Provádět jednoduchá rytmická cvičení, reagovat pohybem na rytmický doprovod.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení je zaměřený především na propojení pohybu a hudby. Jeho cílem je aktivně zapojit žáka do znějící hudby, písně či říkanky prostřednictvím pohybového rytmického projevu. Výstup citlivě a s ohledem na individuální dispozice rozvíjí žáka po senzomotorické stránce, upevňuje jeho rytmické cítění, umocňuje prožitek z hudby a zároveň přispívá k pozitivní psychické pohodě žáka.
Žák rozvíjí hrubou motoriku, za pomoci hudby získává radost z pohybu, vnímá pravidelné metrum hudby, které podněcuje jeho aktivní pohybovou činnost. Pohybové aktivity s hudbou žáka citově i motoricky rozvíjejí, a utvářejí tak jeho emocionální vnímání.
Příklady aktivit:
Žák poslouchá hudbu a tleská nebo pleská do rytmu. Učitel může začít s pomalejšími tempy a postupně přidávat na rychlosti.
Žák pochoduje po místnosti v rytmu hudby. Učitel může použít různé tempo (pomalu, rychle) a také měnit směr chůze.
Žák při zpěvu nebo recitování básní ukazuje nebo dělá příslušné pohyby (např. „kolo, kolo, mlýnský“ – pohybování rukama do kruhu).
Žák napodobuje jednoduché pohyby (např. tleskání, poskakování, pokleknutí), které předvádí učitel podle rytmu hudby.
Žák zpívá písničky nebo opakuje básničky s jednoduchými rytmickými pohyby, například tleskáním nebo dupáním na určité slabiky.
Učivo:
- Tělesná cvičení zaměřená na rytmus a pohybové říkanky, které podporují napodobování pohybů na základě zvuku hudby
- Rytmizace básní a písní v kombinaci s hudbou a pohybem, včetně tleskání, pleskání a dupání v rytmu
- Nejjednodušší formy tance a hudebně pohybových her, včetně ukazovacích písní a básniček, které aktivně zapojují pohyb těla do hudebního vyjádření
- Pochodování a další rytmické aktivity podporující koordinaci pohybu a hudby