Přijímat podporu k rozvoji osobní pohody.
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:
Učitel pomáhá žákům rozpoznat situace, kdy potřebují podporu (např. při únavě, hladu, zvýšeném neklidu). Používá k tomu obrázky, fotografie nebo jednoduché otázky typu: „Cítíš se dobře?“, „Chceš si odpočinout?“.
Zařazuje do výuky relaxační techniky a odpočinkové chvilky (např. dechová cvičení, jednoduché masáže). Využívá také senzorické pomůcky, například systém Snoezelen nebo Orffovy nástroje. Tímto vším ukazuje žákům, jak si navodit stav pohody a klidu.
Používá komunikační karty nebo jiné komunikační metody, aby žáky naučil vyjadřovat, jak se cítí.
V průběhu dne zařazuje pravidelné rituály či jiné předvídatelné aktivity, které pomáhají žákům ke zklidnění a navození pocitu bezpečí.
Při zařazení odpočinkových chvilek umožňuje žákům odpočívat podle jejich potřeb (někteří jsou v klidu, jiní se procházejí či poskakují).
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
- Žák přijímá podporu od učitele, asistenta nebo spolužáků v situacích, kdy ji potřebuje (např. při sebeobsluze, organizaci činností nebo při řešení úkolů).
- Verbálně či neverbálně dává najevo, že chápe, že mu druhá osoba nabízí pomoc.
- Při oblékání, hygieně, přesunech mezi místy výuky přijímá podporu učitele nebo asistenta a v rámci svých možností s nimi spolupracuje.
- Pozná, kdy není schopen něco zvládnout sám, dává najevo žádost o pomoc.
- Dokáže se zklidnit a uvolnit při relaxačních a odpočinkových aktivitách, někdy je vyhledává i z vlastní iniciativy.