Sestaví jednoduchý osobní rozpočet.

CJS-CJS-006-ZV5-035

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Seznámí se s pojmy příjmy, výdaje, rozpočet.
  • Sestaví rozpočet pro svého modelového vrstevníka.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žáci se chystají na společnou návštěvu kina, do divadla, muzea…. Učitel jim dá za úkol zjistit:

  • Kolik stojí kino, divadelní představení, návštěva muzea…?
  • Kolik korun bude potřebovat na cestu tam a zpět?
  • Co vše si na daném místě mohou zakoupit a kolik korun si vezmou na útratu?

Žáci pracují ve skupinách a výsledky své práce porovnávají s ostatními skupinami.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Porovná příjmy a výdaje na příkladech jednoduchých rozpočtů jedince.
  • Zapisuje si po určitou dobu své vlastní příjmy a výdaje a zpracuje svůj osobní rozpočet pro svou vlastní potřebu.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žáci se chystají na školní výlet. Skupiny dostanou své zadání, na kterém pracují. Lze vytvořit více skupin, které mají stejné zadání.

1. skupina: Zjistěte, jak dlouhá je cesta z naší obce a kolik korun zaplatíme za autobus, když za 1 km zaplatíme 40 Kč. Musíte počítat i s tím, že se zdržíme 4 hodiny a řidič za každou hodinu čekání požaduje 150,- Kč.

2. skupina: V daném městě navštívíme muzeum a zámek. Zjistěte, kolik zaplatíme za vstupné, když nás pojede 25 a doprovod má vstup zdarma.

3. skupina: Navrhněte, kam bychom mohli jít na oběd, co bychom mohli jíst a kolik by stálo polední menu pro naši třídu – 25 žáků a 2 učitelé. 

V kruhu si porovnáme zjištění jednotlivých skupin a z informací společně sestavíme třídní rozpočet a rozpočet pro jednotlivce.

Učitel vysvětlí i dopravu objednaným autobusem – vede žáky k tomu, že když pojede více dětí, cena pro jednoho je levnější.

Datum: 27. 10. 2025 16:24:45
Autor: Lenka Peštálová a Jovanka Rybová
Krátký textový popis:

Cílem aktivity je naučit žáky sestavit jednoduchý rozpočet, seznámit je s pojmy příjmy a výdaje. Žáci si uvědomí, na co všechno potřebují peníze a porovnávají, kdo utratil nejvíce a kdo dokázal ušetřit. Zjišťují, že každý jednotlivec může mít na řešení svého rozpočtu jiný pohled. Na základě pohádky v úvodu lekce, kterou si žáci stáhnou z dostupných zdrojů, uvažují nad obchodem, který se v pohádce odehrál. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčové kompetence k řešení problémů, i k rozvoji logicko-matematické gramotnosti.

Soubory:
Popis realizace, zadání, text a pracovní list pro žáky CJS-CJS-006-ZV5-035-Jak-starecek-menil-az-vymenil.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Zpracuje informace o příjmech a výdajích jednotlivce do strukturovaného osobního rozpočtu.
  • Vybere ukázku rozpočtu vyrovnaného, schodkového a přebytkového mezi několika různými jednoduchými rozpočty jednotlivce.

Ilustrace

Datum: 29. 5. 2025 22:38:27
Autor: Jovanka Rybová
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

V úvodu si žáci zopakují pojmy: příjmy, výdaje, rozpočet – prezentace viz odkaz.

Diskutují ve skupinách o svých příjmech a výdajích: Jak by mohli svůj příjem zvýšit? Jaké výdaje by mohli omezit?

Žáci se seznamují s fiktivní rodinou Pivoňkových – prezentace viz odkaz. 

Sestaví si svůj vlastní badatelský list, na kterém si během určitého období (týdne, měsíce…) zaznamenávají své příjmy a výdaje, porovnávají je se spolužáky. Ukázka badatelského listu viz odkaz.

Soubory:
příjmy a výdaje Prijmy-a-vydaje.pptx Stáhnout
badatelský list Clovek-a-jeho-svet-Badatelsky-list-finance.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 27. 10. 2025 16:29:12
Autor: Lenka Peštálová a Jovanka Rybová
Krátký textový popis:

Cílem aktivity je naučit žáky sestavit rozpočet pro vybranou akci. Žáci si prakticky vyzkoušejí roli kupujícího, naučí se pracovat s penězi, porovnávat ceny, rozhodovat se při nákupu a chápat základní principy rozpočtování a hospodaření s určenými finančními prostředky. Aktivita vede k zamyšlení, na kterých položkách v rozpočtu lze ušetřit, a učí žáky hledat kompromisy při společném rozhodování. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji dovednosti vyhledat a posoudit informace, navrhnout a obhájit svoje řešení a k uvědomění si, že jedna situace může mít různá řešení.

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky CJS-CJS-006-ZV5-035-Rozpocet-na-vylet.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

V osobním rozpočtu rozezná základní příjmy a výdaje.