popíše a podle zvolených kritérií utřídí výtvarná a architektonická díla a inspirační zdroje

UAK-VFV-002-ZV9-005
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • vyhledal, rozpoznal a evidoval si projevy výtvarného umění na základě návštěvy galerie, muzea (seznámení s originálem) nebo z tištěných, či online materiálů
  • pracuje s online sbírkami zahraničních i domácích galerií, muzeí umění
  • popsal rozdíl mezi originálem a reprodukcí 
  • vyjádřil svůj osobní postoj k uměleckým dílům, který zahrnoval vlastní interpretaci, dojmy, pocity, nebo kritiku
  •  analyzoval výtvarné prvky použité v uměleckých dílech, jako jsou např. linie, barva, tvar a textura
  • roztřídil umělecká díla s inspirační zdroje ve svém portfoliu podle jimi zvolených kritérií (např. volná tvorba, užité umění a architektura, časové, geografické a stylové hledisko)
  • o uměleckých dílech vedl diskuzi se svými spolužáky
  • obsah svého portfolia a databanky prezentoval formou, která mu vyhovuje a kterou považuje za přínosnou pro ostatní

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Krátký textový popis

Žák si ve svém portfoliu vytváří stránky s fotografiemi uměleckých děl, které ho oslovily. K jednotlivým záznamům přidává své poznámky a zdůvodnění, proč je daný prvek či dílo pro něj inspirativní. Portfolium může být buď tištěné nebo digitální, s možností přidání odkazů na on-line sbírky nebo další zdroje. Na každé stránce může být kombinace fotografií, vlastních kreseb či poznámek. Takto vytvořené portfolio reflektuje šíři a různorodost inspirací, které žák získal při průzkumu výtvarného umění.

Zadání pro žáky:

  • Na své každodenní cestě do školy si všímejte projevů výtvarného umění, užitého umění a architektury v okolí. Zastavte se, zkoumejte, a nechte se inspirovat. Může to být také graffiti na zdi, moderní architektura budov, nebo dokonce design laviček ve veřejném parku.
  • Zaznamenejte tyto projevy prostřednictvím fotografií, kreseb, maleb nebo videí.
  • Z vybraných prvků výtvarného umění a architektury si vytvořte digitální nebo fyzické záznamy.
  • Při dokumentaci se zaměřte na zachycení atmosféry, detailů a všeho, co vás oslovilo. Buďte tvořiví ve způsobu, jakým zachytíte tyto projevy.
  • Na základě vašich zdokumentovaných prvků vytvořte fyzické nebo digitální portfolio. Sami si určete kritéria třídění, ať už podle stylu, barev, nebo tematických prvků. Portfolio může obsahovat fotografie, vaše vlastní kresby, malby, nebo krátká videa zachycující vaše dojmy.
  • Ke každému záznamu v portfoliu přidejte své osobní poznámky a zdůvodnění. Proč vás daný prvek oslovil? Jak ovlivnil vaši myšlenku na výtvarné vyjádření? Do jakého uměleckého období nebo stylu byste jej zařadili? Jak se liší zážitek při setkání s originálem a reprodukcí, například fotografií daného projevu výtvarného vyjádření (pocity, výhody, nevýhody).
  • Na závěr představte vaše portfolio před spolužáky. Sdílejte své zážitky, inspirace a výtvarné způsoby zpracování portfolia, které jste využili. Můžete také reflektovat, jak se změnil váš pohled na okolní prostředí a výtvarné umění během tvorby portfolia.

Popis ověřování pro učitele:

  • hodnotí se výběr a způsob dokumentace různorodých projevů výtvarného umění a architektury
  • ocenění schopni zachytit klíčové prvky a atmosféru
  • hodnocení, zda portfolio reflektuje různorodost inspirací a jestli žáci efektivně použili jimi zvolená kritéria třídění
  • zhodnocení zdůvodnění výběru, včetně zařazení do uměleckých období nebo stylů
  • ocenění prezentace z hlediska obsahu, originality a schopnosti žáků sdílet své zkušenosti a pocity při setkání s originálem a posléze jeho reprodukcí

Krátký textový popis

Zadání nabízí kreativní přístup pro rozvoj žákovy schopnosti třídit jednotlivá umělecká díla prostřednictvím výběru klíčového díla Guernica od P. Picassa. Převedení do vektorové grafiky nebo jeho vytištění a rozdělení na fragmenty poskytuje žákům možnost interaktivně pracovat s uměleckými prvky. Zadání podporuje kritickou analýzu, neboť žáci musí zdůvodnit výběr fragmentů a reflektovat na jejich důležitost pro celkový výraz díla. Digitální manipulace v Inkscape nebo s rozstříhanými fragmenty představuje prostor pro vlastní tvorbu, kde mohou žáci zkoumat vztahy mezi fragmenty a vytvářet nový digitální nebo tištěný obraz podle svého vnímání. Důraz je kladen na schopnost vyjádřit osobní postoj k výslednému dílu, porovnat ho s originálem a na základě této činnosti také analyzovat použité prostředky a určí, k jakému slohovému období nebo směru dílo patří.

Zadání pro žáky:

Vaším úkolem je pracovat s digitálním obrazem na základě výběru klíčového uměleckého díla – obrazu Guernica (1937) od P. Picassa. Dílo bylo převedeno do vektorové grafiky v programu Inkscape a rozděleno do jednotlivých vektorových fragmentů. Můžete s nimi volně manipulovat a tvořit tak vlastní digitální obraz. (Odkaz na metodiku pro práci s digitálně převedeným dílem lze nalézt v odkazu). Stejně tak je možné pracovat s vytištěnou reprodukcí uvedeného obrazu, kterou žáci rozstříhají na jadnotlivé frangmenty.

  • Výběr a zdůvodnění: Vyberte si alespoň tři vektorové fragmenty nebo rozstříhejte z vytištěné reprodukce obrazu Guernica. Zdůvodněte, proč jste si právě tyto části vybrali a jak vám připadají důležité pro celkový výraz díla. Popište jejich tvar, barvu a celkový význam, který podle vás v díle mají.
  • Manipulace: Pracujte s vybranými fragmenty, posouvejte je, otáčejte, zkoumejte jejich vzájemné vztahy. Z jednotlivých fragmentů vytvořte nový obraz, který bude reflektovat váš vlastní pohled na dílo.
  • Analýza a vyjádření postoje:Analyzujte vytvořený digitální nebo tištěný obraz. Jak se změnily výrazy jednotlivých částí díla ve vaší reinterpretaci? Vyjádřete svůj osobní postoj k výslednému digitálnímu nebo tištěnému obrazu a srovnejte ho s původním dílem. Diskutujte o kontextu doby se spolužáky a vyučujícím.
  • Digitální gramotnost: Popište, jakým způsobem jste využívali digitální technologie při tvorbě. Uveďte specifické nástroje, které vám pomohly při manipulaci s vektory.

Popis ověřování pro učitele:

Hodnocení bude zohledňovat následující kritéria:

  • Výběr a zdůvodnění: oceňuje se originalita výběru fragmentů a schopnost žáka zdůvodnit, proč právě tyto části považuje za klíčové. Hodnotí se, nakolik je výběr relevantní v kontextu původního díla a také schopnost žáka na základě použitých prostředků zařadit dílo do uměleckého směru.
  • Manipulace: hodnotí se kreativní přístup žáka s fragmenty. Učitel sleduje, jakým způsobem žák zkoumá a využívá digitální nástroje k tvorbě nového obrazu.
  • Analýza a vyjádření postoje: oceňuje se schopnost žáka analyzovat vytvořený digitální nebo tištěný obraz a vyjádřit svůj osobní postoj k výslednému dílu. Hodnotí se hloubka interpretace a originalita přístupu.
  • Digitální gramotnost v případě využití digitálně převedeného obrazu: hodnotí se schopnost žáka využívat digitální technologie při tvorbě. Učitel sleduje, jaké specifické nástroje žák použil a jak mu tato práce pomohla rozvíjet digitální dovednosti.