realizuje svůj tvůrčí záměr prostřednictvím tvořivé hry a experimentu s využitím pohyblivého obrazu

UAK-VFV-001-ZV5-005
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • experimentuje se sérií kreseb, za účelem vytvoření iluze pohybu
  • aktivně se zapojuje do experimentů s prekinematografickými přístroji
  • pracuje se záznamovým zařízením (fotoaparátem, mobilním telefonem, tabletem), které využívá pro svůj tvůrčí záměr
  • pořizuje série fotografií za účelem zachycení děje, používá základní nástroje střihového programu
  • realizuje svůj tvůrčí záměr, popíše jednotlivé kroky tvůrčího procesu

 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Příprava optické hračky thaumatrop prostřednictvím které mohou žáci pozorovat schopnost oka spojovat rychle po sobě následující obrazy v celek.     

  • žáci si z tvrdého papíru vystřihnou kruh o průměru cca 8 cm 
  • na jednu stranu nakreslí část obrázku (ptáčka), kruh otočí na druhou stranu a vzhůru nohami (vzhledem k původnímu obrazu) nakreslí druhou část obrázku (klec) 
  • na stranách udělají dírky a protáhnou provázek 
  • protáčením provázku mezi prsty uvedou kolečko do rychlého pohybu a sledují, jak se kresby vzájemně propojí (ptáček bude chycen v kleci)

Výroba jednoduchého flipbooku, brožury se sérií obrázků, které se postupně na každé stránce mění. Když jsou stránky prohlíženy v rychlém sledu, vzniká iluze pohybu.  

  • žáci si vezmou bloček (nebo 20 listů stejně velkých, na boku sešitých, papírů rozměru max A5) a položí ho hřbetem od sebe 
  • Na spodní část každé stránky vytvoří jednoduchou kresbu, s každým dalším obrázkem dojde vždy k drobnému posunu nebo změně kresby (motýl se postupně na každé kresbě přibližuje ke statické květině). Vhodné je, když se kresby při práci překrývají (přiložení na okno), a žáci tak vidí jednotlivé posuny pohybu. 
  • žáci rychle listují stránkami, vidí jednoduchou animaci, kterou vytvořili 

Animace objektu z modelovací hmoty technikou stop motion   

  • žáci umístí mobilní telefon nebo tablet na stativ, případně ho opřou a zajistí proti pohybu 
  • do záběru fotoaparátu umístí na jednobarevné pozadí objekt, který budou animovat (kuličku, žížalku, placku z modelovací hmoty) 
  • prostřednictvím aplikace Stop Motion Studio pořídí sérii fotografií, animovaný objekt mezi jednotlivými snímky vždy o malý kousek posunou nebo upraví jeho tvarovou podobu  
  • vytvořenou sérii fotografií přehrají jako video a získají dojem spojitého pohybu animovaného objektu 
  • experimentují s počtem framů (snímků) přehraných za sekundu a pozorují vliv rychlosti přehrávání na plynulost pohybu předmětu (pro tento typ animace se nejčastěji používá rychlost 12 framů za sekundu)

Přísloví v pěti obrazech - zachycení důležitých aspektů sdělení a posloupnosti děje prostřednictvím videa složeného ze statických fotografií 

  • žáci si zopakují pojem přísloví, význam a vznik těchto lidových rčení 
  • v realizačním týmu si zvolí konkrétní přísloví, se kterým budou dále pracovat 
  • přísloví zachytí prostřednictvím několika (maximálně pěti) fotografií (fotografovat mohou sebe navzájem, objekty nebo hračky ve třídě) 
  • v jednoduchém střihovém programu (Movie Maker, iMovie či DaVinci Resolve) vytvoří z fotografií krátké video, zaměří se na vhodné časování snímků (divák by měl mít dostatek času na vyhodnocení obsahu fotografie, zároveň by snímky neměly svou délkou působit příliš rušivě) 
  • v rámci závěrečné reflexe se žáci pokouší poznat, která přísloví spolužáci zpracovávali