Rozpoznat, rozlišit a napodobit různé zvuky.

CSB-SMY-002-210-003

Komentář:

Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na rozpoznávání, rozlišování a napodobování různých zvuků. Vede k upevnění sluchové paměti a rozvoji dalších poznávacích schopností a dovedností.

Příklady aktivit:

Žák diferencuje, odkud zvuk přichází – lokalizuje jeho zdroj. 

Žák rozvíjí schopnost identifikovat určitý zvuk (např. ťukání, cinkání, lidskou řeč).

Žák poznává předměty podle jejich zvuku a spojuje zvuk s vizuálním podnětem.

Žák se učí naslouchat a rozeznávat různé zvuky ze svého okolí (např. zvířecí zvuky, lidskou řeč).

Žák využívá různé pomůcky, například ozvučené hračky, bubínek, triangl, zvonek, rolničky, bzučák, lahvičky naplněné různými materiály (např. pískem, čočkou, rýží, vodou, korálky), Orffovy hudební nástroje, ladičky, zvukové terčíky, míčky a různé zvukové přehrávače. Využívá také prvky muzikoterapie, zvukové knížky a aplikace.

Učivo:

  • Nácvik soustředěného sluchového vnímání pomocí zvuků v přirozeném prostředí
  • Poznávání a rozlišování zvuků
  • Sluchová figura a pozadí
  • Lokalizace zvuku
  • Sluchová cvičení s využitím zraku
  • Sluchová cvičení bez využití zraku
  • Cvičení na rozvoj sluchové paměti
  • Napodobování různých zvuků
  • Sluchově motorická cvičení
  • Akustické rozlišování (shodné a rozdílné zvuky)

Vazby na další očekávané výsledky učení