Podílet se na základních pracovních úkonech v domácnosti včetně využití kuchyňského inventáře.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení rozvíjí u žáka schopnost aktivně se zapojovat do běžných domácích činností a bezpečně používat základní kuchyňské vybavení. Tím je podporována jeho samostatnost, praktická soběstačnost a připravenost na reálný život. Učitel žáka zapojuje do pracovních činností souvisejících především se stravováním, sebeobsluhou a úklidem pracovního místa nebo části místnosti, vždy s ohledem na jeho individuální možnosti. Učitel podporuje využívání běžně dostupného vybavení třídy, kuchyně nebo bytu. Vede žáka k praktickým úkonům, jako je zametání, stírání stolu nebo drobného nábytku od prachu, ukládání věcí na jejich místo, rozpoznání prádla určeného k vyprání a rozlišování běžných domácích spotřebičů, jako je pračka, lednička či sporák.
Příklady aktivit:
Žák pojmenovává nebo rozpoznává domácí spotřebiče a spojuje je s jejich typickým účelem.
Žák řeší běžné každodenní situace – připravuje talíř, nalévá nápoj, přináší potraviny z lednice, uklízí ze stolu, utírá špinavý stůl, odnáší špinavé prádlo do pračky, zametá smetí z podlahy nebo s dopomocí vytře část místnosti.
Žák z připravených surovin nachystá svačinu na talíř.
Žák omyje zeleninu a nejedlé části odkládá na určené místo.
Žák otvírá známé typy balení nápojů, v případě potřeby požádá o pomoc.
Žák podle svých možností zkouší používat nůž, škrabku a struhadlo.
Učivo:
Pracovní úkony s kuchyňským inventářem:
- nabírání
- míchání
- krájení
Drobné domácí práce:
- mytí a utírání nádobí
Základní úklid:
- utírání prachu
- vysávání
Péče o prádlo a oděvy:
- skládání prádla
- věšení prádla