Koncentrovat pohled, uchopit předměty a manipulovat s nimi.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení přispívá k rozvoji zrakového vnímání a směřuje k praktické manipulaci s předměty. Učitel využívá konkrétní praktické činnosti, které žákovi umožňují zlepšovat zrakové vnímání, koncentraci pohledu a zrakovou paměť.
Příklady aktivit:
Žák pracuje s názornými didaktickými pomůckami – předměty, fotografiemi, pomůckami na vkládání tvarů a obrázky.
Žák pozoruje a napodobuje činnosti lidí formou hry.
Žák objevuje a vnímá nové prostory.
Žák manipuluje s pomůckami, které umožňují vkládání, posouvání a napichování tvarů.
Žák napodobuje běžné lidské aktivity, jako je příprava jídla, úklid nebo pomoc při organizaci školních pomůcek (např. ořezávání tužek).
Žák se zapojuje do vizuálních her – přiřazuje předměty podle barvy, tvaru či velikosti nebo manipuluje s hračkami s různou texturou, čímž rozvíjí koncentraci a jemnou motoriku.
Žák navazuje oční kontakt se spolužáky a učitelem. Učí se chápat oční kontakt jako základní prostředek jednoduché sociální komunikace.
Žák sleduje pohybující se předměty (např. auta, vláčky, pohybové hračky či barevné stuhy).
Žák je postupně veden k řízeným očním pohybům zleva doprava a shora dolů jako přípravě na čtení a psaní (preprimární čtenářská a grafomotorická dovednost).
Žák absolvuje různé formy terapií (např. canisterapii, hipoterapii nebo animoterapii).
Učivo:
- Pozorování činnosti lidí a zvířat
- Seznamování se s prostorem
Koncentrace pohledu na obličej známé osoby:
- Navázání očního kontaktu
- Vnímání obličeje a jeho výrazu
- Koncentrace pohledu na předměty
- Koncentrace pozornosti na pohyb
Cvičení očních pohybů:
- Pohledové čáry
- Bludiště
- Vnímání zrcadlových tvarů
- Rozeznávání tvarů písmen
- Zraková paměť
- Identické dvojice
- Vkládání tvarů do výřezů