Umění a kultura
Vzdělávací oblast Umění a kultura poskytuje žákovi rozmanité příležitosti k vlastní tvorbě, interpretaci, emocionálnímu vnímání a prožitku. Tato oblast hraje významnou roli při formování estetického cítění žáka a jeho smyslu pro krásu a harmonii. Umění a kultura otevírají prostor pro sebevyjádření, kreativitu a vlastní projev žáka a nabízejí mu řadu možností, jak uplatnit tvůrčí schopnosti. Významnou součástí této vzdělávací oblasti je také pozitivní dopad na psychickou pohodu (wellbeing) žáka prostřednictvím jejího rehabilitačního a relaxačního charakteru.
Cílem oblasti je podpořit rozvoj smyslového vnímání, tvořivosti a celkového uměleckého vnímání žákovy osobnosti. Vzdělávací oblast zároveň vytváří příležitosti pro vzájemnou spolupráci, toleranci a podílí se na utváření společných postojů a hodnot. Vede k emocionálnímu zklidnění, duševnímu uvolnění a nastolení vnitřní spokojenosti a harmonie.
Žák si osvojuje a rozvíjí tvořivé schopnosti a dovednosti, vytváří si pozitivní vztah k umění a učí se estetickému cítění a vnímání prostředí. Oblast Umění a kultura může významně přispět k psychické pohodě žáků, ke kultivaci mezilidských vztahů a celkově k pozitivnímu klimatu školního společenství. Pomáhá vytvářet prostředí, které je vnímavé k individualitě každého žáka, respektuje a podporuje různorodost a zároveň poskytuje prostor pro spolupráci, sdílení a společné tvoření.
Vzdělávací oblast Umění a kultura poskytuje rozmanité tvůrčí a interpretační činnosti všem žákům s mentálním postižením. Je členěná do vzdělávacích oborů: Hudební výchova a Výtvarná výchova. Škola by měla vytvářet příležitosti k propojování obou oborů, aby žák mohl poznávat uměleckou tvorbu v její komplexnosti.