Usilovat o koordinaci hlasu a dechu.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na praktické využití hlasu a dechu v každodenním životě, při mluveném projevu i zpěvu. Tento výsledek učení vede žáka ke správné koordinaci respiračních a fonačních činností s cílem co nejefektivněji využít výdechový proud pro tvorbu tónu a mluvy. Výstup přispívá ke zkvalitnění mluvních a dechových dovedností, napomáhá zklidnění a rovnoměrnému dýchání, podporuje činnost artikulačního svalstva a rozvíjí kapacitu plic. Umožňuje žákovi získat nové zkušenosti při práci s hlasem a rozšiřuje jeho písňový repertoár.
Příklady aktivit:
Žák drží v ruce barevnou stuhu a fouká na ni co nejpomaleji, aby se krásně vlnila. Učitel se žáky říká: „Přichází vítr...“ a žáci napodobují dlouhý tichý výdech. Hra podporuje prodloužený výdech, zklidnění a vnímání dechu vizuálně.
Žák zpívá pomalu známou písničku Prší, prší, přičemž po každém verši učitel zařadí klidný výdech na slabiku „ššš“ (např. „Prší, prší – ššš – jen se leje – ššš“). Činnost pomáhá vnímat nádech a výdech mezi frázemi a zklidňuje dýchání. Žáci pak mohou doplnit i pohyb rukama jako kapky deště.
Žák po každém verši lehce zasyčí nebo zafouká (např. „Skákal pes přes oves – ssssss – přes zelenou louku – ssssss“). Při refrénu („Šel za ním myslivec…“) žáci rytmicky dupou a zpívají nahlas, aby podpořili silnější výdech. Kombinace rytmu, hlasu a výdechu zlepšuje dechovou koordinaci.
Učivo:
- Procvičování hlasu a mluvidel prostřednictvím říkanek, krátkých písní, popěvků a zvukových nápodob
- Praktická cvičení zaměřená na dechovou kontrolu a posilování bráničního a mimického svalstva, například pomocí brčka, zrcátka, peříčka nebo balonku
- Koordinace výdechového proudu a hlasových cvičení, podporující správné dýchání a artikulaci
- Posilování mimiky a hlasových schopností prostřednictvím doprovodných hudebních cvičení a zvukových ukázek