stanoví si plán osobnostního rozvoje, realizuje postupné kroky k dosažení stanovených cílů a vyhodnotí jejich dosažení
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- popíše cíl, který je vhodný, konkrétní, splnitelný, měřitelný, dosažitelný a časově vymezený
- písemné nebo ústní zdůvodnění důležitosti cíle pro žáka
- vytvořený plán termínovaných úkolů, které povedou k realizaci cíle
- psaná nebo ústní sebereflexe/sebehodnocení splnění cíle
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Využití pracovních listů jako součást portfolia zaměřených na otázky osobního cíle a plánování kroků, časové horizonty, průběžné vyhodnocování (např. vedení deníku) a úprava plánů, změny kroků.
V průběhu individuálních/skupinových koučinkových rozhovorů si žáci stanoví svůj osobní cíl, který pak průběžně v průběhu určeného časového úseku realizují. Na konci reflektují, co se jim povedlo a co příště při realizaci udělat jinak.
Projekt zaměřený na plánování a realizaci vlastního cíle žáků:
V průběhu projektu se žáci učí formulovat cíl, aby splňoval všechna potřebná kritéria. Také se učí plánovat jednotlivé kroky k jeho dosažení. Následně průběžně pracují na splnění stanoveného cíle, reflektují průběžnou práci na dosahování s využitím zpětné vazby od učitele a spolužáků. Na závěr projektu reflektují splnění cíle a v případě neúspěchu navrhnout potřebné kroky vedoucí k úspěchu.
Pro akční plánování můžeme vyjít např. z těchto tři kritérií pro posuzování činností:
- co rozhodně musím udělat
- co mám či měl bych udělat
- co nemusím ani nemám udělat, chci sám od sebe a mohu udělat
Pak lze vytvořit seznam činností (ve třech sloupcích dle kritérií), které pro příští časové období připadají v úvahu. Posoudit jejich závažnost, vytvořit hierarchii (např. k názvům činností přiřadit čísla označující pořadí důležitosti). U důležitých činností ve sloupcích zvážit čas a míru náročnosti. Vytvořit si denní/týdenní formulář soupis toho, co, v jakém pořadí a v jakém čase udělat
Reflexe: jak pracuji s časem, stíhám - nestíhám, co z toho vyplývá, jak si organizuji práci, jak se mi tvořil plán, podle čeho jsem posuzoval/a jednotlivé činnosti apod.
Zdroj
Valenta, J. Učit se být. 2. vyd. Praha – Kladno : STROM – AISIS 2003 (s. 53)
Metodika Skillsbuilder, kapitola Cílevědomost, úroveň středně pokročilý, pokročilý, expert
Odborný článek: Online kariérové portfolio jako součást školního kurikula (rvp.cz)