Osvojovat si základní pohybové dovednosti při pohybových činnostech se snahou o co největší samostatnost v pohybu.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na zvládnutí správné techniky pohybů, které tvoří základ složitějších sportovních činností. Žák si postupně osvojuje varianty chůze, běhu, skoků, poskoků, práci s míčem a plavání. Pod vedením učitele provádí průpravná a preventivní cvičení k rozvoji hrubé i jemné motoriky a koordinace pohybů s cílem zlepšování motorických schopností.
Příklady aktivit:
Žák se učí různé druhy chůze – těžkou a lehkou.
Žák cvičí v nižších polohách pro správný nácvik pohybu (např. cvičení vleže – předpažení, upažení, vzpažení), poté provádí tyto cviky vsedě a nakonec ve stoji.
Žák kutálí míč (overball) a hází s míčem.
Žák cvičí dolní končetiny – začíná v nižších polohách, zvedá nohy a pokládá je zpět na podložku.
Žák provádí kompenzační cvičení zaměřená na protažení a posílení svalstva. Cvičí ve stoji (např. napodobuje trhání jablíček nebo sbírání předmětů). Dále procvičuje tělo ve vzporu klečmo, kdy se vyhrbí, prohne nebo zvedá ruce a nohy. Kompenzační cviky zařazuje také v šikmém sedu, sedu na patách, ve vysokém kleku i v dalších polohách.
Žák se účastní cvičení napodobujících motorický vývoj. Procvičuje polohu pasení koníčků, plazení a lezení, vysoký klek či nakročení s oporou o míč jako nácvik vstávání ze země. Dále trénuje vstávání ze sedu s pomocí míče a učitele, chůzi s podporou kroužku, který drží před sebou v oblasti břicha, chůzi po schodech a přes různé překážky.
Učivo:
- Průpravné hry
- Průpravná cvičení
- Kompenzační cvičení
- Prevence a korekce svalových dysbalancí
- Koordinace pohybů
- Základní manipulace s míčem a drobným náčiním
- Varianty: chůze, běhy, skoky, poskoky
- Nácvik chůze – s oporou, s dopomocí, samostatná chůze
- Nácvik chůze po schodech
- Nácvik vstávání
- Pohyb přes překážky
- Cvičení v základních polohách
- Podpora pohybového vývoje
- Rozvíjení jemné a hrubé motoriky