Podílet se na základních pracovních úkonech v domácnosti včetně využití kuchyňského inventáře.

CPB-PRC-006-210-001

Komentář:

Očekávaný výsledek učení rozvíjí u žáka schopnost aktivně se zapojovat do běžných domácích činností a bezpečně používat základní kuchyňské vybavení. Tím je podporována jeho samostatnost, praktická soběstačnost a připravenost na reálný život. Učitel žáka zapojuje do pracovních činností souvisejících především se stravováním, sebeobsluhou a úklidem pracovního místa nebo části místnosti, vždy s ohledem na jeho individuální možnosti. Učitel podporuje využívání běžně dostupného vybavení třídy, kuchyně nebo bytu. Vede žáka k praktickým úkonům, jako je zametání, stírání stolu nebo drobného nábytku od prachu, ukládání věcí na jejich místo, rozpoznání prádla určeného k vyprání a rozlišování běžných domácích spotřebičů, jako je pračka, lednička či sporák.

Příklady aktivit:

Žák pojmenovává nebo rozpoznává domácí spotřebiče a spojuje je s jejich typickým účelem. 

Žák řeší běžné každodenní situace – připravuje talíř, nalévá nápoj, přináší potraviny z lednice, uklízí ze stolu, utírá špinavý stůl, odnáší špinavé prádlo do pračky, zametá smetí z podlahy nebo s dopomocí vytře část místnosti. 

Žák z připravených surovin nachystá svačinu na talíř.

Žák omyje zeleninu a nejedlé části odkládá na určené místo.

Žák otvírá známé typy balení nápojů, v případě potřeby požádá o pomoc.

Žák podle svých možností zkouší používat nůž, škrabku a struhadlo.

Učivo:

Pracovní úkony s kuchyňským inventářem:

  • nabírání
  • míchání
  • krájení

Drobné domácí práce:

  • mytí a utírání nádobí

Základní úklid:

  • utírání prachu
  • vysávání

Péče o prádlo a oděvy:

  • skládání prádla
  • věšení prádla

Vazby na další očekávané výsledky učení