Zvládat jednotlivé kroky při realizaci opakovaných aktivit.
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:
Učitel předvádí správný postup určité aktivity (např. oblékání, příprava na jídlo, úklid) a žáci ho napodobují.
Připravuje pro žáky procesuální schémata, např. ve formě fotografií nebo obrázků, která znázorňují jednotlivé kroky činností, jež mají žáci právě vykonávat. Pobízí je, aby vizualizace sledovali a postupovali podle nich.
Zpočátku učitel žáky pobízí verbálně nebo neverbálně k postupnému vykonávání úkonů, své instrukce postupně omezuje a podporuje žáky v tom, aby si postup vybavili sami.
Pravidelně začleňuje opakované aktivity do denního programu (např. ranní příprava, úklid pomůcek), aby si je žáci osvojili a vykonávali je s rostoucí jistotou.
Využívá multisenzorické podněty k upoutání pozornosti a lepšímu zapamatování jednotlivých kroků (např. zvukové signály při změně úkonu).
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
- Žák s dopomocí učitele rozpoznává jednotlivé kroky činnosti a reaguje na vizuální nebo slovní podněty k jejich provedení.
- Postupně, s dopomocí učitele nebo za asistence při pohybu, vykonává každodenní činnosti ve stanoveném pořadí.
- S podporou si pamatuje jednoduchou sekvenci kroků.
- Využívá s dopomocí učitele vizualizace postupů k usnadnění práce, zejména tehdy, když si nepamatuje správný postup řešení.
- Dává najevo žádost o pomoc, pokud neví, jak v úkolu dále pokračovat.