Člověk, jeho osobnost a svět práce

Vzdělávací oblast Člověk, jeho osobnost a svět práce je jednou ze stěžejních oblastí ve vzdělávání žáka s těžkým a hlubokým mentálním postižením. Celá oblast je koncipovaná tak, že veškeré dovednosti a návyky si žák osvojuje během úkonů spojených s běžnými situacemi každodenního života. Osvojováním těchto základních praktických dovedností a návyků dochází ke zvyšování kvality života nejen žáka s mentálním postižením, ale i celé jeho rodiny.

Vzdělávací oblast se cíleně zaměřuje na dosažení co nejvyšší možné míry samostatnosti žáka v základních úkonech každodenního života a umožňuje mu zapojení do nejjednodušších pracovních činností. Osvojené dovednosti zároveň přispívají k seberealizaci žáka při smysluplném využití volného času. Vzdělávací oblast zároveň formuje osobnost žáka s ohledem na jeho individuální potřeby.

Žák si osvojuje základní praktické dovednosti z oblasti sebeobsluhy, zejména péči o sebe a své osobní věci. Učí se bezpečně používat předměty a pomůcky denní potřeby, získává klíčové pracovní návyky a návyky z oblasti bezpečnosti a hygieny práce. V přirozených situacích si žák osvojuje dovednosti vedoucí k jeho osobní spokojenosti.

Vzdělávací oblast je specifická svým spojením s praktickými činnostmi běžného života. Osvojené dovednosti využívá žák ve svém každodenním životě – v prostředí rodiny, v zařízení sociálních služeb, dalším vzdělávání apod.

Vzdělávací oblast Člověk, jeho osobnost a svět práce je členěná do dvou vzdělávacích oborů: Osobnostní a sociální výchova Pracovní činnosti