Uchopit tužku, štětec nebo jiné psací náčiní.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení navazuje na dovednost žáka uchopit a podržet předmět. Pro správný úchop štětce či jiného psacího náčiní musí žák intenzivně rozvíjet jemnou motoriku. Žák se postupně učí s dopomocí vést viditelnou čáru, čmárat, spojovat dva body a kreslit jednoduché tvary, jako je kruh nebo ovál.
Příklady aktivit:
Žák využívá různé pomůcky a činnosti zaměřené na hmatové vnímání a jemnou motoriku.
Žák se učí vnímat hmatem různorodost materiálů. Příklad: misky s různými přírodninami (např. fazole, kaštany, žaludy, hrách, šišky).
Žák s dopomocí obtahuje prstem nebo dlaní daný tvar. Příklad: smirkový papír.
Žák zkoumá a rozlišuje příjemné a méně příjemné hmatové stimuly. Příklad: hmatové chodníčky.
Žák procvičuje svaly ruky. Příklad: modelovací hmota pro mačkání, válení, kutálení.
Žák prstem nebo dlaní napodobuje různé tvary. Příklad: pískovnice.
Žák třídí drobný materiál (tzv. krabicové úkoly).
Učivo:
- Různé druhy úchopů
- Uvolňovací cvičení
- Čmárání