Rozlišit zvuky spojené s denním životem a nebát se nepříjemných zvuků.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení vede k upevnění sluchové paměti a rozvoji dalších psychických funkcí. Směřuje k získávání zkušeností spojených s emocionální odezvou.
Příklady aktivit:
Žák postupuje od rozeznávání stacionárního zdroje zvuku k pohybujícím se zdrojům.
Žák začíná rozlišovat zvuky v nehlučném a klidném prostředí a postupně se učí zvládat prostředí hlučnější.
Žák si zvyká na různá zvuková pozadí a upevňuje si sluchovou paměť.
Žák spojuje zvuky spojené s denním životem se zrakovou oporou prostřednictvím předmětů nebo obrázků.
Žák využívá poslech různých rytmických struktur (např. tlukot srdce, hlasy ptáků nebo šum moře).
Žák při rozlišování zvuků používá různé hudební i nehudební zvuky.
Žák rozeznává zvukové expozice příjemné (např. šumění listí) i nepříjemné (např. náhlé hlasité zvuky nebo siréna).
Žák zapojuje jednoduché hudební nástroje a prvky muzikoterapie, které mu pomáhají vnímat a reagovat na různé zvuky v bezpečném prostředí (např. poslech deště spojuje s obrázkem deště nebo pocítí poklep prstů na ruce jako dopadající kapky).
Učivo:
- Básničky a rýmovačky
- Ozvěny
- Rytmizace
Rozlišování zvuků vyskytujících se v běžném denním životě a v přírodě:
- Denní zvuky
- Hlasy zvířat
- Zpěv ptáků