Používá peníze v běžných modelových situacích.

CJS-CJS-006-ZV5-033

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Rozlišuje české mince a bankovky podle hodnoty. 

Ilustrace

Datum: 30. 5. 2025 14:37:22
Autor: Jovanka Rybová
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

Žáci pracují s tématem pohádky O Rákosníčkovi. Mají k dispozici 20 korun a jejich úkolem je nakoupit Rákosníčkovi věci do rybníka. Cílem je utratit co nejvíce peněz.

Nakoupené věci zapisují do tabulky v pracovním listu a nalepují mince, které použili.

Soubory:
pracovní list pro žáky Pl-Rakosnicek.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Odhaduje ceny základních potravin a celkovou cenu jednoduchého nákupu v modelových situacích. 

Ilustrace

Datum: 30. 5. 2025 14:41:41
Autor: Jovanka Rybová
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

Pracovní list - Učitel nalepí kartičky na tabuli. Žáci nejdříve vypočítají příklady a zjistí, co mají nakoupit. Pak se rozhodnou, kterou položku by nakoupili oni a zbytek do stokoruny zapíší do peněženky.

Soubory:
pracovní list pro žáky PL-nakupovani.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 27. 10. 2025 15:35:27
Autor: Hana Havlínová
Krátký textový popis:

Prostřednictvím modelového nákupu potravin a nápojů žáci pracují s reálnými cenami, získávají povědomí o hodnotě tisícikoruny (její kupní síle). Využívají osvojený matematický aparát pro řešení zadané situace, spolupracují ve skupině, navrhují strategii, která povede ke splnění úkolu, a účinnost zvolené strategie společně reflektují.

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky CJS-CJS-006-ZV5-033-Super-vyhra-Rychly-nakup.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Používá peníze v reálných i modelových situacích. 
  • Zaplatí různými způsoby danou částku. 
  • Vrátí nazpět správný obnos.

Ilustrace

Datum: 29. 5. 2025 22:35:51
Autor: Jovanka Rybová
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

Žáci si ověřují, že znají české bankovky a mince, lze využít materiál pod odkazem.

Zamýšlí se nad tím, co si mohou za danou bankovku nakoupit, odhadují cenu nákupu (české bankovky – pracovní list).

Podle letáků, z internetu, návštěvou obchodu apod. si ověří, zda ceny odhadli správně.

Sehrají scénku situace nakupování a vracení peněz. Modelují i situaci, kdy prodávající nevrátí správný obnos.

Otázky, které společně probíráme:

  • Je placení penězi v dnešní době dobré? Proč? Hledej výhody a nevýhody placení hotovostí.
  • Kontroluješ při nákupu platební doklad?
  • Používáte s rodiči platbu kartou? 
  • Už se ti stalo, že tě někdo chtěl ošidit? Jak ses zachoval/a?
Soubory:
odkazy odkazy.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 27. 10. 2025 15:48:24
Autor: Hana Havlínová
Krátký textový popis:

Žáci ve skupinách řeší modelový nákup, který souvisí s jejich vlastními zájmy. S využitím digitálních technologií vyhledávají a porovnávají informace související s pořízením potřebného vybavení. Společně reflektují přínosy i rizika online nakupování. Mají příležitost vzájemně své zájmy sdílet, tím se lépe poznávat a zároveň si uvědomovat svou jedinečnost. Na základě zkušenosti z práce ve skupině zpracují pracovní list. Pro řešení modelové situace využívají osvojený matematický aparát a matematický jazyk. Součástí je společná reflexe moderovaná učitelem.

Soubory:
Popis realizace a pracovní list pro žáky CJS-CJS-006-ZV5-033-Nakupujeme-chytre.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Používá peníze v jednoduchých modelových situacích.