Sestaví jednoduchý osobní rozpočet.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
V osobním rozpočtu rozezná základní příjmy a výdaje.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Zpracuje informace o příjmech a výdajích jednotlivce do strukturovaného osobního rozpočtu.
- Vybere ukázku rozpočtu vyrovnaného, schodkového a přebytkového mezi několika různými jednoduchými rozpočty jednotlivce.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
V úvodu si žáci zopakují pojmy: příjmy, výdaje, rozpočet – prezentace viz odkaz.
Diskutují ve skupinách o svých příjmech a výdajích: Jak by mohli svůj příjem zvýšit? Jaké výdaje by mohli omezit?
Žáci se seznamují s fiktivní rodinou Pivoňkových – prezentace viz odkaz.
Sestaví si svůj vlastní badatelský list, na kterém si během určitého období (týdne, měsíce…) zaznamenávají své příjmy a výdaje, porovnávají je se spolužáky. Ukázka badatelského listu viz odkaz.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- seznámí se s pojmy příjmy, výdaje, rozpočet
- sestaví rozpočet pro svého modelového vrstevníka
Ilustrace
Krátký textový popis:
Žáci se chystají na společnou návštěvu kina, do divadla, muzea…. Učitel jim dá za úkol zjistit:
- Kolik stojí kino, divadelní představení, návštěva muzea…?
- Kolik korun bude potřebovat na cestu tam a zpět?
- Co vše si na daném místě mohou zakoupit a kolik korun si vezmou na útratu?
Žáci pracují ve skupinách a výsledky své práce porovnávají s ostatními skupinami.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- porovná příjmy a výdaje na příkladech jednoduchých rozpočtů jedince
- zapisuje si po určitou dobu své vlastní příjmy a výdaje a zpracuje svůj osobní rozpočet pro svou vlastní potřebu
Ilustrace
Krátký textový popis:
Žáci se chystají na školní výlet. Skupiny dostanou své zadání, na kterém pracují. Lze vytvořit více skupin, které mají stejné zadání.
1. skupina: Zjistěte, jak dlouhá je cesta z naší obce a kolik korun zaplatíme za autobus, když za 1 km zaplatíme 40 Kč. Musíte počítat i s tím, že se zdržíme 4 hodiny a řidič za každou hodinu čekání požaduje 150,- Kč.
2. skupina: V daném městě navštívíme muzeum a zámek. Zjistěte, kolik zaplatíme za vstupné, když nás pojede 25 a doprovod má vstup zdarma.
3. skupina: Navrhněte, kam bychom mohli jít na oběd, co bychom mohli jíst a kolik by stálo polední menu pro naši třídu – 25 žáků a 2 učitelé.
V kruhu si porovnáme zjištění jednotlivých skupin a z informací společně sestavíme třídní rozpočet a rozpočet pro jednotlivce.
Učitel vysvětlí i dopravu objednaným autobusem – vede žáky k tomu, že když pojede více dětí, cena pro jednoho je levnější.