popíše a interpretuje zhlédnuté audiovizuální dílo a zhodnotí jeho význam pro sebe sama, ostatní a společnost

UAK-VFV-002-ZV9-002
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • žák je schopen pozorně a soustředěně sledovat filmové či audiovizuální dílo
  • umí popsat tvůrčí záměr díla (co chtěl autor sdělit) a jaké prostředky vyjádření si zvolil
  • zařadí dílo do historického kontextu
  • umí popsat jeho druh (hraný, dokumentární, animovaný, experimentální) a žánr (komedie, drama, muzikál, horor, sci-fi, historický film, adaptace)
  • umí aktivně vymyslet podobná díla a srovnat je s popisovaným dílem
  • popíše, jak jej dílo ovlivnilo, co v něm zanechalo a jaké dopady mohlo mít v době uvedení, nebo jaké má na současnou společnost (s využitím veřejně dostupných pramenů)

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Analýza filmového díla

  • Vyberte film nebo ukázku, se kterou chcete pracovat. 
  • Uspořádejte společnou projekci. 
  • Během filmu si dělejte poznámky o klíčových momentech filmu, tématu, charakterech postav, dialozích, použité hudbě i vizuálním ztvárnění filmu. 
  • Analyzujte strukturu filmu jako celek. Jak byl příběh vyprávěn? Které scény byly zásadní pro stavbu filmu? 
  • Rozeberte, jakým způsobem komunikuje filmové dílo s divákem, a zaměřte se při tom na kompozici obrazu, kameru, práci se světlem a barevnost. 
  • Analyzujte zvukovou složku díla. Obsahovala zvuková složka hudbu, ruchy, atmosféry a mluvené slovo? Byly něčím specifické?
  • Zaměřte se na střihovou skladbu. Jsou střihy spíše rychlé a záběry krátké či naopak? Je příběh vyprávěn lineárně, paralelně či retrospektivně? (tempo filmu, rytmus, jedná se o lineární, retrospektivní či paralelní vyprávění? 
  • Kdo jsou jednotlivé postavy a jaké mají mezi sebou vztahy? 
  • Vyberte si jeden konkrétní dialog mezi postavami a ten si blíže rozeberte. Co je hlavním tématem, které si postavy sdělují? Jak důležité jsou dialogy pro celkové vyznění filmu? 
  • Diskutujte nad prostředím a historickém kontextu doby, ve které se film odehrává. Jak tyto vnitřní a vnější faktory ovlivňují příběh filmu? 
  • Po dokončení analýzy sestavte svůj vlastní výklad témat, pojmenujte poselství a záměr filmu

 

Porovnejte titulky

Žáci dostanou za úkol porovnat závěrečné titulky z několika typů audiovizuální produkce. Jeden hraný hollywoodský film, celovečerní animovaný film, dokumentární film, experimentální a krátký studentský film. 

Žáci se při porovnání zaměří především na: 

  • délku titulků
  • množství obsažených filmových pozic
  • počet jmen autorů, kteří se na filmu podíleli.

Následně žáci mají prostor dohledat na internetu, co přesně znamenají pozice, které neznají nebo neznají přesnou náplň jejich práce. Následně na internetu dohledají informace o délce natáčení jednotlivých filmů a také rozpočtech jednotlivých audiovizuálních děl.

Žáci se mohou také pokusit spočítat, kolik by musely vstát vstupenky a kolik by se jich muselo prodat, aby se filmy “zaplatily”.