Používá peníze v běžných modelových situacích.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Rozlišuje české mince a bankovky podle hodnoty.
Ilustrace
Žáci pracují s tématem pohádky O Rákosníčkovi. Mají k dispozici 20 korun a jejich úkolem je nakoupit Rákosníčkovi věci do rybníka. Cílem je utratit co nejvíce peněz.
Nakoupené věci zapisují do tabulky v pracovním listu a nalepují mince, které použili.
| pracovní list pro žáky | Pl-Rakosnicek.docx | Stáhnout |
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Odhaduje ceny základních potravin a celkovou cenu jednoduchého nákupu v modelových situacích.
Ilustrace
Pracovní list - Učitel nalepí kartičky na tabuli. Žáci nejdříve vypočítají příklady a zjistí, co mají nakoupit. Pak se rozhodnou, kterou položku by nakoupili oni a zbytek do stokoruny zapíší do peněženky.
| pracovní list pro žáky | PL-nakupovani.docx | Stáhnout |
Prostřednictvím modelového nákupu potravin a nápojů žáci pracují s reálnými cenami, získávají povědomí o hodnotě tisícikoruny (její kupní síle). Využívají osvojený matematický aparát pro řešení zadané situace, spolupracují ve skupině, navrhují strategii, která povede ke splnění úkolu, a účinnost zvolené strategie společně reflektují.
| Popis realizace a zadání pro žáky | CJS-CJS-006-ZV5-033-Super-vyhra-Rychly-nakup.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Používá peníze v reálných i modelových situacích.
- Zaplatí různými způsoby danou částku.
- Vrátí nazpět správný obnos.
Ilustrace
Žáci si ověřují, že znají české bankovky a mince, lze využít materiál pod odkazem.
Zamýšlí se nad tím, co si mohou za danou bankovku nakoupit, odhadují cenu nákupu (české bankovky – pracovní list).
Podle letáků, z internetu, návštěvou obchodu apod. si ověří, zda ceny odhadli správně.
Sehrají scénku situace nakupování a vracení peněz. Modelují i situaci, kdy prodávající nevrátí správný obnos.
Otázky, které společně probíráme:
- Je placení penězi v dnešní době dobré? Proč? Hledej výhody a nevýhody placení hotovostí.
- Kontroluješ při nákupu platební doklad?
- Používáte s rodiči platbu kartou?
- Už se ti stalo, že tě někdo chtěl ošidit? Jak ses zachoval/a?
| odkazy | odkazy.docx | Stáhnout |
Žáci ve skupinách řeší modelový nákup, který souvisí s jejich vlastními zájmy. S využitím digitálních technologií vyhledávají a porovnávají informace související s pořízením potřebného vybavení. Společně reflektují přínosy i rizika online nakupování. Mají příležitost vzájemně své zájmy sdílet, tím se lépe poznávat a zároveň si uvědomovat svou jedinečnost. Na základě zkušenosti z práce ve skupině zpracují pracovní list. Pro řešení modelové situace využívají osvojený matematický aparát a matematický jazyk. Součástí je společná reflexe moderovaná učitelem.
| Popis realizace a pracovní list pro žáky | CJS-CJS-006-ZV5-033-Nakupujeme-chytre.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Používá peníze v jednoduchých modelových situacích.