Rozlišovat ve své blízkosti rozmanité zvuky či hudební podněty.

UKB-HUV-002-210-001

Komentář:

Očekávaný výsledek učení podněcuje žákovo vnímání směrem k soustředěnému poslechu, rozvíjí jeho sluchovou orientaci v prostoru a učí ho vnímat pestrou paletu zvuků v jejich odlišnostech. Tento výsledek učení vede žáka k pochopení rozdílu mezi hudebním a nehudebním zvukem, učí ho spojovat jednotlivé zvuky s konkrétním zdrojem a pomáhá mu rozpoznat také směr, odkud zvuk přichází.

Žák rozšiřuje své sluchové vnímání, poznává rozdíly mezi jednotlivými zvuky. Učí se je rozeznávat, seznamuje se se zvuky různého druhu a přiřazuje je k jednotlivým obrázkům a do skupin. Utváří si nové sluchové dovednosti a poznává charakteristický zvuk hudebních nástrojů, rozvíjí si hudební paměť.

Příklady aktivit:

Žák hledá směr zvuku, který přehraje učitel (např. zvuk deště, zvuk vlaku, zvuk zvířat). Žák sedí v kruhu a zavře oči. Učitel přehraje zvuk a žák se pokusí určit, odkud zvuk přichází. Poté se podělí o svůj dojem, kde podle něj zvuk vznikl (např. ukáže, z jakého směru zvuk slyšel). Aktivita může být doplněna o obrázky, které bude žák přiřazovat k danému zvuku (např. obrázek vlaku, zvířete nebo přírody).

Učivo:

  • Poslech audioukázek přírodních, všedních a dopravních zvuků, rozpoznávání zvuků zvířat a orientace ve směru, odkud zvuk přichází
  • Rozvíjení sluchové paměti a schopnosti rozlišovat zvuky a rytmické nástroje, včetně Orffova instrumentáře
  • Sluchová cvičení zaměřená na identifikaci a přiřazování zvuků, např. hledání zdroje zvuku nebo rozpoznávání zvuků z různých hudebních nástrojů
  • Hry a aktivity s obrázky, šátky a přiřazováním obrázků do skupin podporující vnímání a třídění zvukových podnětů

Vazby na další očekávané výsledky učení