Sestaví jednoduchý osobní rozpočet.

CJS-CJS-006-ZV5-035
divider

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

V osobním rozpočtu rozezná základní příjmy a výdaje.


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Zpracuje informace o příjmech a výdajích jednotlivce do strukturovaného osobního rozpočtu.
  • Vybere ukázku rozpočtu vyrovnaného, schodkového a přebytkového mezi několika různými jednoduchými rozpočty jednotlivce.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

V úvodu si žáci zopakují pojmy: příjmy, výdaje, rozpočet – prezentace viz odkaz.

Diskutují ve skupinách o svých příjmech a výdajích: Jak by mohli svůj příjem zvýšit? Jaké výdaje by mohli omezit?

Žáci se seznamují s fiktivní rodinou Pivoňkových – prezentace viz odkaz. 

Sestaví si svůj vlastní badatelský list, na kterém si během určitého období (týdne, měsíce…) zaznamenávají své příjmy a výdaje, porovnávají je se spolužáky. Ukázka badatelského listu viz odkaz.


Úroveň: Na začátku

Popis:

  • seznámí se s pojmy příjmy, výdaje, rozpočet
  • sestaví rozpočet pro svého modelového vrstevníka

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žáci se chystají na společnou návštěvu kina, do divadla, muzea…. Učitel jim dá za úkol zjistit:

  • Kolik stojí kino, divadelní představení, návštěva muzea…?
  • Kolik korun bude potřebovat na cestu tam a zpět?
  • Co vše si na daném místě mohou zakoupit a kolik korun si vezmou na útratu?

Žáci pracují ve skupinách a výsledky své práce porovnávají s ostatními skupinami.


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • porovná příjmy a výdaje na příkladech jednoduchých rozpočtů jedince
  • zapisuje si po určitou dobu své vlastní příjmy a výdaje a zpracuje svůj osobní rozpočet pro svou vlastní potřebu

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žáci se chystají na školní výlet. Skupiny dostanou své zadání, na kterém pracují. Lze vytvořit více skupin, které mají stejné zadání.

1. skupina: Zjistěte, jak dlouhá je cesta z naší obce a kolik korun zaplatíme za autobus, když za 1 km zaplatíme 40 Kč. Musíte počítat i s tím, že se zdržíme 4 hodiny a řidič za každou hodinu čekání požaduje 150,- Kč.

2. skupina: V daném městě navštívíme muzeum a zámek. Zjistěte, kolik zaplatíme za vstupné, když nás pojede 25 a doprovod má vstup zdarma.

3. skupina: Navrhněte, kam bychom mohli jít na oběd, co bychom mohli jíst a kolik by stálo polední menu pro naši třídu – 25 žáků a 2 učitelé. 

V kruhu si porovnáme zjištění jednotlivých skupin a z informací společně sestavíme třídní rozpočet a rozpočet pro jednotlivce.

Učitel vysvětlí i dopravu objednaným autobusem – vede žáky k tomu, že když pojede více dětí, cena pro jednoho je levnější.