stanoví si plán osobnostního rozvoje, realizuje postupné kroky k dosažení stanovených cílů a vyhodnotí jejich dosažení

CSP-OSV-001-ZV9-003
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • popíše cíl, který je vhodný, konkrétní, splnitelný, měřitelný, dosažitelný a časově vymezený 
  • písemné nebo ústní zdůvodnění důležitosti cíle pro žáka 
  • vytvořený plán termínovaných úkolů, které povedou k realizaci cíle
  • psaná nebo ústní sebereflexe/sebehodnocení splnění cíle

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Využití pracovních listů jako součást portfolia zaměřených na otázky osobního cíle a plánování kroků, časové horizonty, průběžné vyhodnocování (např. vedení deníku) a úprava plánů, změny kroků.

 

V průběhu individuálních/skupinových koučinkových rozhovorů si žáci stanoví svůj osobní cíl, který pak průběžně v průběhu určeného časového úseku realizují. Na konci reflektují, co se jim povedlo a co příště při realizaci udělat jinak. 

 

Projekt zaměřený na plánování a realizaci vlastního cíle žáků:

V průběhu projektu se žáci učí formulovat cíl, aby splňoval všechna potřebná kritéria. Také se učí plánovat jednotlivé kroky k jeho dosažení. Následně průběžně pracují na splnění stanoveného cíle, reflektují průběžnou práci na dosahování s využitím zpětné vazby od učitele a spolužáků. Na závěr projektu reflektují splnění cíle a v případě neúspěchu navrhnout potřebné kroky vedoucí k úspěchu. 

 

Pro akční plánování můžeme vyjít např. z těchto tři kritérií pro posuzování činností:

  • co rozhodně musím udělat
  • co mám či měl bych udělat
  • co nemusím ani nemám udělat, chci sám od sebe a mohu udělat

Pak lze vytvořit seznam činností (ve třech sloupcích dle kritérií), které pro příští časové období připadají v úvahu. Posoudit jejich závažnost, vytvořit hierarchii (např. k názvům činností přiřadit čísla označující pořadí důležitosti). U důležitých činností ve sloupcích zvážit čas a míru náročnosti. Vytvořit si denní/týdenní formulář soupis toho, co, v jakém pořadí a v jakém čase udělat

Reflexe: jak pracuji s časem, stíhám - nestíhám, co z toho vyplývá, jak si organizuji práci, jak se mi tvořil plán, podle čeho jsem posuzoval/a jednotlivé činnosti apod.

 

Zdroj

Valenta, J. Učit se být. 2. vyd. Praha – Kladno : STROM – AISIS 2003 (s. 53)

Metodika Skillsbuilder, kapitola Cílevědomost, úroveň středně pokročilý, pokročilý, expert

Odborný článek: Online kariérové portfolio jako součást školního kurikula (rvp.cz)