uplatňuje strategie zvládání zátěže, předcházení a řešení náročných situací, včetně vyhledání pomoci
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- popsání podnětů a projevů náročných situací u sebe
- rozlišení projevů náročných situací u druhých
- aplikace strategií pro předcházení stresu
- aplikace technik regulace stresu
- vyhledání vhodných zdrojů pomoci a požádání o pomoc
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Nácvikové aktivity:
Ve cvičných aktivitách se zdokonaluje v konkrétních technikách zvládání stresu a zátěže a budování odolnosti (poznávání napětí ve vlastním těle, dechová cvičení, vizualizační techniky, svalové uvolňování,používání pozitivního vnitřního dialogu, kognitivní přerámování zátěžové situace nebo její racionální analýza; vše doprovází sebereflexe/reflexe).
Pokus (vedení deníku):
- Zaznamenává si konkrétní činnosti během dne a píše si k nim konkrétní emoce a jejich intenzitu. Může k tomu využít mobilní aplikace.
- Na základě mapování vyhodnocuje, které činnosti jsou pro něho náročné a proč.
- Zaznamenává, co mu pomohlo náročné činnosti zvládnout
Modelová/cvičná situace:
Žák po určitou dobu aplikuje vybrané seberegulační techniky na posílení odolnosti a všímavosti na sobě a vyhodnotí jejich účinek.
S využitím scénářů žák diskutuje, jaké spektrum emocí mohou aktéři scénáře prožívat a proč.
V modelových situacích (nebo s využitím scénářů)
- žák s využitím vhodné techniky (např. Strom řešení problémů) navrhne různé varianty řešení náročné situace a vyhodnotí jejich předpokládaný dopad
- žák navrhne a předvede vhodný postup vyhledání pomoci včetně situace, kdy první pokus požádání o pomoc nevyšel nebo nepřinesl potřebný výsledek
Příklady vyhodnocení
Pracovní list do portfolia:
- výsledky úrovně stresu a jejich reflexe
- výsledky emočního prožívání situace a jejich reflexe,
- reflexe aplikace technik na posílení odolnosti a všímavosti
Učitel pozoruje zadané činnosti žáka.
U modelových/cvičných situací – zpětná vazba na jednotlivých úrovních: 1. povšimnutí, 2. analýza, 3. hodnocení, 4. alterace.
Při individuálním rozhovoru učitel pomocí např. koučinkových otázek ověřuje míru stresu a psychické zátěže, pomáhá žákovi najít vhodné strategie na jeho zvládnutí.
Zdroje:
Jeřábková, K. Učíme se být v pohodě samo se sebou. Tématický okruh OSV - rozvoj schopností poznávání. Praha: Projekt Odyssea, 2007.
Jeřábková, K. Učíme se uvolnit a obnovit své síly. Tématický okruh OSV – psychohygiena. Praha: Projekt Odyssea, 2007.
Metodika Skillsbuilder, kapitola Pozitivní nastavení, úroveň pokročilý a expert
Metodiky RRRR - Society for all Metodika pro 6. a 7. ročník, metodika pro 8. a 9. ročník
Švec, J. Umíme vyhledat i poskytnout pomoc při osobních problémech. Tématický okruh OSV – psychohygiena. Praha: Projekt Odyssea, 2007.
Valenta, J. Učit se být. 2. vyd. Praha – Kladno : STROM – AISIS 2003