Poznat, řadit, skládat a třídit předměty podle velikosti, obrysů, barevné a tvarové odlišnosti.

CSB-SMY-001-210-005

Komentář:

Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na rozvoj dovedností potřebných k orientaci v prostředí a k získávání informací prostřednictvím zraku. Podporuje schopnost žáka rozeznávat, srovnávat a zpracovávat vizuální podněty.

Příklady aktivit:

Žák pracuje s podporou názorných didaktických pomůcek. Vyhledává identické dvojice a přikládá k sobě hračky a konkrétní předměty (např. ponožky, kelímky, krabičky). Využívá také dvojice obrázků – zpočátku s jednoduchou kresbou, později s obsahově složitějšími motivy.

Žák rozlišuje, řadí, třídí a skládá předměty podle velikosti, barvy, tvaru od jednoduchých po složitější. 

Žák rozlišuje barevné tóny (modrá, červená), jejich sytost (růžová × červená) a jas (světle zelená × tmavě zelená), protože rozvoj zrakové percepce začíná rozpoznáváním základních barev. Začíná s rozlišováním základních barevných tónů. Učí se reagovat na barvy s praktickým přesahem (např. červená a zelená v kontextu dopravní bezpečnosti).

Žák pracuje s reálnými předměty, jako jsou stužky, knoflíky, kolíčky či kostky.

Žák rozpoznává různé velikosti (např. malý a velký míč) a přechází k práci s obrázky. Upřednostňuje manipulaci se skutečnými předměty, které poskytují přímý senzorický vjem.

Žák vyhledává identické dvojice na základě vzorového obrázku (např. stejného psa), třídí objekty podle tvaru (kostičky × kuličky).

Žák rozvíjí zrakovou paměť (např. formou hry „Co zmizelo ze stolu“).

Žák využívá podle instrukcí učitele například karty s posloupnostmi, puzzle, stínové obrázky, pexesa (včetně variant s kelímky) a tzv. Kimovy hry.

Učivo:

  • Řazení předmětů podle velikosti, obrysů, barevné a tvarové odlišnosti
  • Skládání předmětů podle velikosti, obrysů, barevné a tvarové odlišnosti
  • Rozlišování předmětů podle velikosti, obrysů, barevné a tvarové odlišnosti
  • Přiřazování předmětů podle velikosti, obrysů, barevné a tvarové odlišnosti
  • Třídění předmětů podle velikosti, obrysů, barevné a tvarové odlišnosti
  • Rozlišování celku a části celku

Vazby na další očekávané výsledky učení