Sdílet odpovědnost za své chování v rutinních školních situacích.

KBB-KOE-000-210-001

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:

Učitel stanovuje srozumitelná pravidla pro běžné školní situace (např. co dělat po příchodu do třídy, jak se připravit na hodinu, jak se chovat o přestávce) a prezentuje je ve třídě formou vizualizací (symbolů).

Přiděluje žákům jednoduché role, například pomoc s rozdáváním pomůcek nebo úklid třídy.

Do činností žáků začleňuje pravidelná opakování a rituály, které vedou k upevňování odpovědného chování. Denně se žáky opakuje pravidelné činnosti ze života třídy (např. příprava pomůcek na začátku hodiny, kontrola pořádku po skončení vyučování). Samostatnost podpoří pomocí procesuálního schématu, které je zobrazené například fotografiemi.

Chválí žáky za odpovědné chování a využívá vizuální zpětnou vazbu (např. nálepky či body).

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

  • Žák se zapojuje do známé školní činnosti po výzvě dospělého.
  • Reaguje na připomenutí nebo pomoc dospělého naučeným způsobem chování.
  • Využívá známé pomůcky, postupy, symboly, obrázky a další formy augmentativní a alternativní komunikace, které mu pomáhají zvládnout danou situaci.
  • Dává najevo souhlas nebo nesouhlas s určitou činností podle svých možností (např. výrazy obličeje, gestem, zvukem, pomocí augmentativní a alternativní komunikace).
  • Podílí se na opakujících se činnostech ve školním režimu způsobem, který odpovídá jeho dispozicím (např. drží předmět, sleduje aktivitu očima, zapojuje se pohybem hlavy, ruky).
  • Dá najevo, že situaci rozpoznává (např. uklidní se, připraví, usměje se).

Vazby na další očekávané výsledky učení