Vyjádří, co prožíval při vnímání výtvarného a audiovizuálního díla

UAK-VFV-002-ZV5-005
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • soustředí pozornost na konkrétní umělecké dílo, nebo událost 
  • získává zkušenost s vnímáním díla v autentickém prostředí galerie, muzea, kina, i při návštěvě výstavy, koncertu, projekce nebo jiné kulturní události (pořádané školou, kam dochází, nebo jinou školou)

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Barva nálady

Aktivita rozvíjí základní schopnost vnímat a pojmenovat svůj prožitek z vnímání uměleckého díla. Žáci vyjádří svůj prožitek z vnímání díla výběrem barvy, které přiradí určitou emoci nebo náladu. Aktivita žákům nabízí snadno pochopitelný způsob, jak vyjádřit své pocity bez nutnosti složitých slovních formulací. 


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • žák dostává příležitost k tomu, aby mohl vnímat různá díla či projevy zejména výtvarné a audiovizuální kultury a mohl se soustředit na pocity, které v něm dílo nebo událost vyvolávají 
  • získává zkušenost s vnímáním díla v autentickém prostředí galerie, muzea, kina, i při návštěvě výstavy, koncertu, projekce nebo jiné kulturní události (pořádané např. základní uměleckou či jinou školou)
  • uvědomuje si, že různá díla či události v něm vyvolávají různé pocity, představy a myšlenky a svůj prožitek zejména z výtvarného či filmového díla sdílí s ostatními
  • vyslechne názor někoho jiného na dílo či událost, dokáže o tomto názoru přemýšlet a respektuje ho

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Živé obrazy

Prožitek z vnímání uměleckého díla můžeme vyjádřit i pomocí dramatických prostředků. Živé obrazy jsou osvědčenou technikou, jde vlastně o lidská sousoší zachycující jeden obraz, buď přímo zhlédnutý ve filmu, nebo ve zkratce vyjadřující myšlenku či pocit. Žáci si vyberou tři okamžiky ze zhlédnutého filmu, které jim přijdou důležité nebo něčím zajímavé a předvedou je formou živého obrazu. Ostatní budou hádat, o jaký okamžik se jedná.

 


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Popíše svou zkušenost s různými prostředími, ve kterých dílo vnímá nebo kde událost probíhá (galerie, kino, veřejný prostor, škola) a jednoduše sdělí, čemu dává přednost a proč (promítání filmu ve škole / v kině; vnímání reprodukcí obrazů ve škole / návštěva galerie, virtuální galerie).
  • Položí si otázku, která je pro něj ke vnímání díla nebo události důležitá.
  • Verbalizuje svůj prožitek z výtvarného a filmového díla, posoudí jeho intenzitu – jestli a jak na něj zapůsobilo.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Virtuální galerie 

Učitel s žáky “navštíví” virtuální muzea a galerie, může se zaměřit na palácovou architekturu jako například při virtuální prohlídce Louvre. https://www.louvre.fr/en/online-tours. Nebo třeba Rijksmuzea, kde je možné hledat obrazy podle převažující barevnosti https://artsandculture.google.com/partner/rijksmuseum

Poznámka: Záměrně jsme zvolili zahraniční galerie a muzea a to proto, aby i žáci na 1. stupni vnímali výtvarné umění jako něco, co svět propojuje a že umění je v současné době dostupné, ať jsme kdekoliv. Přesto žádná virtuální prohlídka nenahradí vnímání díla v autentickém prostředí.

 

 

 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zásadní okamžik

Jednoduchou cestou k rozboru filmového díla je označení momentů a prvků, které nás jako diváky zaujaly, nějakým způsobem na nás zapůsobily. Tento postup vede k jednoduché reflexi příběhu i výrazových složek. V diskusi s dalšími lidmi navíc poznáváme, že divácké výklady se mohou lišit.

Popis činnosti žáků:

• v rámci diskuze po zhlédnutí filmového díla se žák zapojí do společného převyprávění příběhu, označí části, které ho výrazně zaujaly, případně označí místa, kde mu byl příběh nejasný

• vnímá, zda se jeho pohled shoduje s názorem spolužáků, společně s ostatními hledá důvody rozdílného nazírání díla

• hledá témata a myšlenky, které mu dílo sdělovalo, a na závěr formuluje, co významného jemu osobně zhlédnutý film a diskuse po něm daly

Způsob ověřování:

Učitel vede žáky k poznání, že umělecké dílo je otevřené různým interpretacím, a cílem tudíž není najít jeden objektivní výklad uměleckého díla.


Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Vyjádří svůj zážitek ze setkání s výtvarným a audiovizuálním dílem.