Soustředit se na poslech jednoduché krátké skladby.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení seznamuje žáka s hudebními ukázkami známých skladeb a písní, učí ho soustředěnému poslechu a rozvíjí jeho sluchové schopnosti. Prostřednictvím tohoto výsledku učení žák vnímá hudbu sluchem, aniž by se zapojoval do vlastního pohybu, zpěvu či hry. Tento výsledek také pomáhá žákovi poznávat hudbu v její pestrosti a bohaté historii.
Žák vnímá vybrané skladby, usiluje o soustředěný poslech, seznamuje se s hudebními ukázkami a nechává na sebe hudbu působit. Žák se s dopomocí učitele snaží vyjádřit svůj postoj k reprodukované skladbě, a tak rozšiřuje svůj hudební obzor a vkus.
Příklady aktivit:
Žák si poslechne ukázky tradičních lidových písní, zaměřuje se na charakteristické rysy, jako je rytmus, melodie a nástroje. Po poslechu se pokusí popsat, jaké pocity v něm hudba vyvolává a co mu připomíná.
Žák poslouchá krátké úryvky skladeb od slavných autorů (např. Mozart, Beethoven) a skladeb současných skladatelů. Po poslechu odpovídá na otázky, co si o skladbě myslí, jak ji vnímá (např. zda je veselá, smutná, rychlá, pomalá).
Učivo:
- Poslech ukázek lidových písní, krátkých hudebních úryvků a skladeb slavných autorů z různých hudebních období
- Soustředěný poslech hudby zaměřený na vnímání různých hudebních stylů a žánrů, včetně děl skladatelů současnosti a minulosti
- Poznávání hudebních slohových období a rozlišování charakteristických rysů hudby z různých historických a kulturních kontextů