reflektuje svůj vztah k sobě a druhým, uplatňuje sebepoznání a zpětnou vazbu ve svém jednání
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- pojmenování svých osobnostní vlastností, silných stránek
- sebehodnocení - přijetí zpětné vazby od ostatních a reflexe na ni
- seberealizace - reflexe využívání svých silných stránek
- sebereflexe - v učebních situací přímo k tématu sebepoznání nebo k jakémukoliv tématu Osobnostní a sociální výchovy reflektuje své osobní vlastnosti a jejich význam při jednání
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Vyplní pracovní list na téma “Kdo jsem?”, ve kterém popíše vybrané aspekty své osobnosti (temperament, emocionalitu, vlastnosti, dovednosti, typické projevy chování, zájmy, potřeby, hodnoty).
Prostřednictvím kreativního vyjádření prezentuje své silné stránky (například představení sama sebe pomocí vytvoření vlastního erbu).
Příklad aktivity zaměřené na uvědomění pochval, jak se s nimi žák setkává ve svém nejbližším okolí, návazně diskuse nad využíváním vzájemných pochval v rámci třídy.
Ve skupinové diskuzní aktivitě s modelovými scénáři dilematických situací navrhuje možná řešení a způsoby využívání silných stránek osobnosti aktérů dilematických situací.
S využitím hraní rolí předvede poskytování a přijímání zpětné vazby k procesu a výsledku konkrétní činnosti.
Ve fiktivním příběhu popíše důsledky podceňování se a přeceňování se v chování a jednání hlavního hrdiny.
Po realizaci modelové aktivity, ve které zastává žák různé role ve skupině, reflektuje, jak se mu dařilo různé role splnit, co se mu dařilo a v čem se cítil dobře. Získává zpětnou vazbu od ostatních ve skupině.
S využitím vhodné literární formy zpracuje téma “Jak mě vidí druzí?”, do kterého promítne poznatky ze zpětné vazby získané různými způsoby od známých vrstevníků a dospělých.
Při výletu/výjezdu třídy má každý žák dle svého výběru nějaký úkol, při přípravě akce, při samotné realizaci, a po skončení akce žák reflektuje jaké silné stránky k tomu využil nebo mohl využít, a získává zpětnou vazbu od ostatních.
Zdroje:
Jeřábková, K. Učíme se být v pohodě každý sám se sebou. Tématický okruh OSV - rozvoj schopností poznávání. Praha: Projekt Odyssea, 2007.
Jeřábková, K. Učíme se uvolnit a obnovit své síly. Tématický okruh OSV – psychohygiena. Praha: Projekt Odyssea, 2007.
Metodiky RRRR - Society for all Metodika pro 6. a 7. ročník, metodika pro 8. a 9. ročník
Metodiky Skillsbuilder - lekce schopnost naslouchat
Švec, J. Umíme vyhledat i poskytnout pomoc při osobních problémech. Tématický okruh OSV – psychohygiena. Praha: Projekt Odyssea, 2007.
Valenta, J. Učit se být. 2. vyd. Praha – Kladno : STROM – AISIS 2003