Charakterizuje Zemi jako jednu z planet Sluneční soustavy.

Úroveň: Na začátku
Popis:
- Jmenuje planety Sluneční soustavy a stručně diskutuje možnosti života na nich.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci se za využití paměťové techniky akrostich naučí vyjmenovat planety Sluneční soustavy a diskutují podmínky života na nich.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Pozoruje, zaznamenává a popisuje pohyb Slunce po obloze a jeho důsledky (stín).
- Modeluje a porovná velikost Slunce, Země a Měsíce.
- Pozoruje (zprostředkovaně na základě animace) proměny noční oblohy v průběhu jedné noci a více nocí v průběhu roku.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci pochopí rozdíly ve velikosti Slunce, Země a Měsíce. Modelují velikosti těles a porovnávají je mezi sebou.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Velké modely i objevy patří ven. Snažit se „dostat“ celou sluneční soustavu do třídy je náročné. Naopak vezmeme ji s žáky ven. Díky pozorování stínů a tvoření velkého modelu žáci zažijí na vlastní kůži a v pohybu složení naší sluneční soustavy a co vše ovlivňuje. Nejprve pozorujeme venku (za slunného dne) stíny a hledáme nejen odpovědi, ale i otázky se stíny a Sluncem spojené. Pak tvoříme velký model Sluneční soustavy na chodníku, terase, v trávě. A zažijeme si, jak velké je Slunce oproti planetám a Měsíci. Tímto učivem rozvíjíme i schopnost vidět běžné věci kolem nás a uvědomit si, jak jsou zdrojem pro učení a zdrojem pro vyvozování zákonitostí. Rozvíjena je klíčová kompetence k učení a klíčová kompetence k řešení problémů.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Demonstruje na modelu otáčení Země, uvede souvislost mezi rotací Země a střídáním dne a noci.
- Demonstruje a popíše pohyby Země a Měsíce kolem Slunce.
- Popíše vztah mezi oběhem Země kolem Slunce a délkou roku.
- Vyhodnotí na základě zjištěných informací možnost života na Zemi.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Očekávaný výkon ilustrujeme na materiálu Fáze Měsíce v příloze.
- Žáci pozorně zhlédnou díl Měsíc a Země ze seriálu ESERO Česká republika – PAXI.
- Diskutují o zjištěných informacích, propojují je s vlastními pozorováními noční oblohy.
- Rozdělí se do skupin, přidělí jednotlivé role – Měsíc, Země a Slunce.
- Nacvičí jednotlivé pohyby Měsíce, Země a Slunce.
- Prezentují pohyby ostatním skupinám a diskutují o správném provedení.
Naplnění OVU:
- prezentace pohybů Měsíce, Země a Slunce
- záznam oblíbeného postavení Měsíce, Země a Slunce v sešitu
- záznam aktuálních fází Měsíce v kalendáři
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
V této lekci se děti na úvod přenesou trochu do historie a odvodí, jak naši předci určili, co je to DEN, MĚSÍC, ROK. Pak zkusí vytvořit ve skupině pohyblivý model, který ukáže hned tři pohyby: Jak se Země pohybuje kolem své osy. Jak se Měsíc pohybuje kolem Země. A jak se Země (s Měsícem) pohybuje kolem Slunce. Tento model rozpohybují venku, a projdou si tak všechny pohyby na vlastní kůži. Prožijí, co a jaký pohyb způsobuje. Každá skupina svůj model představí, a tak máme příležitost vidět různé kreativní možnosti i různá vysvětlení. Závěrečná diskuse je vždy plná skvělých Aha momentů, když se učíme nejen hlavou, ale i všemi smysly a v pohybu. Rozvíjena je klíčová kompetence k učení ve dvou složkách a klíčová kompetence k podnikavosti a pracovní.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Ukáže na modelu Sluneční soustavy naší planetu.