Charakterizuje Zemi jako jednu z planet Sluneční soustavy.

CJS-CJS-004-ZV5-021
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Jmenuje planety Sluneční soustavy a stručně diskutuje možnosti života na nich.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci se za využití paměťové techniky akrostich naučí vyjmenovat planety Sluneční soustavy a diskutují podmínky života na nich. 

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Pozoruje, zaznamenává a popisuje pohyb Slunce po obloze a jeho důsledky (stín).
  • Modeluje a porovná velikost Slunce, Země a Měsíce.
  • Pozoruje (zprostředkovaně na základě animace) proměny noční oblohy v průběhu jedné noci a více nocí v průběhu roku.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci pochopí rozdíly ve velikosti Slunce, Země a Měsíce. Modelují velikosti těles a porovnávají je mezi sebou.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Velké modely i objevy patří ven. Snažit se „dostat“ celou sluneční soustavu do třídy je náročné. Naopak vezmeme ji s žáky ven. Díky pozorování stínů a tvoření velkého modelu žáci zažijí na vlastní kůži a v pohybu složení naší sluneční soustavy a co vše ovlivňuje. Nejprve pozorujeme venku (za slunného dne) stíny a hledáme nejen odpovědi, ale i otázky se stíny a Sluncem spojené. Pak tvoříme velký model Sluneční soustavy na chodníku, terase, v trávě. A zažijeme si, jak velké je Slunce oproti planetám a Měsíci. Tímto učivem rozvíjíme i schopnost vidět běžné věci kolem nás a uvědomit si, jak jsou zdrojem pro učení a zdrojem pro vyvozování zákonitostí. Rozvíjena je klíčová kompetence k učení a klíčová kompetence k řešení problémů.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Demonstruje na modelu otáčení Země, uvede souvislost mezi rotací Země a střídáním dne a noci.
  • Demonstruje a popíše pohyby Země a Měsíce kolem Slunce.
  • Popíše vztah mezi oběhem Země kolem Slunce a délkou roku.
  • Vyhodnotí na základě zjištěných informací možnost života na Zemi.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Očekávaný výkon ilustrujeme na materiálu Fáze Měsíce v příloze.

  • Žáci pozorně zhlédnou díl Měsíc a Země ze seriálu ESERO Česká republika – PAXI.
  • Diskutují o zjištěných informacích, propojují je s vlastními pozorováními noční oblohy.
  • Rozdělí se do skupin, přidělí jednotlivé role – Měsíc, Země a Slunce. 
  • Nacvičí jednotlivé pohyby Měsíce, Země a Slunce. 
  • Prezentují pohyby ostatním skupinám a diskutují o správném provedení.

Naplnění OVU:

  1. prezentace pohybů Měsíce, Země a Slunce
  2. záznam oblíbeného postavení Měsíce, Země a Slunce v sešitu
  3. záznam aktuálních fází Měsíce v kalendáři

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

V této lekci se děti na úvod přenesou trochu do historie a odvodí, jak naši předci určili, co je to DEN, MĚSÍC, ROK. Pak zkusí vytvořit ve skupině pohyblivý model, který ukáže hned tři pohyby: Jak se Země pohybuje kolem své osy. Jak se Měsíc pohybuje kolem Země. A jak se Země (s Měsícem) pohybuje kolem Slunce. Tento model rozpohybují venku, a projdou si tak všechny pohyby na vlastní kůži. Prožijí, co a jaký pohyb způsobuje. Každá skupina svůj model představí, a tak máme příležitost vidět různé kreativní možnosti i různá vysvětlení. Závěrečná diskuse je vždy plná skvělých Aha momentů, když se učíme nejen hlavou, ale i všemi smysly a v pohybu. Rozvíjena je klíčová kompetence k učení ve dvou složkách a klíčová kompetence k podnikavosti a pracovní.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Ukáže na modelu Sluneční soustavy naší planetu.