a kapalin.
- Navrhne a provede pokus týkající se daného skupenství.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žák popíše typické charakteristiky jednotlivých skupenství a třídí látky do daných skupenství.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Tato badatelská lekce umožňuje žákům zkoumat proces vypařování vody v závislosti na vnějších podmínkách. Pomocí PET lahví naplněných vodou umístěných na různá místa (slunce/stín, otevřené/zavřené) sledují, jak teplota a možnost odpařování ovlivňují změnu skupenství vody. Žáci si formují předpoklady, provádějí pozorování a vyvozují závěry o koloběhu vody v přírodě. Předpoklady porovnávají se svými zjištěními. Zvolené vzdělávací strategie směřují k rozvoji klíčových kompetencí k učení, k řešení problémů, k občanství a udržitelnosti.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Ověří experimentálně vybrané vlastnosti látek.
- Zdůvodní výběr látky (materiálu) pro výrobu konkrétních předmětů.
- Popíše skupenství vody při oběhu vody na Zemi.
- Uvede příklady látek v různých skupenstvích.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Očekávaný výkon ilustrujeme na badatelské lekci Zmražené pokusy.
Žáci v této lekci projdou základními kroky badatelského postupu, předvedou vlastní pokus:
- Na základě motivačních obrázků žáci budou klást otázky.
- Ve skupinách vyberou výzkumnou otázku, k níž vytvoří domněnku.
- Žáci samostatně naplánují pokus týkající se změny skupenství. Důraz je kladen na samostatné plánování prostřednictvím pomůcek, které učitel žákům nabídne.
- Žáci bezpečně provedou pokus.
- Skupiny pokus vyhodnotí, výsledky dávají do souvislostí s běžným životem.
- Prezentace výsledků probíhá podle předem stanovených kritérií.
Naplnění OVU:
- Vypracovaný pracovní list.
- Provedený pokus.
- Prezentace výsledků.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Tato pohybová hra umožňuje žákům zažít oběh vody na Zemi. Prostřednictvím cestování mezi různými stanovišti (oceán, mrak, řeka, půda, ledovec aj.) si uvědomí, jak voda v přírodě neustále mění skupenství a přemísťuje se. Žáci si svou cestu zaznamenají na pracovní list a následně reflektují svůj pohyb, čímž si upevní porozumění oběhu vody na Zemi. Poznatky vzešlé ze hry podporují schopnost monitorovat své učení (dodržování pravidel a času), uvědomění důležitosti vody pro život a vše živé. Rozvíjena ja klíčová kompetence k učení ve dvou složkách a klíčová kompetence k občanství a udržitelnosti.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Porovná základní vlastnosti látek na základě vlastních pokusů.