Poznat, řadit, skládat a třídit předměty podle velikosti, obrysů, barevné a tvarové odlišnosti.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na rozvoj dovedností potřebných k orientaci v prostředí a k získávání informací prostřednictvím zraku. Podporuje schopnost žáka rozeznávat, srovnávat a zpracovávat vizuální podněty.
Příklady aktivit:
Žák pracuje s podporou názorných didaktických pomůcek. Vyhledává identické dvojice a přikládá k sobě hračky a konkrétní předměty (např. ponožky, kelímky, krabičky). Využívá také dvojice obrázků – zpočátku s jednoduchou kresbou, později s obsahově složitějšími motivy.
Žák rozlišuje, řadí, třídí a skládá předměty podle velikosti, barvy, tvaru od jednoduchých po složitější.
Žák rozlišuje barevné tóny (modrá, červená), jejich sytost (růžová × červená) a jas (světle zelená × tmavě zelená), protože rozvoj zrakové percepce začíná rozpoznáváním základních barev. Začíná s rozlišováním základních barevných tónů. Učí se reagovat na barvy s praktickým přesahem (např. červená a zelená v kontextu dopravní bezpečnosti).
Žák pracuje s reálnými předměty, jako jsou stužky, knoflíky, kolíčky či kostky.
Žák rozpoznává různé velikosti (např. malý a velký míč) a přechází k práci s obrázky. Upřednostňuje manipulaci se skutečnými předměty, které poskytují přímý senzorický vjem.
Žák vyhledává identické dvojice na základě vzorového obrázku (např. stejného psa), třídí objekty podle tvaru (kostičky × kuličky).
Žák rozvíjí zrakovou paměť (např. formou hry „Co zmizelo ze stolu“).
Žák využívá podle instrukcí učitele například karty s posloupnostmi, puzzle, stínové obrázky, pexesa (včetně variant s kelímky) a tzv. Kimovy hry.
Učivo:
- Řazení předmětů podle velikosti, obrysů, barevné a tvarové odlišnosti
- Skládání předmětů podle velikosti, obrysů, barevné a tvarové odlišnosti
- Rozlišování předmětů podle velikosti, obrysů, barevné a tvarové odlišnosti
- Přiřazování předmětů podle velikosti, obrysů, barevné a tvarové odlišnosti
- Třídění předmětů podle velikosti, obrysů, barevné a tvarové odlišnosti
- Rozlišování celku a části celku