Sestaví jednoduchý osobní rozpočet.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Seznámí se s pojmy příjmy, výdaje, rozpočet.
- Sestaví rozpočet pro svého modelového vrstevníka.
Ilustrace
Žáci se chystají na společnou návštěvu kina, do divadla, muzea…. Učitel jim dá za úkol zjistit:
- Kolik stojí kino, divadelní představení, návštěva muzea…?
- Kolik korun bude potřebovat na cestu tam a zpět?
- Co vše si na daném místě mohou zakoupit a kolik korun si vezmou na útratu?
Žáci pracují ve skupinách a výsledky své práce porovnávají s ostatními skupinami.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Porovná příjmy a výdaje na příkladech jednoduchých rozpočtů jedince.
- Zapisuje si po určitou dobu své vlastní příjmy a výdaje a zpracuje svůj osobní rozpočet pro svou vlastní potřebu.
Ilustrace
Žáci se chystají na školní výlet. Skupiny dostanou své zadání, na kterém pracují. Lze vytvořit více skupin, které mají stejné zadání.
1. skupina: Zjistěte, jak dlouhá je cesta z naší obce a kolik korun zaplatíme za autobus, když za 1 km zaplatíme 40 Kč. Musíte počítat i s tím, že se zdržíme 4 hodiny a řidič za každou hodinu čekání požaduje 150,- Kč.
2. skupina: V daném městě navštívíme muzeum a zámek. Zjistěte, kolik zaplatíme za vstupné, když nás pojede 25 a doprovod má vstup zdarma.
3. skupina: Navrhněte, kam bychom mohli jít na oběd, co bychom mohli jíst a kolik by stálo polední menu pro naši třídu – 25 žáků a 2 učitelé.
V kruhu si porovnáme zjištění jednotlivých skupin a z informací společně sestavíme třídní rozpočet a rozpočet pro jednotlivce.
Učitel vysvětlí i dopravu objednaným autobusem – vede žáky k tomu, že když pojede více dětí, cena pro jednoho je levnější.
Cílem aktivity je naučit žáky sestavit jednoduchý rozpočet, seznámit je s pojmy příjmy a výdaje. Žáci si uvědomí, na co všechno potřebují peníze a porovnávají, kdo utratil nejvíce a kdo dokázal ušetřit. Zjišťují, že každý jednotlivec může mít na řešení svého rozpočtu jiný pohled. Na základě pohádky v úvodu lekce, kterou si žáci stáhnou z dostupných zdrojů, uvažují nad obchodem, který se v pohádce odehrál. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčové kompetence k řešení problémů, i k rozvoji logicko-matematické gramotnosti.
| Popis realizace, zadání, text a pracovní list pro žáky | CJS-CJS-006-ZV5-035-Jak-starecek-menil-az-vymenil.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Zpracuje informace o příjmech a výdajích jednotlivce do strukturovaného osobního rozpočtu.
- Vybere ukázku rozpočtu vyrovnaného, schodkového a přebytkového mezi několika různými jednoduchými rozpočty jednotlivce.
Ilustrace
V úvodu si žáci zopakují pojmy: příjmy, výdaje, rozpočet – prezentace viz odkaz.
Diskutují ve skupinách o svých příjmech a výdajích: Jak by mohli svůj příjem zvýšit? Jaké výdaje by mohli omezit?
Žáci se seznamují s fiktivní rodinou Pivoňkových – prezentace viz odkaz.
Sestaví si svůj vlastní badatelský list, na kterém si během určitého období (týdne, měsíce…) zaznamenávají své příjmy a výdaje, porovnávají je se spolužáky. Ukázka badatelského listu viz odkaz.
Cílem aktivity je naučit žáky sestavit rozpočet pro vybranou akci. Žáci si prakticky vyzkoušejí roli kupujícího, naučí se pracovat s penězi, porovnávat ceny, rozhodovat se při nákupu a chápat základní principy rozpočtování a hospodaření s určenými finančními prostředky. Aktivita vede k zamyšlení, na kterých položkách v rozpočtu lze ušetřit, a učí žáky hledat kompromisy při společném rozhodování. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji dovednosti vyhledat a posoudit informace, navrhnout a obhájit svoje řešení a k uvědomění si, že jedna situace může mít různá řešení.
| Popis realizace a zadání pro žáky | CJS-CJS-006-ZV5-035-Rozpocet-na-vylet.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
V osobním rozpočtu rozezná základní příjmy a výdaje.